Marknadsnyheter
Volvo startar autonom verksamhet för DHL Supply Chain i Texas


Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och DHL Supply Chain har tagit ett viktigt steg mot att förändra godstransporterna i och med lanseringen av autonoma verksamheter i USA. Verksamheten kommer att möjliggöras av den specialbyggda, produktionsklara Volvo VNL Autonomous som drivs av Aurora Driver. Starten av verksamheten markerar en kritisk fas i valideringen av hela det ekosystem som krävs för autonoma transporter i stor skala. I detta skede kommer en säkerhetsförare att vara närvarande för att övervaka prestanda och säkerställa sömlös integration i befintliga logistiska nätverk. Godset kommer till en början att transporteras på två linjer, Dallas till Houston och Fort Worth till El Paso.
En strategisk allians för innovation
– Tidiga användare spelar en avgörande roll för att påskynda utrullningen och acceptansen av autonom teknik, vilket gör det möjligt för oss att validera både säkerhet och operativ prestanda. Vårt samarbete med DHL Supply Chain exemplifierar potentialen med autonomi som ett kompletterande transportsätt som ökar fraktkapaciteten och optimerar effektiviteten i leveranskedjan, säger Sasko Cuklev, chef för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions.
– Autonomi är en viktig faktor för att främja den digitala omvandlingen inom logistiksektorn genom att tillhandahålla tillförlitlig långdistanskapacitet. Vårt långvariga partnerskap med Volvo har varit avgörande för att anpassa deras autonoma transportlösningar till våra 24/7-operativa krav. Volvos arv av säkerhet och obevekliga strävan efter innovation gör dem till en idealisk partner på vår resa för att höja lastbilseffektiviteten och leverera större värde till våra kunder, säger Jim Monkmeyer, President of Transportation på DHL Supply Chain North America.
Kompromisslöst engagemang för säkerhet
Volvo VNL Autonomous följer Volvos mångåriga engagemang för säkerhet och är konstruerad från grunden med inbyggd redundans för kritiska system. I självkörande lastbilar ersätter redundansen den backup som tillhandahålls av en mänsklig förare med system som automatiskt kan ta kontroll i det sällsynta fallet att primära system stöter på ett problem, vilket säkerställer säker drift.
Detta säkerhetstänkande stärks ytterligare av Volvos nära samarbete med Aurora, vars sofistikerade och robusta teknik gör det möjligt för Volvo VNL Autonomous att navigera runt omkring i världen på ett säkert sätt. Aurora Driver är utrustad med kraftfulla sensorer, inklusive högupplösta kameror, bildradar och egenutvecklad lidar med lång räckvidd som möjliggör säker autonom drift i motorvägshastigheter.
En ekosystembaserad strategi för verklig autonomi
– Som en del av Volvokoncernen har vi tillgång till branschledande produktutveckling, tillverkning i världsklass och ett moget återförsäljar- och servicenätverk. För en storskalig utbyggnad av autonomi måste det, utöver den autonoma lastbilen, också finnas ett sammanhängande och sömlöst stödnätverk av omgivande infrastruktur, vilket skapar ett omfattande autonomt ekosystem som möjliggör daglig drift, säger Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions.
För att säkerställa drifttiden för framtida självkörande fordonsflottor har V.A.S. utnyttjat bransch- och transportkunskapen hos Bruckner’s Truck & Equipment och andra viktiga återförsäljare för Volvo Lastvagnar i Texas för att etablera viktiga support- och servicepunkter för Volvo VNL Autonomous.
Investera i fraktens framtid
Autonomi kommer att revolutionera transportbranschen genom att sänka driftskostnaderna, öka effektiviteten och förbättra säkerheten. Med 24/7-kapacitet kan autonoma transporter påskynda leveranstider och optimera leveranskedjor, vilket främjar ett mer motståndskraftigt transportnätverk.
– Autonoma lastbilar kan också erbjuda förare nya möjligheter, såsom fjärrövervakning och hantering av flottor samtidigt som de tar itu med pågående arbetskraftsutmaningar. Dessutom kan självkörande lastbilar minska den fysiska och mentala belastningen på förarna, vilket leder till förbättrad livskvalitet och ökad arbetstillfredsställelse, säger Monkmeyer.
Strategiska partnerskap som det mellan V.A.S. och DHL Supply Chain är avgörande för att utnyttja resurser och expertis för att vinna myndighets- och allmänhetens förtroende och acceptans för autonom teknik – och i slutändan för att uppfylla det fulla löftet om autonomi.
11 december 2024
Om Volvo Autonomous Solutions
Den autonoma transportlösning som Volvo Autonomous Solutions erbjuder inkluderar ett fordon som är specialbyggt för autonom körning, en virtuell förare, nödvändig infrastruktur, drift- och drifttidsstöd samt en molnlösning som styr transportsystemet och hanterar logistikflöden. Lösningarna som Volvo Autonomous Solutions utvecklar är skräddarsydda för varje kunds behov och syftar till att göra deras verksamhet säkrare, mer produktiv och hållbar.
Presskontakt för media
Ceren Wende, Marknads- och kommunikationschef,
Volvo Autonomous Solutions
Telefon: + 46 31 322 4536
E-post: ceren.wende@volvo.com
Om DHL Supply Chain
Excellens. Helt enkelt levererad.
DHL är det ledande globala varumärket inom logistikbranschen. Våra DHL-divisioner erbjuder en oöverträffad portfölj av logistiktjänster som sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, e-handelsfrakt- och leveranslösningar, internationell express-, väg-, luft- och sjötransport till industriell supply chain management. Med cirka 395 000 anställda i mer än 220 länder och territorier över hela världen kopplar DHL samman människor och företag på ett säkert och tillförlitligt sätt, vilket möjliggör globala hållbara handelsflöden. Med specialiserade lösningar för tillväxtmarknader och branscher som teknik, biovetenskap och hälso- och sjukvård, teknik, tillverkning och energi, fordonstrafik och detaljhandel har DHL en tydlig position som ”Logistikföretaget för världen”.
DHL är en del av DHL Group. Koncernen genererade intäkter på mer än 81,8 miljarder euro 2023. Med hållbara affärsmetoder och ett engagemang för samhället och miljön ger koncernen ett positivt bidrag till världen. DHL Group strävar efter att uppnå logistik med nettonollutsläpp till 2050.
Presskontakt för media
DHL Supply Chain
Relationer med media
Marcia McLaughlin
Telefon: +1.443.356.2816
E-post : marcia.mclaughlin@dhl.com
För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på LinkedIn
Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2023 uppgick nettoförsäljningen till cirka 553 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke