Connect with us

Marknadsnyheter

XPENG G9 – nu med smartphone-integrering

Published

on

El-suven XPENG G9, som tack vare sin 800V-teknologi kan snabbladdas med upp till 300 kW, får en modelluppdatering som förenklar vardagen än mer för sina förare. I den nya modelluppdateringen möjliggörs trådlös smartphone-integration med bilens infotainmentsystem via Apple CarPlay eller Android Auto, vilket gör det ännu enklare för XPENG-användare att använda sina favoritappar. Det har dessutom skett ett antal förändringar i interiören och maxlasten har utökats. Den uppdaterade XPENG G9 kan nu beställas och kommer att finnas tillgänglig hos svenska XPENG-återförsäljare i september.

Utöver smartphone-integreringen får G9-köpare möjligheten att välja en tredje interiörklädsel. Förutom de tidigare tillgängliga svarta och sadelbruna alternativen finns nu även diamantgrå att tillgå. Dessutom blir svart takklädsel standard i kombination med samtliga interiörval. Vidare uppgraderas sätesventilationen för föraren och passageraren, den kylande effekten sträcker sig nu inte bara till sittdynan utan även till ryggstöden. Mittkonsolen har också fått en uppgradering, med två trådlösa laddningspunkter för smartphones istället för en. Dessa punkter kan nu ladda med 50W istället för 15W och är utrustade med ventilation för att förhindra överhettning av telefonerna. Slutligen har den maximala lastkapaciteten för G9 ökat med 100 kg, vilket nu ger en total lastkapacitet på 550 kg.

Övriga imponerande egenskaper hos XPENG G9 förblir opåverkade. Tack vare sin innovativa elbilsplattform med 800V-arkitektur kan G9 snabbladdas med upp till 300 kW, vilket innebär att det 93,1 kWh stora batteriet (Long Range och Performance) kan laddas från 10% till 80% på bara 20 minuter. Den maximala WLTP-körsträckan (Long Range) ligger på 570 km. G9 har också visat sig prestera väl i olika sommar- och vintertester utförda av den norska bilfederationen (NAF), där den närmat sig eller till och med överträffat de angivna värdena i verkliga förhållanden. G9 levererar inte bara lyx och komfort till sina passagerare, utan även en hög nivå av säkerhet och har tilldelats den högsta säkerhetsscoren på 5 stjärnor från Euro NCAP. Garantiperioden på 7 år eller 160 000 km förblir även giltig för 2024-versionen av G9, vilket ger ägarna fortsatt trygghet och förtroende.

XPENG G9 finns fortfarande tillgänglig i tre varianter: RWD Standard Range, RWD Long Range och AWD Performance. Den uppdaterade G9 kommer att finnas tillgänglig hos europeiska XPENG-återförsäljare i september. Mer information på https://www.xpeng.com/se/g9.

* Android och Android Auto är varumärken som tillhör Google LLC. Trådlös användning av Android Auto kräver en kompatibel Android 11.0+-telefon och en kompatibel aktiv dataplan. Se g.co/androidauto/requirements för kompatibilitet.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Peter Maier, XPENG
peter.maier@xiaopeng.com
+46-724 55 90 22

Om XPENG
XPENG är ett ledande teknikföretag som designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför smarta mobilitetslösningar. Vårt uppdrag är att driva förändringen mot smarta elfordon med nytänkande teknik, samt forma framtidens mobilitetsupplevelse. För att optimera kundens mobilitetsupplevelse, har företaget skapat ett ”full-stack Advanced Driver Assistance System” (XPILOT), såväl som ett smart operativsystem (Xmart OS) för en förbättrad upplevelse i bilen. XPENG har också utvecklat kärnfordonssystem för förbättrade köregenskaper, inklusive drivlinor och avancerad elektronisk arkitektur. XPENG har sitt huvudkontor i Guangzhou, Kina, med regionala huvudkontor i Peking, Shanghai, Silicon Valley, San Diego och Amsterdam. Företagets smarta elbilar tillverkas huvudsakligen vid dess fabriker i Zhaoqing och Guangzhou i Guangdong-provinsen. För mer information, besök vår hemsida: se.heyxpeng.com  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.