Marknadsnyheter
Volvo CE bidrar till en hållbar framtid med det största utbudet av eldrivna maskiner


Med tre nya eldrivna kompaktmaskiner – L20 Electric, EC18 Electric och ECR18 Electric – på marknaden visar Volvo Construction Equipment (Volvo CE) sitt engagemang för att bygga den värld vi vill leva i genom att erbjuda tillverkningsindustrins största utbud av eldrivna maskiner. Totalt har kunderna nu fem modeller att välja mellan.
Återigen visar Volvo CE att hållbara lösningar inte bara är ett löfte för morgondagen, utan en verklig innovation idag. Volvo CE:s växande sortiment av elektriska maskiner ger kunderna en renare, tystare och bekvämare arbetsmiljö – men nu med ett ännu bredare utbud.
Dessa innovationer är nästa steg i Volvo CE´s ambition att nå nollutsläpp av växthusgaser år 2040 – tillsammans med utveckling av lösningar baserade på bränslecellsteknologi och förbränningsmotorer med reducerade emissioner – och är en del av Volvokoncernens mål att sälja minst 35% elektriska produkter år 2030.
Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: ”Vi är stolta över att vara ledande i branschens kamp mot klimatförändringar, och vara den tillverkare som har världens största utbud av eldrivna maskiner. Vi tillhandahåller inte bara verkliga lösningar för ett hållbart sätt att arbeta, utan vi stärker även våra kunders verksamhet genom att erbjuda valmöjligheter som tillgodoser kundernas behov på bästa sätt.”
Beprövad historia, elektrisk framtid
Den nya eldrivna kompaktlastaren L20 Electric samt de eldrivna kompaktgrävarna EC18 Electric och ECR18 Electric ansluter nu till de redan lanserade L25 Electric och ECR25 Electric. De två befintliga modellerna är etablerade på marknaden och levererar kraft och prestanda som är skonsammare för miljön. De tre senaste modellerna representerar de senaste tillskotten i Volvo CE:s för branschen unika åtagande att överföra sitt sortiment av kompaktlastare och kompaktgrävare till eldrift samt upphöra med utvecklingen av nya dieselvarianter.
L20 Electric är ett beprövat koncept som baseras på den större modellen L25 Electric.
Den har en nyttolast på 1,8 ton och lyftarmsystem av parallelltyp som ger utmärkt sikt över det redskap som används, enastående lyfthöjd samt 100% parallella rörelser, vilket gör den perfekt även för gaffelapplikationer. Elmaskinen, som beräknas kunna tillhandahålla upp till sex timmars arbete per laddning, kan fås med två olika batteripaket (33kWh eller 40kWh) och minskar underhållet med 30%. Utöver de mer vilsamma arbetsförhållandena, eftersom den är nästan helt tyst, förbättras även komforten tack vare den nya automatiska parkeringsbromsen med motlutsfunktion och olika anpassningsbara arbetslägen.
Den korta men tuffa 1,8-tons ECR18 Electric ger samma klassledande stabilitet och operatörsupplevelse som kunderna väntar sig av den dieseldrivna motsvarigheten, men med låg ljudnivå, låga vibrationer och mer reaktionssnabb hydraulik tack vare det omedelbara vridmomentet. Med uppskattningsvis fyra timmars aktivt arbete per laddning, beroende på miljö och arbetsuppgift, har ECR18 Electric även nytta av en ytterst kort svängradie, vilket är perfekt för trånga platser. Den har byggts med slitstarkhet i åtanke – från motvikten med hög profil, till stålpaneler runt om och slangar dragna inuti bommen.
Den smidiga EC18 Electric är lätt att använda och transportera och erbjuder kunderna en kostnadseffektiv kompakt grävmaskin som fungerar i 1,8 ton applikationer.
Den ställbara undervagnen kan skjutas in till mindre än 1 meter och skjutas ut upp till 1,35 meter, så att den tar sig fram på riktigt trånga platser, medan maskinens konstruktion säkerställer att det högra ramhörnet, svängstolpen och cylindern håller sig inom bandbredden, vilket ger utmärkt sikt och minskar risken för maskinskador under arbete längs hinder. Utöver ergonomiska reglage, en rymlig hytt med värme och en rad anpassningsbara inställningar.
Alla tre maskinerna har en integrerad inbyggd laddare som gör att de kan ladda från 0 till 100% på mindre än sex timmar. Med en inbyggd snabbladdare som tillval, fulladdas L20 Electric på mindre än två timmar, medan ECR18 Electric och EC18 Electric laddas upp till 80 % på en timme och en kvart. För att få en så exakt bild som möjligt kan Volvoåterförsäljare beräkna den förväntade driftstiden och optimala laddningslösningen baserat på kundernas aktiviteter. Med alla dessa maskiner kan kunderna arbeta i bullerkänsliga områden och utanför vanliga arbetstider, såväl som i projekt med låga koldioxidutsläpp samt inomhus, utan att behöva investera i kostsamma rökutsugningssystem.
Smarta lösningar för smarta maskiner
Kunder som köper någon av de fem eldrivna modellerna kommer snart även att kunna dra nytta av en ny lösning för maskinparkshantering framtagen specifikt för fjärrövervakning av eldrivna maskiner. Electric Machine Management Application (EMMA) ger värdefulla insikter i batterinivå och återstående arbetstid, laddningsstatus, geografisk plats och mycket mer, öka drifttiden för kunderna.
Precis som med de första eldrivna modellerna som presenterades 2019 och lanserades på marknaden 2020 har Volvo CE nu ett bokningsverktyg för kunderna att beställa en av dessa tre nya maskiner, tillgängliga i 12 europeiska länder innan de expanderar till andra marknader.
Kunder som gör en bokning online senast den 31 december 2021 får en extra gåva – vid beställning av L20 Electric en kostnadsfri Volvoskopa och vid beställning av antingen ECR18 Electric eller EC18 Electric två kostnadsfria Volvoskopor.
Till alla som önskar beställa någon av dessa eldriva maskiner – och därigenom bidra till en bättre morgondag – är välkomna att besöka https://www.volvoce.com/europe/se/products/electric-machines/
Volvo CE bidrar till en hållbar framtid med det största utbudet av eldrivna maskiner.
7 oktober, 2021
Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Åsa Alström, Head of Strategic Communications, Volvo Construction Equipment
asa.alstrom@volvo.com
För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på Twitter: @volvogroupse
Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har närmare 100 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2020 uppgick nettoförsäljningen till cirka 338 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke