Connect with us

Marknadsnyheter

Vopy i avtal med Bangladesh största digitala bank – bKash

Published

on

Front Ventures portföljbolag – fintechbolaget Vopy AB (publ) har slutit ett betydande avtal med bKash – Bangladesh största digitala bank med ca 70 miljoner kunder. 2021 blev bKash den första unicorn-startupen* någonsin i Bangladesh och nu avser de att använda Vopys finansiella white label-plattform för att bredda sitt kunderbjudande.

bKash är en joint venture mellan BRAC Bank, USA-baserade Money in Motion LLC, International Finance Corporation of the World Bank Group, Bill and Melinda Gates Foundation, Ant Group och SoftBank Vision Fund och drivs under tillsyn av Bangladesh Bank.

bKash är de facto standard i Bangladesh och finns i princip i varje hushåll. bKash har bl. a. utsetts till landets bästa varumärke fem år i rad (2019-2023). År 2023 överlämnade Bangladesh premiärminister Sheikh Hasina ”Fintech Pioneer Award” till bKash för deras banbrytande roll i Bangladeshs fintech-utveckling. 2017 rankade tidningen Fortune, bKash som nummer 23 bland de 50 bästa företagen på deras ”Change the World-lista” och tidningen Asia money har utsett bKash till den bästa digitala banklösningen.

bKash genererar redan inkomster från remittances på mottagarsidan, det vill säga när pengar skickas från utlandet till ett bKash-konto i Bangladesh. De ser nu stor potential i att expandera verksamheten utanför Bangladesh och även skapa intäkter på avsändarsidan, dvs. när någon skickar pengar från ett bKash konto utomlands. Till denna expansion har de valt Vopys finansiella white-label plattform.

”Remittance avser de pengar som utländska gästarbetare skickar hem till familjen i sitt hemland. År 2022 skickades 21 miljarder USD i remittances till Bangladesh. 70 % av transaktionerna skedde från de marknader Vopy adresserar dvs. Storbritannien, EU, Dubai och Saudi Arabien. Tack vare bKash mycket starka varumärke och den smidiga användarupplevelsen som Vopys app erbjuder förväntas bKash snabbt etablera sig på den internationella remittance-marknaden och vinna betydande marknadsandelar de kommande åren. Vopys affärsmodell bygger på att ta en liten procentuell del av alla transaktioner, dessa är i sig ofta små men i totalvolym kommer de över tid uppgå till mycket stora summor” säger Sven Hattenhauer, VD Vopy.

bKash har erhållit ett godkännande från Bangladesh Bank där de tillåtits att erbjuda bankkonton till medborgare som arbetar utomlands. Parallellt med att erbjuda Vopys remittance-lösning till sina kunder avser bKash även att lansera en version av sin egen app till utlandsarbetare med behov av ett lokalt bankkonto i Bangladesh med möjlighet att göra direktöverföringar i appen – en lösning som möjliggörs med Vopys teknik.

”Efter 18 månaders dialog med bKash är vi mycket stolta över detta avtal. Vi kommer starta leveranser till bKash inom kort och vår förväntan är att vi når substantiella volymer efter sommaren. Vopy genomför just nu en nyemission där allmänheten har bjudits in att bli delägare, då kapital är en nyckelfaktor i vår tillväxtresa och en möjliggörare för detta avtal. Fortfarande finns det möjlighet att delta i emissionen som görs på historiskt låg värdering, något som troligen kommer ändras framöver i och med denna affär. Vi hänvisar alla intresserade till vår hemsida https://www.vopy.com/invest ” säger Sven Hattenhauer.

Om bkash
Sedan starten 2011 har bKash blivit en integrerad del av livet för miljontals människor. Genom snabba, enkla och säkra digitala transaktioner har bKash blivit en del av varje hushåll i Bangladesh, och ordet ”bKash” har blivit ett verb. Folk säger nu ”bKash koro (me)” i stället för ”skicka pengar till mig”. Genom att tillgodose människors dagliga transaktionsbehov ger bKash dem möjlighet att förverkliga sina drömmar samtidigt som de för landet framåt.

Finansiell inkludering ligger i bKashs DNA. Genom att driva på teknisk innovation och följa reglerna i alla sina affärer har företaget erbjudit ett brett utbud av tjänster för att ge kunderna frihet i sina finansiella transaktioner. Under åren har bKash byggt upp ett robust nätverk med nästan 330 000 ombud och 550 000 handlare över hela landet. bKash har också integrerats med banker, finansinstitut och tjänsteleverantörer för att stärka det kontantlösa digitala finansiella ekosystemet i landet. Som ett resultat av detta är bKash nu en betrodd plattform med en stor kundbas på mer än 70 miljoner.

https://www.bkash.com/en

Om Vopy
Vopy är ett svenskt fintech företag. Vopys produkter ger hundratals miljoner invånare i tillväxtländer tillgång till attraktiva internationella spar- och investeringsmöjligheter. Vopys kunder är banker och digitala banker i tillväxtländer. Med Vopys produkter kan dessa erbjuda sina kunder attraktiva lösningar för valutasparande, internationella investeringar samt sekundsnabba internationella pengaöverföringar. Vopys produkter förpackas i kundens färg och form (white label) där kundens varumärke och kundunderlag lägger grunden för tillväxt – en B2B2C baserad affärsmodell. Vopy ger kunderna verktyg som ökar kundlojaliteten, skapar högre intäkter och kundvärde, utan att kunderna behöver investera i ny teknik, licenser eller expertis.

Vopys produkter ger företag möjlighet att driva ekonomisk integration och därigenom skapa inkludering för hundratals miljoner människor över hela världen.

https://www.vopy.com/invest

*En startup vars värdering är 1 miljard dollar eller mer

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör

Front Ventures AB (publ)
070 – 55 653 54
johan.lund@frontventures.se
www.frontventures.se

Om Front Ventures AB (publ)
Front Ventures är ett nordiskt investmentbolag, specialiserat på att hjälpa innovativa bolag inom fintech att skala upp affären. Front Ventures agerar som finansiär och katalysator i fasen där tillväxtchanserna är störst. Målet är att våra investeringar ska uppnå satta mål inom 36 månader. Front Ventures B-aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic SME.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.