Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars emitterar ny grön obligation för elektrifiering på 500 miljoner euro

Published

on

Volvo Cars har idag framgångsrikt emitterat sin andra gröna obligation för att ta in 500 miljoner euro från en diversifierad grupp av globala investerare. Trots utmanande globala marknadsförhållanden övertecknades obligationen 3 gånger.

Kapitalet är öronmärkt för att finansiera och påskynda företagets omvandling mot att bli en helt elektrisk biltillverkare 2030, samt bli klimatneutral och cirkulär 2040.

Över två tredjedelar av kapitalet kommer att finansiera forskning och utveckling av elektriska drivlinor och plattformsteknologi för nästa generations helt elektriska bilar från Volvo, och resterande kapital kommer att investeras i att öka företagets produktionskapacitet av helt elektriska bilar.

Den 500 miljoner euro 6-åriga seniora icke-säkerställda gröna obligationen med fast kupong emitterades under Volvo Cars Euro Medium Term Note-program. Obligationen förfaller 2028, betalar en fast kupong på 4,25%, motsvarande 291 räntepunkter över mid-swap, och noteras på Luxemburgbörsen.

Den framgångsrika emissionen visar att det fortfarande finns en efterfrågan på hållbara investeringsmöjligheter. Framför allt illustrerar en 3-faldig överteckning det starka förtroende som investerare har inte bara för Volvo Cars, utan också för företagets klimatplan och elektrifieringsstrategi.

”Hållbarhet är centralt för vårt syfte och vår verksamhet, och nyckeln till vår framtida framgång”, säger Björn Annwall, CFO på Volvo Cars. ”Det stora intresset för vår gröna obligation är uppmuntrande och ett tydligt tecken på att marknaden tror på Volvo Cars och de investeringsplaner vi har tagit fram för att nå våra klimatambitioner. Det bekräftar också vårt engagemang för Parisavtalet och att bli ett klimatneutralt företag.”

Volvo Cars var den första etablerade biltillverkaren som åtog sig full elektrifiering med målet att enbart sälja helt elektriska bilar till 2030. I mitten av decenniet siktar man på att hälften av sin globala volym ska bestå av elbilar.

Nyligen uppmärksammades Volvo Cars för sina framsteg inom miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning (ESG) av Sustainalytics, ett ledande oberoende ESG-analys-, betygs- och dataföretag. Volvo Cars bedömdes ha låga risker för väsentliga ekonomiska effekter från ESG-faktorer. I synnerhet lyfte Sustainalytics fram Volvo Cars arbete med att hantera sin energieffektivitet och att begränsa sina koldioxidutsläpp.

Under 2020 etablerade Volvo Cars ett ramverk för grön finansering (Green Financing Framework) i linje med ICMA Green Bond Principles. Detta gör att företaget kan finansiera sin ambitiösa klimatplan och elektrifieringsstrategi genom att ge ut gröna obligationer eller erhålla gröna lån, där allt kapital kommer att användas till klimat- och miljörelaterade projekt. Kort efter etableringen av ramverket emitterade Volvo Cars framgångsrikt sin första gröna obligation och tog in 500 miljoner euro från en mångsidig grupp institutionella investerare.

”Med våra gröna obligationer erbjuder vi fler möjligheter för investerare”, säger Björn Annwall. ”Man kan stödja våra elektrifierings- och klimatambitioner genom att bli aktieägare – eller genom att göra en hållbarhetsfokuserad investering genom våra gröna obligationer. Kapitalmarknaden spelar en avgörande roll i att driva hållbar utveckling, och vi planerar att fortsätta att erbjuda hållbara finansierings- och investeringsmöjligheter i framtiden när vi går mot full elektrifiering.”

——————————-

Värdepappren kommer att erbjudas i enlighet med Regulation S under U.S. Securities Act från 1933, med ändringar (”Securities Act”). Det finns ingen garanti för att erbjudandet kommer att fullföljas eller, om det genomförs, vad gäller villkoren för det. Värdepappren som ska erbjudas har inte registrerats enligt Securities Act eller värdepapperslagarna i någon annan jurisdiktion och får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering eller såvida inte i enlighet med ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och andra tillämpliga värdepapperslagar. Detta pressmeddelande är endast i informationssyfte och utgör inte ett erbjudande att sälja eller en uppmaning till ett erbjudande om att köpa värdepappret, och det ska inte heller utgöra ett erbjudande, en uppmaning eller en försäljning i någon jurisdiktion där, eller till någon person till vilken, ett sådant erbjudande, uppmaning eller försäljning skulle vara olagligt.

Detta tillkännagivande utgör inte och ska inte under några omständigheter utgöra ett offentligt erbjudande eller en inbjudan till allmänheten i samband med något erbjudande i den mening som avses i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”), inklusive som den utgör en del av den inhemska lagstiftningen i Storbritannien i kraft av European Union (Withdrawal) Act 2018. Erbjudandet och försäljningen av värdepappret kommer att göras i enlighet med ett undantag enligt prospektförordningen, som implementerats i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Storbritannien, från kravet att ta fram ett prospekt för erbjudanden om värdepapper.

I Storbritannien distribueras detta tillkännagivande till, och riktar sig till, endast (a) personer som har yrkeserfarenhet i frågor som rör investeringar som faller inom definitionen av ”investment professionals” i artikel 19.5 i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005, med ändringar (the ”Order”); (b) företag med hög nettoförmögenhet och andra personer till vilka det annars lagligen kan meddelas, som omfattas av artikel 49.2 (a) till (d) i förordningen; eller (c) personer till vilka en inbjudan eller uppmuntran att engagera sig i en investeringsaktivitet (i den mening som avses i avsnitt 21 i Financial Services and Markets Act 2000) i samband med emission eller försäljning av värdepapper på annat sätt lagligen kan meddelas eller orsakas ska kommuniceras (alla sådana personer betecknas tillsammans som ”relevanta personer”). De investeringar som detta tillkännagivande avser är endast tillgängliga för, och varje inbjudan, erbjudande eller överenskommelse om att teckna, köpa eller på annat sätt förvärva sådana investeringar kommer endast att vara tillgängliga för eller kommer endast att vara engagerade i, relevanta personer. Varje person som inte är en relevant person bör inte agera eller förlita sig på detta dokument eller något av dess innehåll. Personer som distribuerar detta tillkännagivande måste försäkra sig om att det är lagligt att göra det. 

 

For mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
Alexander Petrofski 
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2021

För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.