Connect with us

Marknadsnyheter

Vitec genomför en riktad nyemission om 2 000 000 B-aktier och tillförs 920 miljoner kronor

Published

on

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD SKULLE VARA OLAGLIG ELLER FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

Styrelsen i Vitec Software Group AB (publ) (”Vitec” eller ”Bolaget”) har, med stöd av det emissionsbemyndigande som erhölls vid årsstämman den 28 april 2021, beslutat om en riktad nyemission av 2 000 000 B-aktier till ett pris om 460 kronor per aktie (”Nyemissionen”). Bolaget tillförs härigenom 920 000 000 kronor före transaktionskostnader. Priset i Nyemissionen har fastställts genom ett så kallat accelererat ”bookbuilding”-förfarande lett av Nordea Bank Abp, filial i Sverige (“Nordea”) och Skandinaviska Enskilda Banken AB (”SEB”) och motsvarar en rabatt om cirka 5 procent gentemot stängningskursen den 25 augusti 2021.

Nyemissionen riktades till svenska och internationella professionella och institutionella investerare och var signifikant övertecknad. För att underlätta Nyemissionens genomförande har de nya B-aktierna initialt tecknats av SEB till ett belopp motsvarande aktiernas kvotvärde. I samband med betalning från investerarna i Nyemissionen omkring den 31 augusti 2021 kommer Bolaget att tillföras resterande belopp, dvs. skillnaden mellan kvotvärdet och priset i Nyemissionen. I samband med Nyemissionen har Bolaget åtagit sig gentemot Nordea och SEB att, med sedvanliga undantag innefattande bland annat undantag för nyemissioner av vederlagsaktier i samband med förvärv, inte emittera ytterligare aktier under en period om 90 kalenderdagar efter likviddagen i Nyemissionen omkring den 31 augusti 2021.

Bolaget avser att använda nettolikviden från Nyemissionen för att fortsätta sin tillväxtstrategi med förvärv av och investeringar i företag, verksamheter, produkträttigheter eller andra tillgångar som kompletterar verksamheten. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är främst att anskaffa kapital på ett tids- och kostnadseffektivt sätt och samtidigt ytterligare diversifiera aktieägarbasen bland svenska och internationella institutionella investerare. Styrelsens bedömning är att teckningskursen i Nyemissionen är marknadsmässig bland annat eftersom den fastställdes genom ett accelererat ”book building”-förfarande.

Nyemissionen innebär att antalet aktier i Vitec ökar från 33 033 902 aktier till 35 033 902 aktier fördelat på 3 050 000 A-aktier och 31 983 902 B-aktier. Bolagets aktiekapital ökar från 3 303 390,20 kronor till 3 503 390,20 kronor. Nyemissionen innebär en utspädning om cirka 5,7 procent och 3,2 procent i förhållande till det totala antalet utestående aktier respektive röster i Bolaget efter Nyemissionen.

Rådgivare

Nordea och SEB är Joint Global Coordinators i samband med Nyemissionen. Hannes Snellman Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Vitec och White & Case Advokat AB är legal rådgivare till Joint Global Coordinators i samband med Nyemissionen.

För mer information, kontakta

Olle Backman, CEO, olle.backman@vitecsoftware.com, +46 70 632 89 93

Patrik Fransson, Investor Relations, patrik.fransson@vitecsoftware.com, +46 76 942 85 97

Denna information är sådan information som Vitec Software Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2021 kl. 22.30 CEST.

Om Vitec

Vitec är ledande inom Vertical Market Software i Norden. Vi utvecklar och levererar standardprogram för olika nischer. Vitec växer genom förvärv av välskötta och etablerade programvarubolag i Norden. Koncernens övergripande processer tillsammans med medarbetarnas djupa kunskap om kundens lokala marknad skapar goda förutsättningar för förädling och fortsatt innovation. Våra 975 medarbetare finns i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vitec är noterat på Nasdaq Stockholm och omsatte 1 313 Mkr år 2020. Läs mer om oss på www.vitecsoftware.com.

Viktig information

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan till, att förvärva eller teckna några värdepapper i Vitec i någon jurisdiktion, varken från Vitec, Nordea, SEB eller någon annan. Kopior av detta pressmeddelande kommer inte att framställas och får inte distribueras eller sändas till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådan distribution skulle vara olaglig eller kräva registrering eller andra åtgärder. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion.

Detta pressmeddelande varken identifierar eller utger sig för att identifiera risker (direkta eller indirekta) som kan vara förbundna med en investering i Vitecs aktier. Ett investeringsbeslut i samband med Nyemissionen får endast fattas baserat på all offentligt tillgänglig information om Bolaget och Bolagets aktier. Sådan information har inte oberoende kontrollerats av Nordea eller SEB. Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs endast som bakgrundsinformation och gör inte anspråk på att vara fullständig. En investerare får således inte för något ändamål förlita sig på informationen i detta pressmeddelande eller dess riktighet eller fullständighet. Nordea och SEB agerar för Bolagets räkning i samband med Nyemissionen och inte för någon annans räkning och är inte ansvariga gentemot någon annan än Bolaget för att tillhandahålla det skydd som tillhandahålls deras kunder eller för att ge råd i samband med Nyemissionen eller avseende något annat som omnämns häri.

Detta pressmeddelande utgör inte en rekommendation för eventuella investerares beslut avseende Nyemissionen. Varje investerare eller potentiell investerare bör genomföra en egen undersökning, analys och utvärdering av verksamheten och informationen som beskrivs i detta pressmeddelande och all offentligt tillgänglig information. Priset och värdet på värdepapperen kan minska såväl som öka. Uppnådda resultat utgör ingen vägledning för framtida resultat.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i Förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Vitec har inte godkänt något erbjudande till allmänheten av aktier eller andra värdepapper i någon av EES-länderna och inget prospekt har varit eller kommer att upprättas i samband med Nyemissionen. I alla EES-medlemsstater adresseras och riktas detta meddelande endast till kvalificerade investerare och motsvarande i den medlemsstaten i den mening som avses i Prospektförordningen.

Detta pressmeddelande och den information som pressmeddelandet innehåller får inte distribueras i eller till USA. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapper som här omnämns har inte registrerats och kommer inte att registreras i enlighet med den vid var tid gällande amerikanska Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA med undantag för ”qualified institutional buyers” såsom definierat i Rule 144A i Securities Act i enlighet med ett undantag från kravet på registrering i Securities Act. Det kommer inte att lämnas något erbjudande till allmänheten i USA att förvärva de värdepapper som omnämns här. Alla erbjudanden och försäljningar av värdepapper utanför USA kommer göras med stöd av, och i enlighet med, Regulation S i Securities Act.

I Storbritannien distribueras och riktas detta pressmeddelande, och annat material avseende värdepapperen som omnämns häri, endast till, och en investering eller investeringsaktivitet som är hänförlig till detta pressmeddelande är endast tillgänglig för och kommer endast att kunna utnyttjas av, ”kvalificerade investerare” (i betydelsen i den brittiska versionen av Förordning (EU) 2017/1129 som är en del av brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018) som är (i) personer som har professionell erfarenhet av verksamhet som rör investeringar och som faller inom definitionen av ”professionella investerare” i artikel 19(5) i den brittiska Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”); eller (ii) personer med hög nettoförmögenhet som avses i artikel 49(2)(a)-(d) i Ordern (alla sådana personer benämns gemensamt ”relevanta personer”). En investering eller en investeringsåtgärd som detta pressmeddelande avser är i Storbritannien enbart tillgänglig för relevanta personer och kommer endast att genomföras med relevanta personer. Personer som inte är relevanta personer ska inte vidta några åtgärder baserat på detta pressmeddelande och inte heller agera eller förlita sig på det.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-mars 2024 Cabonline Group Holding AB (publ)

Published

on

By

JANUARI – MARS

  • Intäkterna uppgick till 1 287 MSEK (1 450 MSEK januari-mars 2023), en minskning med 11%. Organiskt minskade intäkterna med 10%.
  • Justerad EBITA uppgick till 48 MSEK (58) och EBITA-marginal till 3,7% (4,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till 43 MSEK (57), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -1 MSEK (6).
  • Periodens resultat uppgick till -26 MSEK (-9).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -50 MSEK (56).

Väsentliga händelser inom rapportperioden

Per 1 januari 2024 har fusion skett av Norges Taxi Öst AS, Norges Taxi Nord AS och Norges Taxi Vest AS in i Cabonline Norge AS i Norge. Efter fusionen äger Cabonline endast ett legalt bolag i Norge, Cabonline Norge AS.

Den 29 februari 2024 tillkännagavs att Cabonline Group har nått en överenskommelse om att sälja sin verksamhet i Danmark till det danska taxiföretaget Taxa Syd Gruppen.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Den 2 april 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att de utsett Charlotta Söderlund, operativ chef i bolaget, till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen lämnade därmed bolaget.

Den 3 april 2024 meddelade Bolagsverket tillstånd att fusionera bolagen Taxi Helsingborg Aktiebolag och Taxi Skåne Aktiebolag att uppgå i Cabonline Region Syd AB.

Den 4 april 2024 meddelade Cabonline Group att Erik Skånsberg blivit utsedd till CFO och efterträder Fredrik Lundqvist som lämnar bolaget. Erik Skånsberg tillträdde den 15 april.

VD har ordet

Fortsatta marknadsutmaningar – hög investeringstakt bygger för framtiden och milstolpe i hållbarhet

Kvartalet präglades av fortsatta marknadsutmaningar för privatresekundgruppen (B2C). Vår strategi och styrkan i vår affärsmodell med tre övergripande kundgrupper B2P (offentliga), B2B (företag) och B2C (privat) har hjälpt oss att navigera genom dessa utmaningar för att minska resultatpåverkan. Kvartalsresultatet påverkades också av kapacitetsbrist av fordon samt hög investeringstakt i digital utveckling för framtiden.

Under det första kvartalet uppnådde Cabonline en omsättning på 1 287 MSEK jämfört med 1 450 MSEK samma kvartal föregående år och ett rörelseresultat på 43 MSEK jämfört med 57 MSEK, en minskning med 24%. Justerat EBITDA-resultat minskade med 14% under första kvartalet jämfört med samma period föregående år.

Utveckling under kvartalet
Vårt fokus på kvalitet uppskattas av våra resenärer. App-resenärsnöjdheten under kvartalet nådde 4,62 på en 5-gradig skala, en ökning från 4,59 jämfört med samma period föregående år. Det visar på styrkan i vårt kunderbjudande och förstärker våra konkurrensfördelar.

Vår satsning på affärsresekundgruppen (B2B) har gett resultat. Under kvartalet har vi sett en fortsatt uppgång, vilket lett till en omsättningstillväxt på 21% jämfört med samma period föregående år. Även med påskens inverkan att beakta, har vårt unika Flygtaxi-koncept visat sig stabilt med en omsättningsökning på 1% jämfört med samma kvartal föregående år.

Makroekonomiska utmaningar fortsätter att påverka privatresandet (B2C). Trenden med minskat privatresande fortsatte för fjärde kvartalet i rad. Vi hade en minskning av B2C-resandet med 36% jämfört med samma period föregående år, medan minskningen när vi exkluderar Danmarks siffror för mars landade på 29%. Dessa siffror speglar konjunkturens inverkan på vår verksamhet. Även kapacitetsbristen av bilar under kvartalet har påverkat resultatet.

Under kvartalet har vi fortsatt vinna offentliga upphandlingar (B2P), vilket visar på förtroendet för Cabonline. Exempel på dessa är skolskjuts Mölndal Stad i Sverige och förnyat förtroenden att köra skolskjuts Malmö Stad, serviceresor i Region Sörmland och skolskjuts Umeå kommun.

Förberedelserna för implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform har fortsatt under kvartalet. Processen har tagit längre tid än beräknat, vilket vi aktivt hanterar genom noggranna kvalitetskontroller och optimering av arbetsflöden. Vårt mål är att samla alla våra varumärken på en och samma boknings- och trafikledningsplattform under 2024-2025, vilket förväntas öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen. På lång sikt är vi övertygade om att våra investeringar i digital utveckling kommer att erbjuda betydande fördelar och öppna upp nya möjligheter för Cabonline.

Milstolpe i hållbarhet och ansvarstagande
I vår strävan att leda vägen mot en mer hållbar framtid har Cabonline uppnått en betydande milstolpe. Vi är stolta över att bli det första taxibolaget i norra Europa med klimatmål i linje med Parisavtalets 1,5-gradiga mål, godkända av Science Based Targets initiative (SBTi).

SBTi har skapat ett ramverk för vetenskapligt baserade klimatmål för företag och organisationer. För godkännande måste företagen kartlägga utsläpp i hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) och sätta mål som motsvarar eller överträffar Parisavtalets ambitioner.

Cabonlines klimatmål omfattar alla utsläpp i värdekedjan, både uppströms från leverantörer och nedströms från egen verksamhet. Merparten av utsläppen genereras av anslutna taxibilar. Företagets mål, att minska utsläppen i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål, godkändes i april 2024.

Under första kvartalet ökade andelen elbilar till 29% av totala flottan och andelen av personbilsflottan som är fossilbränsleoberoende (el eller biogasfordon) ökade till 57%.

Förändringar i ledningsgruppen
Den 2 april 2024 utsågs Charlotte Söderlund till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen har därmed lämnat bolaget. Charlotta rekryterades till Cabonline Group 2017. Hon kommer fortsatt ha sin tidigare roll som COO och fördela ansvar och arbetsuppgifter inom den operativa delen av Cabonline.

Magnus Creutz tillträdde som Chief Commercial Officer (CCO) den 8 april 2024. Han har en gedigen kommersiell bakgrund inom B2B- och B2C-segmenten, senast som Director B2B Nordics på Allente.

Den 15 april tillträdde Erik Skånsberg som ny CFO. Han har en mångsidig bakgrund inom affärsplanering, M&A samt corporate och managerial finance.

Verksamheten i Danmark såld
Den 29 februari 2024 sålde Cabonline sin danska verksamhet Taxi 4×27 till Taxa Syd Gruppen som ett led i strategiska affärsplanen att fokusera på verksamheterna i Finland, Norge och Sverige. I affären ingick Cabonline Danmark ApS och Taxi 4×27 A/S och Taxa Syd tog över alla anställda och kontrakt.

Framåtblick
Jag är ödmjuk och tacksam för att ha fått möjligheten att ta över rollen som tillförordnad VD för Cabonline Group. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tätt tillsammans med alla fantastiska kollegor för att fortsätta driva Cabonline framåt och stärka vår position på den nordiska marknaden.

Denna rapport understryker vikten av att intensifiera vårt arbete med ny boknings- och trafikledningsplattform och vikten av att lösa våra kapacitetsutmaningar. Dessa åtgärder är avgörande för att säkerställa vår konkurrenskraft och förmåga att möta kundernas behov effektivt.

I takt med att vi rör oss genom 2024, ser vi att förutsättningarna fortsatt är osäkra och präglas av makroekonomiska marknadsutmaningar. Vi möter därför resten av året med stor ödmjukhet och fokuserar på det vi själva kan påverka.

Slutligen vill jag uttrycka min djupa tacksamhet till vårt team, våra förare, och åkare för deras outtröttliga arbete och engagemang. Ert arbete är kärnan i vår framgång. Till våra resenärer och kunder, ert förtroende är vår största tillgång. Tillsammans bygger vi en starkare och mer hållbar framtid.

Stockholm maj 2024
Charlotta Söderlund
tf VD och koncernchef

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotta Söderlund, tf VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi  och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tingsvalvet Fastighets AB (publ) erhåller villkorat godkännande för listbyte till Nasdaq First North Growth Market

Published

on

By

Tingsvalvet Fastighets AB (publ) (”Tingsvalvet” eller ”Bolaget”) har ansökt om och erhållit villkorat godkännande för upptagande till handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (”Nasdaq First North”). Bolagets sista dag för handel på Spotlight Stock Market är den 11 juni 2024. Första dag för handel på Nasdaq First North är 12 juni 2024.

Tingsvalvets aktier och teckningsoptioner handlas idag på Spotlight Stock Market och den 15 april 2024 meddelade Bolaget att Bolaget återupptagit processen avseende listbyte till Nasdaq First North. Nasdaq Stockholm har idag lämnat ett villkorat godkännande för upptagande till handel på Nasdaq First North av Tingsvalvets A-aktier, B-aktier, preferensaktier och teckningsoptioner. I samband med detta har även Bolagets avnoteringsansökan godkänts av Spotlight Stock Market. Bolagets sista dag för handel på Spotlight Stock Market är den 11 juni 2024. Första dag för handel på Nasdaq First North är den 12 juni 2024.

Godkännandet är villkorat av att: (i) Bolaget offentliggör ett tilläggsdokument med överenskommet innehåll innan handeln påbörjas på Nasdaq First North; (ii) Bolaget uppdaterar sin hemsida i enlighet med Nasdaq First North Growth Market Rulebook;  och (iii) ingenting inträffar i Bolaget före första dag för handel som skulle kunna föranleda en annan bedömning av Nasdaq Stockholm.

Styrelsen för Tingsvalvet gör en sammantagen bedömning att en notering av Bolagets aktier och teckningsoptioner vid Nasdaq First North skapar bättre förutsättningar för framtida värdeskapande för Bolagets aktieägare genom en förväntad ökad likviditet i Bolagets värdepapper och ett ökat intresse för verksamheten och Bolaget från analytiker, allmänheten, institutionella investerare samt andra intressenter. Noteringen vid Nasdaq First North bedöms vidare utgöra en kvalitetsstämpel mot potentiella kunder, samarbetspartners och leverantörer.

Tingsvalvet kommer med anledning av listbytet publicera ett tilläggsdokument på Bolagets hemsida idag, den 28 maj 2024.

För ytterligare information, kontakta:

Tingsvalvet Fastighets AB (publ)

Håkan Karlsson, VD    Magnus Fält, vice VD/fastighetschef

Tel: +46 70 618 24 61    Tel: +46 70 618 24 60

Email: hakan.karlsson@tingsvalvet.se  Email: magnus.falt@tingsvalvet.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 maj 2024 kl. 16.00 CEST.

Om Tingsvalvet

Tingsvalvet är ett kassaflödesdrivet fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter med hög direktavkastning. Fastighetsbeståndet är fokuserat till starka lokala lägen, framför allt i Mellansverige. Den 31 mars 2024 uppgick fastighetsvärdet till ca 1,9 miljarder kronor.

För mer information om Tingsvalvet Fastighets AB (publ), vänligen se; www.tingsvalvet.se.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Unik skolbyggnad i Götafors visar vägen mot framtidens skolor och sätter en ny standard för hållbart byggande i Sverige

Published

on

By

STOCKHOLM 28 maj 2024 – En ny och unik skolbyggnad i Götafors, uppförd med innovativa modulsystem, har som första skola i världen uppnått den högsta nivån Outstanding av miljöcertifiering BREEAM In-Use V.6. Denna prestation belyser inte bara potentialen i modern modulkonstruktion utan sätter också en ny standard för hållbara skolor och offentliga byggnader i Sverige.

Genom att kamma hem BREEAM In-Use Outstanding certifiering visar Götafors skola att cirkulära modulbyggnationer har potential att förvandlas till moderna, energieffektiva och miljövänliga skolor. Projektet inspirerar till en mer hållbar framtid för kommande generationer och sätter en ny standard för hållbart byggande av offentliga miljöer i Sverige.

Parmaco, som är ansvarig för byggnationen, har genom sin expertis kunnat optimera Götafors skolas resurser och minimera dess miljöpåverkan. Med innovativa lösningar och tekniker har det resulterat i en skola som inte bara är funktionell och vacker, men också gynnar eleverna såväl som pedagogerna med en mer hälsosam och miljövänlig skolmiljö.

– Detta är en otrolig prestation för alla inblandade. Genom att fokusera på rätt saker och samarbeta effektivt har vi visat att det är möjligt att uppnå exceptionella resultat i hållbar utveckling. Götafors skola står som ett tydligt exempel på hur innovativt tänkande och moderna byggnadstekniker med cirkularitet i fokus kan bana vägen för en mer hållbar framtid, säger Rikard Nyhrén, vd för Parmaco i Sverige.

Att en modulbyggd skola uppnår högsta poäng i områden som dagsljusoptimering, energieffektivitet, vattenhantering och föroreningsskydd, visar inte bara ett engagemang för miljömässig hållbarhet utan bidrar också direkt till en bättre inomhusmiljö. Dessa åtgärder garanterar en hälsosam och stimulerande atmosfär som främjar elever såväl som pedagogernas välbefinnande. Effektivt ljus och klimatkontroll, öppna ytor, och säkerhetsförbättringar skapar en inbjudande och produktiv miljö.

En ledare inom hållbart byggande

Götafors skola har uppnått exceptionella resultat i samtliga kategorier av BREEAM In-Use certifieringen, vilket visar på engagemang för höga miljömässiga ideal. Denna utmärkelse är inte bara en framgång för Parmaco och Hedström & Taube, som har skött certifiering, utan även för hela den svenska byggbranschen. Det visar att Sverige är en ledare inom hållbart byggande och att det är möjligt att skapa byggnader som är både miljövänliga och funktionella inom offentlig såväl som privat sektor.

Fakta om BREEAM In-Use certifiering

BREEAM In-Use är ett globalt system för miljöcertifiering av befintliga byggnader, administrerat av Building Research Establishment (BRE). Det är en robust och oberoende bedömning av en byggnads miljöprestanda, baserat på nio olika kategorier:

1. Hälsa och välbefinnande: Inomhusmiljö, buller, visuell komfort, luftkvalitet. 2. Energi: Energiförbrukning och koldioxidutsläpp, energirelaterade funktioner. 3. Vatten: Vattenförbrukning och avloppshantering. 4. Avfall: Avfallshantering och återvinning. 5. Transport: Transportinfrastruktur och tillgänglighet. 6. Material: Materialval, anskaffning och avfallshantering. 7. Landanvändning och ekologi: Biodiversitet, gröna utrymmen, föroreningar. 8. Styrning: Miljöledning, underhåll och övervakning. 9. Samhällspåverkan: Hälsa och säkerhet, trygghet, lokalsamhällets engagemang.

För varje kategori tilldelas byggnaden poäng baserat på hur väl den uppfyller BREEAM:s krav. Den totala poängsumman avgör certifieringsnivån, som sträcker sig från Pass till Outstanding.

För mer information

Rikard Nyhrén, vd Parmaco, mobil: +46 70-207 46 76, e-mail; rikard.nyhren@parmaco.se

Ylva Ridderheim, Head of Marketing and communication Parmaco, mobil: +46 70 535 75 24, e-mail: ylva.ridderheim@parmaco.se 

Maria Ekenskytt, rektor för Götafors skola, mobil: 0370-67 84 14, e-mail: maria.ekenskytt@vaggeryd.se

Linda Kirsebom, presskontakt Prat PR, mobil +46 708 28 25 22, e-mail: linda.kirsebom@prat.se

Parmaco – Innovativa och hållbara byggnader för en bättre framtid
Parmaco är ett ledande företag inom modulära byggnader som erbjuder skräddarsydda lösningar för skolor, förskolor, vård, bostäder, kontor och försvar. Våra hållbara och hälsosamma byggnader är modifierbara och kan anpassas till dina specifika behov. Med över 30 års erfarenhet och verksamhet i flera länder, levererar Parmaco dynamiska byggnader av hög kvalitet som möter framtidens krav. Besök www.parmaco.se för att lära dig mer om hur vi kan bidra till en mer hållbar framtid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.