Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars uppnår månatligt försäljningsrekord i mars

Published

on

Volvo Cars rapporterar en försäljning av 78 970 bilar under mars, en ökning med 25 procent jämfört med samma månad förra året och ett rekord för global försäljning under en enskild månad. Volvo Cars nya helt elektriska lilla SUV EX30 bidrog till försäljningstillväxten, liksom en stark försäljningsutveckling i Europa och USA.

 

Volvo Cars utbud av elektrifierade modeller, med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrid, växte med 24 procent jämfört med samma period förra året och resulterade i 33 558 sålda bilar, vilket utgör en andel på 42 procent av alla sålda bilar globalt. Helt elektriska bilar utgjorde 23 procent av alla sålda bilar under mars.
 

Den totala försäljningen under det första kvartalet 2024 uppgick till 182 687 sålda bilar globalt, en ökning med 12 procent jämfört med samma period förra året.

 

”Siffrorna speglar styrkan med vår strategi och breda produktutbud, där vi erbjuder helt elektriska bilar tillsammans med laddhybrider och mildhybrider i rätt mix”, säger Björn Annwall, Volvo Cars chief commercial officer och vice VD. ”Vi gör goda framsteg mot vårt årliga försäljningsmål om minst 15 procents tillväxt och under de kommande månaderna kommer vi att fokusera på att öka försäljningen av vår EX30,” tillägger han.

 

Den europeiska försäljningen i mars ökade med 33 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 39 756 bilar. Elektrifierade bilar i regionen hade en liknande tillväxttakt på 34 procent, vilket resulterade i 24 856 sålda bilar. Försäljningen av elektrifierade bilar stod för 63 procent av alla sålda bilar i Europa i mars.

 

I USA uppgick försäljningen till 15 315 bilar, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med mars 2023. Försäljningen av elektrifierade bilar växte med 25 procent jämfört med samma period förra året och stod för 24 procent av alla sålda bilar i USA.

Försäljningen i Kina uppgick till 14 005 bilar, en ökning med 21 procent jämfört med samma period föregående år. Under mars såldes 1 039 elektrifierade bilar i Kina, en minskning med 28 procent jämfört med samma period föregående år.

 

I mars 2024 var Volvo XC60 fortfarande den mest sålda modellen med en försäljning på 22 402 bilar (2023: 18 090 bilar), följt av XC40 med en total försäljning på 20 557 bilar (2023: 20 556 bilar) och XC90 med 10 826 bilar (2023: 9 828 bilar).

 

 

 

Mars

Mars

 

Kv1

Kv1

 

 

2024

2023

Förändring

2024

2023

Förändring

Europa

39 756

29 957

33%

89 670

72 671

23%

Elektrifierade modeller

24 856

18 537

34%

54 819

45 055

22%

– Helt elektrisk

14 967

8 995

66%

31 237

21 047

48%

– Laddhybrid

9 889

9 542

4%

23 582

24 008

-2%

 

 

 

 

 

 

 

Kina

14 005

11 608

21%

37 958

36 457

4%

Elektrifierade modeller

1 039

1 442

-28%

2 443

3 830

-36%

– Helt elektrisk

369

435

-15%

667

926

-28%

– Laddhybrid

670

1 007

-33%

1 776

2 904

-39%

 

 

 

 

 

 

 

USA

15 315

10 230

50%

30 951

26 483

17%

Elektrifierade modeller

3 642

2 905

25%

8 088

7 711

5%

– Helt elektrisk

351

1 038

-66%

970

2 782

-65%

– Laddhybrid

3 291

1 867

76%

7 118

4 929

44%

 

 

 

 

 

 

 

Övrigt

9 894

11 337

-13%

24 108

27 327

-12%

Elektrifierade modeller

4 021

4 099

-2%

9 645

10 807

-11%

– Helt elektrisk

2 334

2 153

8%

5 297

5 314

0%

– Laddhybrid

1 687

1 946

-13%

4 348

5 493

-21%

 

 

 

 

 

 

 

Totalt

78 970

63 132

25%

182 687

162 938

12%

Elektrifierade modeller

33 558

26 983

24%

74 995

67 403

11%

– Helt elektrisk

18 021

12 621

43%

38 171

30 069

27%

– Laddhybrid

15 537

14 362

8%

36 824

37 334

-1%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2023
För helåret 2023 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat (exkl. JV och intresseföretag) på 25,6 miljarder SEK. Omsättningen 2023 uppgick till rekordhöga 399,3 miljarder SEK, medan den globala försäljningen nådde ett rekord på 708 716 bilar.

Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i fler än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.

”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar 2030 och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2023 hade Volvo Cars cirka 43 400 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter

Published

on

By

Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.

Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.

Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer. 

– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar

Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer. 

– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson. 

Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025

  • Lunds universitet: 4 miljoner kronor
  • Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
  • Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
  • Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
  • Örebro universitet: 4 miljoner kronor
  • Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
  • Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner

Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm

Published

on

By

Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.

Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.

– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.

Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.

Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.

– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.