Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars andra kvartalet 2022 – stabilt resultat i en turbulent värld

Published

on

  • Försäljningen minskade med 27 % och uppgick till 143 (195) tusen bilar
  • Omsättningen gick ned med 2 % och uppgick till 71,3 GSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,8 (4,8) GSEK
  • EBIT-marginalen uppgick till 15,1 (6,6) %
  • EBIT-marginalen exklusive resultat från andelar i joint ventures och intresseföretag, var 6,5 (7,9) %
  • Vinst per aktie före utspädning uppgick till 3,00 (0,99) SEK
  • Elektrifierade Recharge-modeller utgjorde 31 % av den totala försäljningen i Q2, av vilka 7,3 % var helt elektriska

Volvo Cars rapporterar ett stabilt resultat i andra kvartalet, trots en pågående osäkerhet inom global handel, stigande råvarupriser och en ansträngs leverantörskedja som uppstått till följd av nyligen genomförda pandemirelaterade nedstängningar i Kina.

Rapporten för andra kvartalet hittas här. Volvo Cars försäljning uppgick till 143 006 bilar, en minskning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen uppgick till 71,3 miljarder SEK, en minskning med 2 procent jämfört med samma period förra året, som på grund av en stark prisutveckling och produktmix påverkats i lägre grad än försäljningen.

Lägre volymer för kvartalet påverkade också Volvo Cars rörelseresultat (EBIT), exklusive joint ventures och intresseföretag, även om det i stort sett var stabilt genom en stark prisutveckling och produktmix. Rörelseresultatet uppgick till 4,6 miljarder SEK motsvarande en marginal på 6,5 procent, medan rapporterat rörelseresultat, inklusive resultat från andelar i joint ventures och intresseföretag, uppgick till 10,8 miljarder SEK, motsvarande en rapporterad marginal på 15,1 procent. Det rapporterade rörelseresultatet påverkades positivt av den redovisningsmässiga effekten efter Polestars notering på Nasdaq New York förra månaden, i vilket Volvo Cars är största aktieägare.

– När vi ser tillbaka på Volvo Cars prestation under ett väldigt turbulent andra kvartal är vi nöjda med att ha levererat ett stabilt resultat. Efterfrågan på våra produkter är fortsatt robust och vi känner oss trygga i och fokuserade på att de kortsiktiga affärsutmaningarna inte kommer försvaga vår beslutsamhet att uppfylla våra strategiska ambitioner på medellång till lång sikt. Om något kommer det bara accelerera vår förändringstakt, säger Volvo Cars koncernchef och vd Jim Rowan.

Volvo Cars försäljning under andra kvartalet påverkades, likt tidigare kvartal, av de pågående ansträngningarna i leverantörskedjan, men även av de covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina. Det senare påverkade inte bara företagets leveranser i Kina, utan hade också en påtaglig effekt vad gäller produktionen i Kina och Europa, framför allt av Recharge-bilar. Denna effekt kommer fortsatt att ses in i tredje kvartalet. För helåret 2022 är målet att andelen helt eldrivna bilar är tvåsiffrig eller mer än fördubblad jämfört med 2021.

Volvo Cars ser också en tydlig förbättring av stabiliteten i sin leverantörskedja, med en stark återhämtning för produktionen i juni. Förutsatt att denna normalisering fortsätter förväntar vi oss att produktionen successivt kommer öka de kommande månaderna.

Följaktligen förväntar sig Volvo Cars att wholesale för 2022 blir bättre än under 2021. På grund av tidsförskjutningen mellan produktion och leverans förväntas dock förbättringen inte resultera i en ökad försäljning under kalenderåret. För helåret 2022 räknar vi således med att försäljningen blir i linje med eller något lägre jämfört med 2021.

Under kvartalet var Volvo Cars Recharge-modeller fortsatt populära bland kunderna, även om produktionen hämmades av pågående ansträngningar i leverantörskedjorna, orsakat av nedstängningarna i Kina. Under andra kvartalet utgjorde försäljningen av Recharge 31 procent av den totala försäljningen, en ökning från 24 procent jämfört med föregående år, och den siffran kunde ha varit högre utan ansträngda leverantörskedjor.

Antalet aktiva abonnemang vid utgången av andra kvartalet ökade med 122 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten drevs av kundefterfrågan i kombination med ett utökat kunderbjudande då onlineförsäljning till små och medelstora företag lanserades i Storbritannien och Sverige. Under andra kvartalet utgjorde onlineförsäljningen 9,5 procent av den totala försäljningen på etablerade marknader, jämfört med 4,6 procent under samma period förra året.

Företagets planer för minskade koldioxidutsläpp håller stadig kurs. Under första halvåret var koldioxidutsläppen 10 procent lägre jämfört med vårt riktmärke för 2018, vilket stöttar vår ambition till 2025 att minska koldioxidutsläppen per bil med 40 procent.

– Liksom för många andra kvarstår våra kortsiktiga affärsutmaningar, men vi känner oss trygga i och fokuserade på att leverera på våra strategiska ambitioner och syfte, säger Jim Rowan.

Klockan 9:30 CEST den 20 juli anordnar Volvo Cars en öppen direktsändning kring resultatet för media, investerare och analytiker. Länk till inbjudan till direktsändningen.

Informationen är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-20 07:00 CET.

For mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
Alexander Petrofski 
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2021

För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.