Connect with us

Marknadsnyheter

Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till Stenas tre gasdrivna färjor

Published

on

Wärtsilä Oyj Abp, Pressmeddelande, den 25 januari 2022 kl. 10:30  

Översättning av det engelska pressmeddelandet 

Tre nya LNG-drivna Ro-Pax-fartyg som byggs för färjerederiet Stena Line kommer att utrustas med ett omfattande paket av Wärtsiläprodukter. Fartygen byggs på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). När de är klara för leverans 2024, kommer de att stäva ut i världen utrustade med Wärtsiläs huvudmotorer och generatorer. Beställningar bokades under fjärde (Q4) kvartalet 2021. 

Det finns många fördelar med att ha en enda leverantör som levererar ett stort utrustningspaket: systemen är kompatibla med varandra och man garanterar samarbetet under hela projektet. Detta garanterar kvaliteten och minskar avsevärt risken för förseningar i projektet. 

”Vi är mycket väl medvetna om att Wärtsilä har förmågan att tillhandahålla pålitliga och högeffektiva lösningar i linje med våra krav på drift och hållbarhet. I synnerhet är deras erfarenhet och ledande kunnande inom LNG-teknik särskilt viktigt för oss när vi nu vidtar åtgärder för att minska koldioxidutsläppen från vår färjetrafik”, säger Per Westling, VD för Stena RoRo

”Vi är glada över att kunna hjälpa Stena Line att få ut de senaste nya fartygen i deras E-Flexer-serie på marknaden, och att återigen få arbeta med Wärtsilä för att säkerställa att dessa fartyg får den mest effektiva och miljömässigt hållbara framdrivningen i sin klass”, säger Ni Weisong, Vice General Manager, China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard. 

”Vi har tidigare levererat liknande omfång av lösningar till Stenas fartygsnybyggen och därför är det särskilt glädjande att få denna förnyade order. Samarbetet mellan våra företag och med varvet har varit utmärkt och vi ser fram emot ytterligare ett framgångsrikt projekt”, säger Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä

De 215 meter långa fartygen ingår i en serie färjor i E-Flexer-klassen som beställts av Stena RoRo för linjetrafik i Europa. Till varje fartyg levererar Wärtsilä huvudmotorer av typen Wärtsilä 46DF med flerbränsledrift, hjälpmotorer av typen Wärtsilä 20DF med flerbränsledrift, två växellådor, två propellrar med ställbara propellerblad (CPP), tunnelpropellrarna och systemet för bränsleförsörjning

Användningen av LNG som marint bränsle ses av Wärtsilä som en viktig övergångslösning i strävan efter att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. LNG överbryggar klyftan mellan konventionella dieselbränslen och framtida koldioxidfria alternativ som ännu inte finns allmänt på marknaden. Detta är en strategi för att minska koldioxidutsläppen som stöds fullt ut av både Wärtsilä och Stena Line. 

Wärtsilä har också haft ett nära samarbete med Stena Line för att säkerställa att ett av fartygen uppfyller beteckningen för DNV:s Silent-E-klass. Detta är ett erkännande att fartyget kan kontrollera undervattensbuller för att skydda sårbara miljöer, vilket innefattar noggrann konfiguration och design av framdriftssystem och utrustning ombord för att kunna hålla en låg ljudnivå med bibehållen hög verkningsgrad. 

Wärtsilä förser också fartygen med Nacos navigation och automation, samt integrerat larm- och övervakningssystem MCS Platinum tillsammans med ett system för prestandaövervakning. Fartygen kommer dessutom att utrustas med Wärtsiläs Smart Panoramic Edge Camera System, som eliminerar döda vinklar och möjliggör ett 360° fågelperspektiv runt om fartyget, vilket ger en betydande fördel när man lägger till vid kaj. 

Utrustningen är planerad för leverans till varvet med start under fjärde kvartalet 2022. 

Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Bolagets produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder.  

Mediakontakt för mer information om detta pressmeddelande:

Sari Luhanka 
Global Media Relations Manager 
Wärtsilä Corporation 
Tel: +358 50 3860 353 
sari.luhanka@wartsila.com  

Bildtext: Wärtsilä kommer att leverera flerbränslemotorer och ett stort omfång av andra system till ytterligare tre E-Flexerfartyg som byggs för Stena RoRo.  © Stena RoRo.

Alla pressmeddelanden från Wärtsilä finns på https://www.wartsila.com/media/news-releases och på https://news.cision.com/wartsila-corporation där även bilder kan laddas ner. 

Wärtsilä i korthet 
Wärtsilä är ett globalt företag, ledande inom innovativa teknologier och livscykellösningar för marin- och energimarknaderna. I vår forskning och utveckling lägger vi stort fokus på hållbar teknologi och tjänster för att hjälpa våra kunder att kontinuerligt förbättra sina miljömässiga och ekonomiska prestationer. Vårt engagerade och passionerade team med 17 500 yrkesmän och kvinnor på 200 verksamhetsställen i mer än 70 länder hjälper våra marknader över hela världen att ställa om verksamheten för att minska koldioxidutsläppen. År 2020 uppgick Wärtsiläs omsättning till 4,6 miljarder euro. Wärtsiläs aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors. 
www.wartsila.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.