Connect with us

Marknadsnyheter

Wonderboo Holding AB offentliggör bokslutskommuniké för 2023

Published

on

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) publicerar idag, den 3 april 2024 bokslutskommuniké för 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Styrelsen och verkställande direktören för Wonderboo Holding AB avger härmed bokslutskommuniké för perioden 1 januari till 31 december 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Finansiell översikt i sammandrag

Koncernen 1 juni – 31 december 2023

Nettoomsättningen 163 TSEK

Rörelseresultatet -1 185 TSEK

Periodens resultat -1 287 TSEK

Resultat per aktie -0,33 SEK

Likvida medel, utgående 80 TSEK

Moderbolaget, 1 januari – 31 december 2023

Nettoomsättningen 0 TSEK (0 TSEK)

Rörelseresultatet -142 TSEK (-31 TSEK)

Periodens resultat -205 (-31 TSEK)

Resultat per aktie -0,05 (0,0)

Likvida medel, utgående 50 TSEK (106 TSEK)

Nyckeltal

Koncernen, 1 juni – 31 december Moderbolaget, 1 januari – 31 december
Nettoomsättning 163 KSEK Nettoomsättning 0 TSEK
Rörelseresultat -1 185 TSEK Rörelseresultat -142 TSEK
Resultat -1 287 TSEK Resultat -205 TSEK
Kassaflöde 13 TSEK Kassaflöde -56 TSEK
Balansomslutning 4 207 TSEK Balansomslutning 22 511 TSEK
Soliditet (%) 21,1 Soliditet (%) 89,2

Väsentliga händelser under perioden

•           Wonderboo Holding slutför förvärvet av Wonderboo AB och koncernen bildas i juni.

•             Wonderboo AB lanserar den nya produktlinjen och startar försäljningen i april.

•             Wonderboo inleder noteringsprocessen hos Nordic Growth Market, Nordic SME (NGM) och erhåller preliminärt besked om godkänd ansökan i september.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

•             Styrelsen beslutar den 26 mars om att genomföra en företrädesemission i syfte att ta in kapital för att säkerställa bolagets finansiella fortlevnadsförmåga. En del av emissionslikviden öronmärks till marknadsföringsaktiviteter som ska hjälpa bolaget att åter bli välkänd på marknaden och öka försäljningen.

•             Wonderboo avser att fullfölja noteringen hos NGM och skickar in slutlig ansökan under våren 2024.

VD har ordet

Wonderboo AB är ett företag med en lång historia som nu ingår som det verksamhetsdrivande bolaget i koncernen, Wonderboo Holding AB. Företaget grundades 2014 av Magnus och Björn Rosengren med målet att skapa världens bästa hundmat. Magnus hade nyligen skaffat en hund som tyvärr led av olika allergier och överkänsligheter och började därför sätta sig in i hur hundmatsbranschen fungerar och vad de olika aktörerna faktiskt har i sina produkter. Resultatet av undersökningen var chockerande där majoriteten av alla stora varumärken innehöll billiga ingredienser av otroligt låg kvalitet. Som exempel ersattes kött med benmjöl och andra torra pulver från okända djurarter och många saknade även viktiga beståndsdelar som grönsaker och bär för att ge hundarna komplett näring.

Jag anslöt mig till Wonderboo 2021 och bestämde mig för att analysera företaget och marknaden i hopp om att hitta vägar till att göra oss mer vinstdrivande för våra ägare utan att tumma en centimeter på produktens kvalitet. Jag besökte alla stora fabriker i Europa och höll möten med ledande nutritionister världen över i hopp om att kunna förbättra produkterna än mer. Efter månader av research hittade jag den enda aktören i Europa kapabel att producera en produkt enligt Wonderboos standard, till bra pris och en otroligt hög kvalitet. Tillsammans utvecklade vi nya recept på helt unika produkter som saknas på marknaden idag. Vi designade om samtliga förpackningar och bildspråk för företaget och gav det en mer förstklassig känsla.

Idag är Wonderboo helt unikt på marknaden. Vi erbjuder mat av absolut högsta kvalitet till hundar av alla storlekar och raser till ett pris som konkurrerar med det mest välkända namnen på marknaden idag. Vi har försäljning via vår egen e-handel, där våra kunder kan välja att prenumerera på sin hundmat och få den levererad hem till sin dörr inom det tidsspann de själva väljer. Vi har en hög konverteringshastighet samt över 25 procent återkommande kunder. Vi attraherar varje dag nya återförsäljare världen över och gör allt detta med en vinstmarginal på 40–70 procent. Därutöver har våra sociala medier attraherat över 15 000 följare och ökar varje dag.

Marknaden för hundmat är inte samma som den var för 10–20 år sedan. Majoriteten av hundägare ser idag sin hund som en familjemedlem, mer än bara ett husdjur. Detta har lett till att fler och fler visar ett stort intresse för att hunden ska få lika bra mat som de själva äter och är villiga att spendera större summor för att försäkra sig om det. Jag är övertygad om att Wonderboo är produkten som kommer att möta den ökade efterfrågan då vi delar samma värderingar som våra kunder, kvalitet, enkelhet och bra priser!

2023 präglades av ett omstartsarbete efter att bolaget hade från sent 2022 till början av 2023 arbetat intensivt med att ta fram en ny hållbar produktlinje och hitta en producent med tillräcklig kapacitet och samma höga kvalitet som Wonderboo står för. I april 2023 erhöll den första leveransen av vår nya produktlinje från vår nya producent. Arbetet har sedan dess gått ut på att nylansera produkten och synas på marknaden och tillgängliggöra den för återförsäljare och konsumenter. Responsen från kunder som provat är genomgående positiv och majoriteten av de som provar stannar kvar hos Wonderboo. Jag är nu övertygad om att vi har en produkt som är uppskattad av kunderna och som håller den höga kvalitet Wonderboo alltid har eftersträvat! 

Det är med denna stolthet och framtidstro som vi nu tar steget mot att noteras på NGM Nordic SME. Noteringen får ses som ett kvitto på de första utvecklande tio åren i Bolagets historia och produktutveckling samt som ett avstamp mot en spännande framtid präglad av tillväxt och ytterligare expansion både i Sverige och utomlands.

Jag har inga tvivel om att Wonderboo kommer vara ett hushållsnamn inom en kort framtid om vi bara fortsätter att fokusera på att erbjuda våra älskade kunder det absolut bästa som går att producera.

Jag ser med tillförsikt fram emot en ljus och spännande framtid för Wonderboo med många unika, högkvalitativa och goda produkter för människans bästa vän!

Alexander Duimovich,

VD, Wonderboo Holding

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo Holding AB

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://wonderboo.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.