Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars globala försäljning ökade med 3 procent i augusti

Published

on

Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 52 944 bilar i augusti, en ökning med 3 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling av våra helt eldrivna bilar i Europa, medan den kinesiska marknaden var mer utmanande.

 

Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna och laddhybrider, ökade med 47 procent jämfört med samma period förra året och utgjorde 47 procent av alla sålda bilar under augusti. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 25 procent av alla sålda bilar under månaden.

 

Den totala försäljningen för perioden januari till augusti uppgick till 498 464 bilar globalt, en ökning med 11 procent jämfört med samma period 2023.

 

”Det är glädjande att se att vi kunde avsluta augusti med fortsatt försäljningstillväxt. Vi har ett starkt varumärke och vi fortsätter att se ett stort kundintresse för hela vårt modellprogram”, säger Björn Annwall, chief commercial officer och vice VD på Volvo Cars. ”Utvecklingen i Europa var särskilt uppmuntrande, eftersom försäljningen av våra elbilar fortsätter att växa i snabb takt, med EX30 i spetsen.”

 

I Europa uppgick försäljningen till 21 119 bilar i augusti, en ökning med 32 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 52 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 73 procent av alla bilar som såldes i Europa under augusti.

 

Försäljningen i USA minskade med 2 procent i augusti och uppgick till 10 420 bilar. Försäljningen av plug-in hybridmodeller ökade dock med 84 procent jämfört med samma period förra året.

 

Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 12 185 bilar, en minskning med 23 procent jämfört med augusti 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – uppgick till 1 233 sålda bilar, en ökning med 10 procent jämfört med samma period förra året.

 

I augusti var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 14 723 bilar (2023: 16 476), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 10 668 bilar (2023: 13 942) och EX30 med 8 346 bilar (2023: 0).

 

 

 

 

 

 

 

 

Augusti

Augusti

Jan-Aug

Jan-Aug

 

 

2024

2023

Förändring

2024

2023

Förändring

 

 

 

 

 

 

 

Europa

21 119

16 051

32%

243 143

183 280

33%

Elektrifierade modeller

15 494

10 182

52%

157 931

111 727

41%

 – Helt elektrisk

9 980

4 216

137%

91 700

46 545

97%

 – Laddhybrid

5 514

5 966

-8%

66 231

65 182

2%

Mildhybrider/ICE

5 625

5 869

-4%

85 212

71 553

19%

 

 

 

 

 

 

 

Kina

12 185

15 760

-23%

100 122

108 468

-8%

Elektrifierade modeller

1 233

1 125

10%

8 619

9 860

-13%

 – Helt elektrisk

236

200

18%

2 702

2 254

20%

 – Laddhybrid

997

925

8%

5 917

7 606

-22%

Mildhybrider/ICE

10 952

14 635

-25%

91 503

98 608

-7%

 

 

 

 

 

 

 

USA

10 420

10 644

-2%

81 029

81 179

0%

Elektrifierade modeller

3 933

2 673

47%

26 346

23 294

13%

 – Helt elektrisk

588

859

-32%

3 089

9 717

-68%

 – Laddhybrid

3 345

1 814

84%

23 257

13 577

71%

Mildhybrider/ICE

6 487

7 971

-19%

54 683

57 885

-6%

 

 

 

 

 

 

 

Övrigt

9 220

9 181

0%

74 170

74 565

-1%

Elektrifierade modeller

4 368

3 025

44%

33 679

27 244

24%

 – Helt elektrisk

2 614

1 385

89%

20 817

12 908

61%

 – Laddhybrid

1 754

1 640

7%

12 862

14 336

-10%

Mildhybrider/ICE

4 852

6 156

-21%

40 491

47 321

-14%

 

 

 

 

 

 

 

Totalt

52 944

51 636

3%

498 464

447 492

11%

Elektrifierade modeller

25 028

17 005

47%

226 575

172 125

32%

 – Helt elektrisk

13 418

6 660

101%

118 308

71 424

66%

 – Laddhybrid

11 610

10 345

12%

108 267

100 701

8%

Mildhybrider/ICE

27 916

34 631

-19%

271 889

275 367

-1%

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2023
För helåret 2023 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat (exkl. JV och intresseföretag) på 25,6 miljarder SEK. Omsättningen 2023 uppgick till rekordhöga 399,3 miljarder SEK, medan den globala försäljningen nådde ett rekord på 708 716 bilar.

Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i fler än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettnollutsläpp av växthusgaser år 2040.

I december 2023 hade Volvo Cars cirka 43 400 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.