Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars globala försäljning ökade med 3 procent i oktober

Published

on

Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 61 686 bilar i oktober, en ökning med 3 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av en stark utveckling för de elektrifierade modellerna i Europa. Försäljningen i USA och Kina minskade, men utvecklingen för det elektrifierade sortimentet var stabil.

 

Bolagets försäljning av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – ökade med 40 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under oktober. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 22 procent under perioden.

Den totala försäljningen för perioden januari till oktober uppgick till 622 608 bilar globalt, en ökning med 9 procent jämfört med samma period 2023.
 

I Europa uppgick försäljningen till 30 167 bilar i oktober, en ökning med 21 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 46 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 66 procent av alla bilar som såldes i Europa.

 

Försäljningen i USA minskade med 17 procent i oktober och uppgick till 9 360 bilar. Försäljningen av elektrifierade modeller ökade dock med 18 procent jämfört med samma period förra året, där laddhybrider ökade med 67 procent.  

 

Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 13 502 bilar, en minskning med 10 procent jämfört med oktober 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – uppgick till 1 436 sålda bilar, en ökning med 23 procent jämfört med samma period föregående år.

I oktober var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 19 846 bilar (2023: 20 212), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 14 088 bilar (2023: 17 022) och XC90 med 8 517 bilar (2023: 7 961).

 

 

 

 

 

 

 

 

Oktober

Oktober

Jan-Okt

Jan-Okt

 

 

2024

2023

Förändring

2024

2023

Förändring

 

 

 

 

 

 

 

Europa

30 167

24 892

21%

304 586

233 661

30%

Elektrifierade modeller

19 976

13 663

46%

198 621

138 989

43%

 – Helt elektrisk

9 830

7 009

40%

113 290

59 775

90%

 – Laddhybrid

10 146

6 654

52%

85 331

79 214

8%

Mildhybrider/ICE

10 191

11 229

-9%

105 965

94 672

12%

 

 

 

 

 

 

 

Kina

13 502

15 041

-10%

126 539

138 969

-9%

Elektrifierade modeller

1 436

1 166

23%

11 418

12 298

-7%

 – Helt elektrisk

241

237

2%

3 199

2 768

16%

 – Laddhybrid

1 195

929

29%

8 219

9 530

-14%

Mildhybrider/ICE

12 066

13 875

-13%

115 121

126 671

-9%

 

 

 

 

 

 

 

USA

9 360

11 296

-17%

98 907

103 421

-4%

Elektrifierade modeller

3 574

3 041

18%

33 336

29 387

13%

 – Helt elektrisk

571

1 240

-54%

4 326

12 083

-64%

 – Laddhybrid

3 003

1 801

67%

29 010

17 304

68%

Mildhybrider/ICE

5 786

8 255

-30%

65 571

74 034

-11%

 

 

 

 

 

 

 

Övrigt

8 657

8 632

0%

92 576

92 968

0%

Elektrifierade modeller

4 909

3 473

41%

43 269

33 897

28%

 – Helt elektrisk

2 798

2 003

40%

26 176

16 492

59%

 – Laddhybrid

2 111

1 470

44%

17 093

17 405

-2%

Mildhybrider/ICE

3 748

5 159

-27%

49 307

59 071

-17%

 

 

 

 

 

 

 

Totalt

61 686

59 861

3%

622 608

569 019

9%

Elektrifierade modeller

29 895

21 343

40%

286 644

214 571

34%

 – Helt elektrisk

13 440

10 489

28%

146 991

91 118

61%

 – Laddhybrid

16 455

10 854

52%

139 653

123 453

13%

Mildhybrider/ICE

31 791

38 518

-17%

335 964

354 448

-5%

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2023
För helåret 2023 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat (exkl. JV och intresseföretag) på 25,6 miljarder SEK. Omsättningen 2023 uppgick till rekordhöga 399,3 miljarder SEK, medan den globala försäljningen nådde ett rekord på 708 716 bilar.

Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i fler än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettonollutsläpp av växthusgaser år 2040.

I december 2023 hade Volvo Cars cirka 43 400 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sörmlands Sparbank satsar i Oxelösund

Published

on

By

Nu har Sörmlands Sparbank slagit upp portarna till den nya lokalen i Prismanhuset i hjärtat av Oxelösund!

Lokalen, som ligger i hörnet av gågatan och Torggatan mitt i stan, är utformad för att passa den moderna bankkundens behov. Här kan Oxelösundsborna få hjälp med såväl bankärenden som guidning till digitala tjänster och finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

Satsningen på en ny lokal är ett tydligt bevis på bankens övertygelse om att en fysisk mötesplats är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga service och stöd till kunderna. När många andra banker väljer att flytta sin service från fysiska mötesplatser till digitala kanaler, väljer sparbanken att finnas kvar med bankkontor som är öppna för både spontanbesök och bokad rådgivning. Sörmlands Sparbank är sedan flera år tillbaka den enda banken med kontor i Oxelösund.

– Valet att fortsätta som fullservicebank i Oxelösund var enkelt. Här står dörren öppen för alla som vill ha rådgivning och service på plats. Det digitala är en självklar del av vår verksamhet, men vi fortsätter också att värna det fysiska mötet och de personliga relationerna. Vi vet att efterfrågan på fysiska banktjänster fortfarande är stor, säger vd Sören Schelander.

Det bekräftas av en undersökning som Sparbankernas Riksförbund har låtit genomföra, som visar att 57 procent av svenskarna vill ha ett fysiskt bankkontor på sin ort.

Lokalen i Nya Prisman är ljus och fräsch med fönster åt två håll. Här finns plats för såväl spontanbesök som finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

– Den nya lokalen innebär en bättre arbetsmiljö för oss som jobbar här och dessutom kan vi erbjuda ännu bättre service än tidigare. En modern och välkomnande miljö skapar positiva möten och gör det enklare för oss att hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt, säger Emma Blomqvist, kundvärd i Oxelösund.

Utöver traditionella banktjänster har sparbanken också ett starkt engagemang för det lokala samhället. Banken stöttar en mängd olika initiativ och projekt som gör bygden ännu bättre att leva och verka i – i samverkan med idrottsföreningar, kulturaktörer, kommuner och näringsliv.

– Vi strävar alltid efter att vara mer än bara en bank. Vi vill vara en partner för våra kunder och bidra till utvecklingen av det lokala samhället. Genom att satsa på en helt nybyggd lokal visar vi vårt åtagande för orten och våra kunder här – och att vi vill fortsätta att bidra till utvecklingen av Oxelösunds kommun, säger vd Sören Schelander.

Den nya banklokalen i Oxelösund invigs officiellt den 16 januari 2025, med öppet hus och bandklippning.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
nna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
E-post: anna.falk@sormlandssparbank.se

Om Sörmlands Sparbank: Sörmlands Sparbank grundades 1832 (som Nyköpings Sparbank) med fokus på att stödja den ekonomiska utvecklingen inom regionen. Banken erbjuder ett brett spektrum av finansiella tjänster för privatpersoner, företag och organisationer. Med ett starkt engagemang för hållbarhet arbetar Sörmland Sparbank även aktivt för miljömässig hållbarhet och socialt ansvarstagande i samhället. Banken har fysiska kontor i Katrineholm, Flen, Vingåker, Nyköping och Oxelösund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.