Marknadsnyheter
Willys kommer till Västra Hamnen i Malmö
Nu är allt klart för en ny Willys-butik i Västra Hamnen i Malmö, mitt i stadsutvecklingsområdet Varvsstaden, där en helt ny stadsdel håller på att växa fram. Butiken väntas preliminärt att öppna under början av 2025 och cirka 50 nya arbetstillfällen kommer skapas.
Butiken kommer att öppna i korsningen vid Stora Varvsgatan/Skeppsgatan i det så kallade området Varvsstaden i Malmö. Fastigheten är en K-märkt tidigare svets- och pannverkstad, som ingår i det gamla Kockumsområdet, och kommer därför att behålla sitt befintliga utseende till så stor del som möjligt. Lokalen är på cirka 3 500 kvadratmeter och butiken väntas preliminärt att öppna under början av året 2025.
Området Varvsstaden har varit stängd för allmänheten i nästan ett helt sekel men utvecklas nu till en helt ny stadsdel med plats för boende, besökare och framtida verksamheter. I projektet kommer det vara stort fokus på att bevara och ta tillvara de byggnader som redan finns på platsen och att föra Kockums och Malmös historia vidare.
– Det blir verkligen en speciell och spännande butik för oss. Med en stor Willys i centrala Malmö flyttar vi fram våra positioner rejält. Extra kul är det med det unika läget i ett område i stor utveckling och med spännande framtidsutsikter, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys.
Fokus i butiken kommer att ligga på att erbjuda Sveriges billigaste matkasse – ett brett och varierat sortiment med låga priser. Det kommer bland annat att erbjudas mycket färskvaror och många ekologiska och miljömärkta varor. Som ett led i Willys e-handelssatsning kommer butiken även att erbjuda en Hämta-station, där kunderna kan hämta upp sina matkassar som man handlat på nätet. Butiken kommer att märkas med Bra Miljöval, som är Naturskyddsföreningens märkning för livsmedelsbutiker, med högt ställda krav på bland annat sortiment och energieffektivitet.
För ytterligare information, kontakta:
Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se
Om Willys
Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. Idag finns drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett 50-tal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter drygt 32 miljarder kronor (2021) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se.
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 25.10.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
25.10.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 25.10.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
138 977 |
10,87 |
1 510 276,96 |
XSTO |
109 312 |
10,88 |
1 188 876,31 |
XCSE |
27 154 |
10,87 |
295 103,97 |
Summa |
275 443 |
10,87 |
2 994 257,24 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4427 och DKK till EUR 7,4601
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 1 380 977 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024
Juli – september 2024
- Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
- EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
- Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).
Januari – september 2024
- Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
- EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
- Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).
VD-kommentar
Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.
EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.
WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.
Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.
Våra finansiella mål är:
- Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
- Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
- Soliditet på minst 40%
- Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation
Mobil: 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se
www.wonderfultimes.se
Marknadsnyheter
Wonderful Times Group Delårsrapport Juli – September 2024
Juli – september 2024
- Omsättningen uppgick till 20,0 MSEK (20,7).
- EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (1,6).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-0,1).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 1,4 MSEK (1,5).
- Resultat efter skatt uppgick till 1,1 MSEK (1,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (0,27).
Januari – september 2024
- Omsättningen uppgick till 53,8 MSEK (55,8).
- EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (0,7).
- Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -4,4 MSEK (-1,5).
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (-0,1).
- Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (-0,2).
- Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).
VD-kommentar
Omsättningen under det tredje kvartalet 2024 minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många branschaktörer har det mycket tufft. Det säljarbete vi gjort under året har, trots den utmanande marknaden, resulterat i 8% ökad orderingång. Vi är därför, trots den tuffa marknaden, försiktigt optimistiska. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG men vi behöver ha en något bättre marknad med oss för att fullt ut kunna dra nytta av dessa.
EBITDA för kvartalet uppgick till 1,4 MSEK (1,6 MSEK). Bruttomarginalen är oförändrad jämfört med samma period föregående år. För att resultatet ska öka måste omsättningstillväxten börja ta fart.
WTG har en stark balansräkning och i den nuvarande marknaden ger det arbetsro och möjlighet att investera för fram- tiden. Vår förhoppning är att vi ska kunna ta marknadsandelar när andra har det tufft.
Som vi tidigare sagt så är fullt fokus under 2024 på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Vi har tagit ett par större nya kunder under året men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möjligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.
Våra finansiella mål är:
- Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
- Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
- Soliditet på minst 40%
- Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation
Mobil: 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se
www.wonderfultimes.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke