Connect with us

Marknadsnyheter

Whitelane och PA Consulting: Basefarmkunderna är riktigt nöjda

Published

on

Inget annat företag med huvudkontor i Norden kan mäta sig med Basefarms resultat i Whitelane’s senaste rapport. Medan traditionell outsourcing är populärt, accelererar Basefarm inom tjänster med publika moln och utmanar globala konsultbolag på innovation.

Stockholm, 7 april, 2020: Basefarms kunder tillhör de allra nöjdaste i Norden. Företaget tar första plats inom Account Quality Management och andra plats på Service Delivery Quality, samt andra plats inom den övergripande kategorin, General Satisfaction, bland 28 internationella IT-tjänsteleverantörer. Resultaten publiceras i Whitelane Research och PA Consultings årliga rapport IT Sourcing Study Nordic 2020.

“Det är mycket glädjande att vårt starka kundfokus fortsätter att ge resultat i form av nöjda kunder”, säger Fredrik Ohlsen, CEO, Basefarm. “Det händer mycket i branschen och vi är nöjda med toppresultaten i rapporten. Vi har utvecklat vårt erbjudande inom strategisk rådgivning där vårt service delivery team arbetar nära och ofta som del av kundernas utvecklingsteam för att proaktivt föreslå och implementera ny teknik som ökar deras konkurrenskraft. Undersökningsresultaten visar att det är rätt väg att gå i dagens snabba affärs- och ständigt föränderliga IT-klimat”.

Basefarms kunder rankar bolaget som etta inom kategorin Account Management Quality och som tvåa på Service Delivery Quality, samt andra plats i den övergripande kategorin General Satisfaction. Inom kategorin Account Management Quality får Basefarm betyget 83% (genomsnittsbetyget är 71%) och inom Service Delivery Quality blir betyget 80% (genomsnittet är 71%). Inom General Satisfaction klättrar Basefarm fyra procentenheter till 80%, jämfört med förra året. Detta är det näst bästa resultatet av samtliga undersökta företag (genomsnittet är 69%).

Årets undersökning visar att outsourcing fortsätter att vara populärt. Merparten av företagen i Norden och inom alla branscher säger att de kommer fortsätta att outsourca IT- och molntjänster lika mycket som, eller mer än de gör idag. Några av orsakerna till varför företagen outsourcar hela eller delar av sin IT- eller molntjänsthantering handlar om kostnadsbesparingar, möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet och tillgång till innovation. Enligt undersökningen är däremot den vanligaste orsaken att företagen mer effektivt vill kunna skala verksamheten utifrån behov (More scalability to business need).
 
Basefarm rankade trea på innovation, vilket indikerar hur tjänsteleverantörer driver innovation som t.ex. nya innovativa tekniker och tjänster, precis under ett par riktigt välkända spelare på den globala konsultmarknaden. Basefarm kom även på första plats i Radars omfattande leverantörskvalitetsgranskning 2018 och 2019, med motivering om förmågan att skapa ett stort mervärde på ett taktiskt-, operationellt- och strategiskt plan för kunderna.

“På Basefarm hjälper vi företag med både traditionell outsourcing och digital transformation, säger Fredrik Ohlsen. “Många kunder uppskattar också att vi är agnostiker och erbjuder kunderna bästa möjliga råd och lösning oavsett om det gäller tjänster baserade publikt moln eller en kombination av plattformar. Det är viktigt att kunderna verkligen får det optimala utifrån just sina behov och för att uppnå sin affär på ett optimalt sätt, särskilt idag då digital transformation och molntjänster är eftertraktade och korrelerar mot kundernas framgångar”.  

 

Om Undersökningen

Whitelane Research och PA Consultings undersökning, IT Sourcing Study 2020 Nordic, är en oberoende kundnöjdhetsmätning bland 340 företag i Norden. Totalt har 28 IT- och molntjänstleverantörer analyserats och rankats utifrån nio kategorier. Utifrån detta har man även räknat fram en totalranking för generell kundnöjdhet. Kunderna finns inom flera branscher, inklusive bank, offentlig sektor, tillverkande industri med flera.

Kontakt:

Basefarm
Reena Lindorff, Project Lead Marketing
reena.lindorff@basefarm.com 

Om Basefarm

Basefarm är en europeisk Managed Service Provider. Vi skapar marknadsledare genom att integrera nyckelkompetenser för digital transformation – Big data, molntjänster och informationssäkerhet, till en helhet. Vi tillhandahåller strategisk rådgivning, arkitektur och implementation tillsammans med förvaltning och drift av lösningar på flera olika molnplattformar. 

Basefarm grundades år 2000. Vårt team av 550+ ingenjörer och rådgivare supporterar globala kunder från våra europeiska kontor och datacenter i Norge, Sverige, Nederländerna, Tyskland och Österrike.

Basefarm kom på första plats i analytikerfirman Radars stora leverantörskvalitetsgranskning för vårt sätt att skapa operativa, taktiska och strategiska värden hos våra kunder 2019 och 2018. 

Basefarm blev topprankad i Whitelanes IT Outsourcing-studie Nordics 2020, 2019 och 2018 och erkändes av Gartner som ”Cool Vendor” i European Cloud Computing Market 2015 för vår unika metodik inom applikationshantering.

The Unbelievable Machine Company (*um), en del av Basefarm group, blev utnämnd till Årets innovatör 2018 av tyska affärstidningar som Wissen och Data Analytics.

I augusti 2018 förvärvades Basefarn av Orange Group och är nu en ett dotterbolag till Orange Business Service. För mer information, besök www.basefarm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.