Marknadsnyheter
Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP startar samriskföretag för laddinfrastruktur i Europa


Göteborg, Sverige/München, Tyskland/Stuttgart, Tyskland – I dag lade Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP sista handen vid bildandet av det samriskföretag för europeisk laddinfrastruktur som tidigare tillkännagetts. Det nya samriskföretaget, med Anja van Niersen som utsedd vd, väntas få en avgörande roll inom arbetet för EU:s Green Deal för att uppnå koldioxidneutrala godstransporter senast år 2050.
Som meddelades förra året har samriskföretaget för avsikt att installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter med högeffektsladdare för grön energi vid och i närheten av motorvägar och logistikcenter i Europa. Parterna förbinder sig att investera totalt 500 miljoner euro, vilket väntas bli den hittills överlägset största laddningsinfrastrukturinvesteringen i branschen för tunga lastbilar i Europa.
Samriskföretaget avser ansvara för laddningspunkter och åstadkomma förändring inom värdekedjan genom att installera och driva laddningsstationer för tunga lastbilar och turistbussar. Samriskföretaget blir en självständig juridisk enhet med en egen företagsidentitet och med bas i Amsterdam, Nederländerna. Vd:n för det nya företaget, Anja van Niersen, har gedigen erfarenhet från energi- och laddningssektorn, senast som vd och styrelseordförande för ett europeiskt företag som verkar inom laddningsnätverk för eldrivna fordon.
Utgångspunkten för det nya samriskföretaget är en kundinriktad strategi med fokus på transportföretagens särskilda behov. Målet är att tillhandahålla driftsäkra, lättillgängliga och högeffektiva laddningsstationer för operatörer av batterielektriska tunga fordon.
Bildandet av samriskföretaget är en uppmaning och en påminnelse till alla övriga branschaktörer, regeringar och beslutsfattare om att det krävs samarbete för att snabbt bygga ut det laddningsnät som behövs samt investera i förnybar energi för att nå Europas klimatmål. En tydlig signal till alla intressenter är att det laddningsnätverk som de tre partnerföretagen initierar kommer att vara öppet och tillgängligt för alla tunga kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.
Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen: – Detta är ett stort och efterlängtat steg mot en laddinfrastruktur som möjliggör ett framgångsrikt genombrott av batterielektriska fjärrtransportbilar och turistbussar på marknaden. Vi gör något som skulle vara omöjligt för en enskild aktör att åstadkomma på egen hand. Vårt starka partnerskap är en viktig milstolpe på vägen för att accelerera transformationen av koldioxidneutrala transporter i Europa senast år 2050.
Martin Daum, vd för Daimler Truck: – Vi är mycket glada över möjligheten att bilda det här nya samriskföretaget tillsammans med våra partner. Det är avgörande att vi nu går i spetsen för att bygga upp det välbehövliga laddningsnätverket. Ändå uppmanar vi hela branschen att göra gemensam sak med oss i vårt arbete. Om eldrivna fjärrtransporter ska kunna bli en gångbar lösning för våra kunder måste antalet laddningspunkter öka markant och det måste dessutom gå snabbt.
Christian Levin, vd för TRATON GROUP: – För oss som bransch och som enskilt företag är vår viktigaste och mest akuta uppgift att hitta de bästa lösningarna för klimatutmaningen. När vi pratar med kunder om eldrivna lastbilar frågar de alltid: Var kan vi ladda? För att så snabbt som möjligt kunna hjälpa dem går vi i dag samman för att på allvar få igång det europeiska laddningsnätverket. Med Anja van Niersen vid rodret har det här samriskföretaget en hel del erfarenhet av att bygga upp laddningsnätverk. Anja och hennes team kommer att bli en viktig del i arbetet med att stärka och utveckla hållbara transporter.
Teamet kommer utan dröjsmål att skala upp verksamheten och utbyggnaden av nätverket för att snabbt kunna erbjuda driftsäkra och användarvänliga offentliga laddningspunkter för tunga fordon. Eftersom efterfrågan på batterielektriska lastbilar och bussar väntas öka snabbt under de kommande åren, kommer teamet att samarbeta över branschgränserna för att utveckla och bygga laddningslösningar som matchar transportföretagens och förarnas behov.
Mer information kommer under 2022, bland annat om varumärkets namn.
Partner i samriskföretaget, men konkurrenter inom alla övriga områden
Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP kommer att äga lika stora andelar i samriskföretaget, men fortsätter vara konkurrenter inom alla övriga områden. De tre partnerna undertecknade joint venture-avtalet i december 2021. Sedan dess har man erhållit nödvändiga godkännanden från ansvariga myndigheter.
Tidigare pressmeddelanden om samriskföretaget:
December 2021:
https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/dec/news-4142931.html
Juli 2021:
https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/jul/news-4017125.html
Mer information om samriskföretaget:
Presskontakter:
- Claes Eliasson, Volvo Group Media Relations, +46 31 323 72 29, claes.eliasson@volvo.com
- Peter Smodej, Communications Daimler Truck, +49 176 30936446, peter.smodej@daimlertruck.com
- Akim Enomoto, Communications Daimler Truck, +49 176 30995099, akim.enomoto@daimlertruck.com
- Pietro Zollino, ansvarig för Group Communications, Governmental Relations & Sustainability, +49 (0) 172 8371 431, pietro.zollino@traton.com
- Matthias Karpstein, Business Media Relations, +49 172 3603071, matthias.karpstein@traton.com
- Zachary Alfred, ansvarig för Communications & Marketing, Commercial Vehicle Charging Europe, +31 85 303 77 77, press@cvchargingeurope.com
8 juli, 2022
Mer information finns på volvogroup.com
Följ oss på Twitter för att få de senaste uppdateringarna: @volvogroup
Volvokoncernens transport- och infrastrukturlösningar skapar välstånd genom att erbjuda lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och kraftlösningar för marina och industriella tillämpningar samt finansiering och tjänster som ökar våra kunders tillgänglighet och produktivitet. Volvokoncernen grundades 1927 och arbetar engagerat med att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, sysselsätter närmare 95 000 personer och betjänar kunder på över 190 marknader. Koncernens nettoförsäljning uppgick 2021 till 372 miljarder SEK (37 miljarder EUR). Volvos aktier är noterade på Stockholmsbörsen.
Om Daimler Truck
Daimler Truck Holding AG (”Daimler Truck”) är en av världens största tillverkare av kommersiella fordon, med över 40 stora anläggningar och fler än 100 000 anställda runtom i världen. Med sina lastbilar och bussar uppfann grundarna av Daimler Truck den moderna transportindustrin för drygt 125 år sedan. Ända sedan dess har företaget verkat för ett syfte: Daimler Truck arbetar för alla som håller världen rullande. Med djupgående teknisk expertis och en tydlig bild av kundernas behov strävar företaget efter att tillhandahålla hållbara transporter som ger kunderna framgång. Daimler Trucks affärsverksamhet är indelad i fem rapporteringssegment: Trucks North America (TN) med lastbilsmärkena Freightliner och Western Star och skolbussmärket Thomas Built Buses. Trucks Asia (TA) med de kommersiella fordonsmärkena FUSO och BharatBenz. Mercedes-Benz (MB) med lastbilsmärket med samma namn. Daimler Buses (DB) med bussmärkena Mercedes-Benz och Setra. Daimler Trucks nya Financial Services-verksamhet (DTFS) utgör det femte segmentet.
Om TRATON GROUP
Med varumärken som Scania, MAN, Volkswagen Truck & Bus, Navistar och RIO, är TRATON SE en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon. Sortimentet består av lätta kommersiella fordon, lastbilar och bussar. Koncernens mål är att – med sina produkter, tjänster och som partner till sina kunder – förnya transportbranschen. För TRATON innefattar ekonomisk tillväxt alltid att behandla människor och naturen med respekt. Företagets framtid ska bygga på de tre P:na ”People, Planet och Performance” (människor, jorden och prestanda).
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke