Connect with us

Marknadsnyheter

VO2 stärker upp styrelsen med Ulrika Saxon – en av Sveriges ledande företagsledare inom media, marketing och tech

Published

on

Ulrika Saxon, tidigare VD för Bonnier Ventures, föreslås som ny styrelseledamot i VO2 Cap Holding AB från och med ordinarie årsstämman i maj, 2023, men kommer från och med den 24 november, 2022, vara adjungerad styrelseledamot. Ulrika har lång och gedigen erfarenhet inom media, marketing och tech, både i Sverige och internationellt. Ulrika har en unik spännvidd i sin professionella bakgrund, där hon verkat över 20 år som VD för en rad olika framgångsrika mediebolag och även haft ett stort antal prestigefyllda styrelseuppdrag bl. a i noterad global miljö. Ulrika Saxon har de senaste 10 åren byggt upp Bonnier Ventures som VD där hon genomfört en omfattande mängd bolagstransaktioner med stor framgång. Ulrika Saxon ersätter Kristina Juhlin som lämnar styrelsen 24 november på grund av att Kristinas nya arbetsgivare inte godkänner externa styrelseuppdrag.

Publiceringsdatum: Stockholm, 8 november, 2022 – VO2 Cap Holding AB (publ)

VO2 förstärker styrelsen med Ulrika Saxon. Ulrika har i 10 år varit VD för, och byggt, Bonnier Ventures, ett corporate VC-bolag inom Bonnier-sfären. Hon lämnade nyligen detta uppdrag och är numera Senior Advisor för samma bolag. Ulrika Saxon har verkat som VD för en rad olika bolag inom Bonnier AB där hon även ingick i koncernledningen för Bonnier AB under nio år.  Ulrika har genomfört cirka 100 bolagstransaktioner med en bredd från strategiska investeringar i start-ups till majoritetsförvärv. Ulrika har i sina roller som VD och investerare i tech- och mediebolag drivit strategiska tillväxtresor och har stor erfarenhet av både dynamiska entreprenörer och executive management-team. Ulrika innehar ytterligare uppdrag som styrelseledamot för Adlibris, SF Studios, H&H Group samt Bonnier News Business. Ulrikas framgångsrika karriär inom media, marketing, tech, SaaS, e-handel och M&A är otroligt starkt och relevant för det nya uppdraget i styrelsen och för VO2s tillväxtresa.

Ulrika kommer att ersätta Kristina Juhlin som av sin arbetsgivare inte tillåts ha externa styrelseuppdrag.

”I en tid där smarta, kontinuerliga och optimerade lösningar för kundkontakt är avgörande i det komplexa marknadsföringslandskapet, så har VO2 tagit en mycket spännande och unik position. Jag ser fram emot att utifrån styrelseperspektivet arbeta med det starka teamet som bygger tillväxt genom insikter, investeringar och kompetens”, säger Ulrika Saxon.

“Jag jublade högt på kontoret när Ulrika tackade ja till VO2-familjen. Detta är 100% en drömrekrytering. Ulrikas osannolikt imponerande karriär kommer att vara till stor nytta för VO2. Samtidigt är det otroligt tråkigt att Kristina tvingas lämna oss men vi kommer såklart hålla kontakten och jag hoppas att vi i framtiden får tillfälle att på ena eller andra sättet arbeta tillsammans igen”, säger Douglas Roos, Styrelseordförande, VO2 Cap Holding AB (publ).

“På grund av att min nya arbetsgivare inte tillåter externa styrelseuppdrag, måste jag tyvärr avsluta mitt styrelseuppdrag för VO2 Cap Holding AB. Det har varit mycket spännande att vara delaktig i VO2 Cap, som bara är i sin början på sin resa att bli en ledande koncern inom media och tech i Europa. Jag ser mycket fram emot att följa VO2-familjen och det fantastiska arbete Bodil, Douglas och teamet gör, men nu istället på distans”, säger Kristina Juhlin.

För mer information:

Douglas Roos, Styrelseordförande VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)70 735 21 25

E-mail: [email protected]

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)70 643 60 65

E-mail: [email protected]

Ulrika Saxon, tillträdande styrelseledamot VO2

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marketing och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och intresseföretaget Zalster AB zalster.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, [email protected]

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lyxig SUV från Hongqi premiärvisas på eCarExpo

Published

on

By

Den kinesiska biltillverkaren Hongqi visar upp sin nya helelektriska SUV, E-HS9, under eCarExpo i Göteborg den 2- 4 december. Bilmärket Hongqi, som är framstående inom kinesisk fordonsexpertis och lyx, har kraftigt ökat sin närvaro på både den svenska och norska marknaden under de senaste åren. Mycket tack vare att båda länder ligger långt framme när det gäller elfordon och  laddinfrastruktur.

Hongqi EHS9 SUV

När eCarExpo går av stapeln i år i Göteborg finns den kinesiska fordonstillverkaren på plats för första gången och visar upp sin SUV E-HS9.  SUVen innehåller en uppsjö av högteknologiska smarta funktioner som konkurrerar med några av de främsta europeiska elbilstillverkarna. Något som svenska bil- och teknikentusiaster får chansen att se och testa under eCarExpo.

E-HS9 finns i tre varianter: COMFORT, PREMIUM och EXCLUSIVE.

Alla varianter har tre sittrader, även om Exclusive-modellen har ett säte mindre för extra utrymme för passagerarna. SUV:en har 21-tumshjul och en elegant design. SUV:en kommer i färgerna Dark Night Black, Silver Grey och Alpine White med möjlighet att välja en takfärg som skiljer sig från karossfärgen.

Dörrhandtagen dras automatiskt tillbaka när bilen parkeras eller är i rörelse och instegsbelysning tänds när man går in i eller lämnar bilen.  Invändigt finns en intelligent, automatjusterande ratt,   fyra oberoende klimatzoner, ett ultrabrett panoramatakfönster och krockkuddar. Basmodellen COMFORT kostar från 899 900 SEK, PREMIUM från 1 079 900 SEK och EXCLUSIVE från 1 169 900 SEK.

För mer information:

Sofia Wassén, Project Manager Marketing, mail: [email protected]
Telefon: +46 31-790 04 00
Hemsida: www.hongqi.se

Om Hongqi

Hongqi är Kinas äldsta biltillverkningsföretag och startade redan 1958. Under 1960- och 1970-talen var Hongqi-bilen favorit som premiumval och användes ofta vid diplomatbesök i Kina. De senaste tio åren har fokus varit att tillverka bilar för den genomsnittlige konsumenten och 2018 togs ett helt nytt designkoncept och ett utökat sortiment bilar fram. Sedan dess har Hongqi haft en explosiv tillväxt på de kinesiska hemmamarknaderna och sextiofaldigt ökat sin försäljning. Hongqi introducerar nu sina bilar på fler marknader i Asien, Mellanöstern och Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shopping för nästan 9,3 miljarder under årets Black Week

Published

on

By

Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol. I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder* kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning** som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord. 

Det var mycket som bäddade för en stor shoppingfest under Black Week. Många e-handlare har suttit på stora lager och har därmed haft generösa erbjudanden samtidigt som konsumenterna har blivit betydligt mer prismedvetna och planerat sina inköp.

– Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.  

– Att det skulle bli konsumenternas Black week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black week, säger Mathias Krümmel.

Fakta från undersökningen: 

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week 
  • 48 procent valde att handla under rean 
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week  
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    • kläder och skor (59 %) 
    • hemelektronik (33 %) 
    • skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv. 
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.  
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader. 

* Fasta priser 

** Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel. 

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: [email protected]

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan till nordisk konferens om personlig assistans – framgångssagan och utmaningarna

Published

on

By

Riksföreningen JAG anordnar en nordisk konferens den 23 december i Stockholm i samarbete med Föreningen JAG i Finland och Foreningen JAG i Norge. Konferensen arrangeras med stöd av Nordens välfärdscentrum.

Välkommen till en spännande genomlysning av personlig assistans som framgångsfaktor och förutsättning för att förverkliga FNs konventioner om rättigheter för barn och vuxna med funktionsnedsättning.

Intressanta programpunkter om IQ-diskriminering, mänskliga rättigheter och presonlig assistans där vi gästas av politiker, forskare och jurister. Ta del av det fullständiga programmet i bifogad pdf.

Delta på plats på Klara Södra Kyrkogata 1 eller följ programpunkterna på länk.

Länk till fredagens sändning, 2 december kl 1117

Länk till lördagens sändning, 3 december kl 9:30–15

Varmt välkommen!

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
[email protected]

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.