Marknadsnyheter
Volvo Cars bekräftar på nytt sina ambitioner för mitten av decenniet på kapitalmarknadsdag


Volvo Cars bekräftade idag på nytt sina ambitioner för mitten av decenniet vid företagets första kapitalmarknadsdag i Stockholm, då företagsledningen gav aktieägare och analytiker en uppdatering av företagets framsteg att nå dessa ambitioner.
Under 2021 meddelade Volvo Cars sina strategiska ambitioner att bli en av de aktörer inom bilindustrin som snabbast ställer om, samt att bli ett helt elektriskt bilmärke år 2030. Man har också satt upp målet att forma framtidens mobilitet med höga ambitioner om hållbar tillväxt.
Under kapitalmarknadsdagen bekräftande företagets ledning återigen att företaget står fast vid, och är fortsatt fullt fokuserade på, att nå sina ambitioner för mitten av decenniet, trots de pågående makroekonomiska utmaningarna runt om i världen. Under dagen delade talarna med sig av strategiska insikter om hur Volvo Cars uppnår sina ambitioner.
Dessa omfattar en ambition att sälja 1,2 miljoner bilar per år vid mitten av decenniet, med en 50-procentig andel helt eldrivna bilar, sälja hälften av alla bilar via onlinekanaler och uppnå en årlig EBIT på 8-10 procent. Volvo Cars är också på väg att sänka koldioxidutsläppen under livscykeln per bil med 40 procent jämfört med baslinjen 2018 och att vara förstahandsvalet som arbetsgivare.
Åhörarna i Kungsträdgården i centrala Stockholm fick också en chans att se den helt nya Volvo EX90, företagets nya helelektriska flaggskepps-SUV. Volvo EX90 är den första i en familj av nya helelektriska Volvomodeller, då företaget har som mål att lansera en ny modell varje år under de kommande åren.
”Vi har en av branschens mest ambitiösa elektrifieringsplaner”, säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars. ”I slutet av detta årtionde är vår ambition att endast sälja helt elektriska bilar. Volvo EX90 är inte bara vår första SUV som är född elektrisk, den markerar också starten på en intensiv omdaningsfas där vi under de kommande åren kommer att lansera en ny helt elektrisk bil per år, som drivs av avancerad teknik och förbättrad uppkoppling. Vi är stolta och tacksamma för det stöd vi har fått från våra investerare hittills och ser fram emot den fortsatta resan framåt.”
Agenda och sammanfattning av kapitalmarknadsdagen
Efter en introduktion och presentation av nya Volvo EX90 av Volvo Cars VD Jim Rowan presenterade Robin Page, Head of Global Design & UX, designen och användarupplevelsen i den nya generationen av helelektriska Volvo-bilar.
Mjukvara och Core Computing
En översikt över hur vi utvecklar och kontrollerar mjukvara som vi ser som värdehöjande för våra kunder. Detta blir i allt högre grad ett särskiljande element för framtida mobilitet och definierar kundupplevelsen, liksom potentialen för prenumerationsbaserade uppgraderingar. Mjukvara möjliggör en ökning av säkerheten till en ny nivå eftersom den är nyckeln till bilens rörelse och framdrift samt sikt och uppfattning. Här förklarar Volvo Cars hur strategin att kombinera intern mjukvaruutveckling med utvalda strategiska partnerskap hjälper Volvo Cars att kontrollera värdekedjan och minska tiden till marknadsintroduktion. Här beskrivs resonemanget bakom införandet av högpresterande kärndatorer, hur den skiljer sig från distribuerad datakraft och den stora säkerhetsförbättring som core computing möjliggör. Under presentationen ger vi mer klarhet om vilka typer av mjukvaruutveckling som Volvo Cars kommer att göra internt och var företaget kommer att förlita sig mer på partners och leverantörer.
Presentation av Sanela Ibrovic, Head of Connected Experience, och Elsa Eugensson, Senior Program Manager Autonomous Drive & Advanced Driver Assistance Systems.
Elektrifiering
I den här sessionen delar Volvo Cars med sig av mer detaljerade uppgifter om sin elektrifieringsstrategi och hur den genomförs. Nya Volvo EX90 är en viktig milstolpe i denna omvandling. Under den här sessionen presenterar Volvo Cars cellproduktstrategin och hur Volvo Cars möjliggör vertikal integration med innovativa tillverkningsprocesser. Bakom detta ligger en grundlig strategi genom effektiv anskaffning av batterier, e-motorer och växelriktare. Dessutom ökar Volvo Cars sin kapacitet genom att bygga upp en motståndskraftig, internt utvecklad batteriproduktion tillsammans med Northvolt och genom att etablera en e-motorlinje vid Volvo Cars Skövde-fabrik, som kompletterar Tier 1-leverantörerna. På lång sikt kommer detta att få elbilar, som för närvarande är dyrare, att bli i paritet med bilar med förbränningsmotorer.
Presentation av Kerstin Enochsson, Head of Procurement and Supply Chain och Erik Severinson, Head of Programme Management and Strategy.
Hållbarhet
Eftersom bilindustrin är en del av problemet med klimatförändringarna är det Volvo Cars ansvar att omvandla och vara en del av lösningen. Därför är hållbarhet nyckeln till företagets framtida framgång och central för dess strategi och ambitioner. Under denna session delar företaget med sig av en uppdatering av framstegen att nå de ambitiösa ambitionerna för hållbarhet till mitten av decenniet, inklusive en 40-procentig minskning av de totala koldioxidutsläppen per bil och en ambitiös cirkulär agenda. Viktiga nyckeltal för nya Volvo EX90 presenteras tillsammans med hur Volvo Cars förbättrar sin verksamhet och leveranskedja.
Presentation av Henrik Green, Head of Advanced Technologies & Sustainability och Anders Kärrberg, Head of Global Sustainability
Kommersiell förmåga
En översikt över den globala kommersiella strategin för att driva tillväxten mot Volvo Cars ambitioner om 1,2 miljoner sålda bilar till mitten av decenniet, och hur den genomförs. Drivkraften för tillväxt bygger på att vara dubbelriktat disruptiva inom elektrifiering och digitaliseringens kraft att skapa en bättre konsumentupplevelse. I kombination med ett stärkt varumärke möjliggör detta en stark prissättningsförmåga. Under sessionen ger Volvo Cars mer detaljerade uppgifter om omnikanal-upplägget, som möjliggör direkt och konstant engagemang med kunderna och som är skräddarsytt för varje försäljningsregion. Företaget presenterade också sin initiala plan för att i mitten av nästa år vända den brittiska marknaden till att vara direkt inriktad på konsumenten med hjälp av starka digitala lösningar. Detaljerna kring hur den kommersiella omvandlingen kommer att bidra till Volvo Cars ambition att i mitten av decenniet nå 8-10 procents EBIT-marginaler redovisades också under denna session.
Presentation av Björn Annwall, Chief Commercial Officer och Vice VD.
Finansiell information
Förvandlingsresan kräver en stark finansiell ställning och en genomtänkt kapitalallokering. Under detta avsnitt presenterade Volvo Cars sin strategi för att kombinera lönsamhet med ambitiösa strategiska ambitioner och tillväxtmål. Dessutom presenterades detaljerna kring finansieringen av ökad produktionskapacitet och vertikal integration.
Presentation av Johan Ekdahl, Chief Financial Officer.
Allt material som presenterades under kapitalmarknadsdagen finns här.
För mer information, vänligen kontakta:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com
Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com
——————————-
Volvo Cars 2021
För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.
Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.
I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke