Connect with us

Marknadsnyheter

YA Holding AB (publ) offentliggör kvartalsrapport Q3 2022.

Published

on

YA Holding AB (publ) (”YA” eller ”Bolaget”) offentliggör kvartalsrapport för perioden 1 januari 2022 t o m 30 september 2022.

Tredje kvartalet (Juli – September) 2022

  • Omsättningen ökade med 17,9% till 198,1 mnkr (168,0).
  • EBIT för det tredje kvartalet var -33,0 mnkr (10,8).
  • Totalt kassaflöde för det tredje kvartalet var -48,0 mnkr (0,7).
  • Det genomsnittliga antalet elever och deltagare var 9 104 (5 655). Ökningen är hänförlig till förvärvet av Arcus Utbildning & Jobbförmedling AB (Arcus).
  • Andelen deltagare som har fått anställningen tre månader efter genomförd arbetsmarknadsutbildning (AUB) eller kommunal vuxenutbildning (VUX) var 66% (67%) för det tredje kvartalet.

Första nio månaderna (Januari – September) 2022

  • Omsättningen ökade med 12,2% till 636,0 mnkr (566,7).
  • EBIT för perioden var -68,0 mnkr (29,2).
  • Totalt kassaflöde för perioden var -76,5 mnkr (12,5).
  • Det genomsnittliga antalet elever och deltagare var 10 115 (6 276).
  • Andelen deltagare som har fått anställningen tre månader efter genomförd utbildning var 64% (55%) för perioden.

Väsentliga händelser

  • Antalet deltagare som har anvisats till de nya yrkesförarutbildningarna har hittills varit väsentligt lägre än de prognoser som Arbetsförmedlingen (AF) presenterade i samband med upphandlingarna av utbildningarna under 2021.
  • De lägre anvisningarna har haft en negativ påverkan på YAs likviditet. Bolagets ägare, Bolagets styrelse och Bolaget koncernledning har genomfört åtgärder för att säkerställa Bolagets likviditet.
  • YA har under tredje kvartalet genomfört ett skriftligt förfarande för YAs utestående obligationslån och har fått ett godkännande från Obligationsinnehavarna att genomföra vissa villkorsändringar för YAs utestående obligationslån. Vänligen se delen ”Revised bond terms” i kvartalsrapporten för ytterligare information om villkorsändringarna av obligationslånen.
  • YA har säkrat ett lån om 65 mnkr från Bolagets ägare, vissa CapMan fonder, genom att säkra villkorsändringar för obligationslånen. Vid slutet av september hade 34 mnkr betalats ut och återstående 31 mnkr betaldes ut i slutet av oktober.
  • YA har också säkrat bankfinansiering genom en förlängning av checkräkningskrediten om 40 mnkr till den 31 december 2023.

Rapporten finns tillgänglig i elektronisk form på www.ya.se

Denna information är sådan som YA Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-11-25 10:16 CET.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

CEO

YA Holding AB (publ)

Att. Martin Modig

Tel.nr: +46 (0) 72 369 66 80

E-post: martin.modig@ya.se

CFO

YA Holding AB (publ)

Att. Antti Rokala

Tel.nr: +46 (0) 76 899 49 73

E-post: antti.rokala@ya.se

 

YA Holding och dess dotterbolag är ett utbildnings- och matchningsföretag med verksamhet i Sverige och Finland som bedrivs huvudsakligen i YrkesAkademin och Arcus. YrkesAkademin är idag ett av Sveriges ledande utbildningsföretag inom kvalificerad yrkesutbildning och Arcus är idag ett av Sveriges ledande företag inom matchningstjänster. YrkesAkademin bedriver utbildning inom flera områden såsom transport, entreprenad, industri och service.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Ingår samarbete med Emil Åreng

Published

on

By

Umida Group AB (publ) har inlett ett samarbete med en av Sveriges bästa och mest krediterade bartenders, Emil Åreng. Under varumärket Ekobryggeriet har bolaget tillsammans med Emil utvecklat en ny tonic som har smak av svarta vinbär, produkten lanseras nu i dagligvaruhandeln och HORECA.  

Emil Åreng har i spritens namn rest världen runt, publicerat böcker och artiklar, vunnit de största cocktailtävlingarna och varit kreativ chef över anrika Cadierbaren på Grand Hotel i Stockholm. Emil skapade cocktailboken “Salongs i Norrland” som utsågs till Världens Bästa Cocktailbok vid Gourmand Awards. Emil driver sedan några år tillbaka en av Nordens främst cocktailbarer i Umeå, Facit Bar. Emil är av många ansedd som Sveriges främsta bartender.

Nu har Emil tillsammans med Ekobryggeriet utvecklat en ny tonic. Tonicen har smak av svarta vinbär och har nu lanserats via direktförsäljning till dagligvaruhandelsbutiker samt restauranger. Tonicen kommer att bära Ekobryggeriets vanliga design samt tydligt framhäva Emils inbladning i produkten. För Ekobryggeriet som varumärke är det av stor vikt att de främsta inom cocktailsvärlden vill vara en del av varumärket och använder produkterna dagligen. Ekobryggeriet ska finnas till för allt från världens främsta bartenders till glada hemmakonsumeter, oavsett om det ska mixas en enkel gin & tonic eller mer avancerade cocktails.

”Det är väldigt kul att vi fått äran att utveckla en ny tonicsmak tillsammans med Emil Åreng. Detta är en otroligt stark kvalitetsstämpel för Ekobryggeriet. Vi vill att Ekobryggeriet ska vara ett varumärke för alla och att produkterna ska användas till drinkar vid alla samanahang.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Ingår samarbete med Emil Åreng

Published

on

By

Umida Group AB (publ) har inlett ett samarbete med en av Sveriges bästa och mest krediterade bartenders, Emil Åreng. Under varumärket Ekobryggeriet har bolaget tillsammans med Emil utvecklat en ny tonic som har smak av svarta vinbär, produkten lanseras nu i dagligvaruhandeln och HORECA.  

Emil Åreng har i spritens namn rest världen runt, publicerat böcker och artiklar, vunnit de största cocktailtävlingarna och varit kreativ chef över anrika Cadierbaren på Grand Hotel i Stockholm. Emil skapade cocktailboken “Salongs i Norrland” som utsågs till Världens Bästa Cocktailbok vid Gourmand Awards. Emil driver sedan några år tillbaka en av Nordens främst cocktailbarer i Umeå, Facit Bar. Emil är av många ansedd som Sveriges främsta bartender.

Nu har Emil tillsammans med Ekobryggeriet utvecklat en ny tonic. Tonicen har smak av svarta vinbär och har nu lanserats via direktförsäljning till dagligvaruhandelsbutiker samt restauranger. Tonicen kommer att bära Ekobryggeriets vanliga design samt tydligt framhäva Emils inbladning i produkten. För Ekobryggeriet som varumärke är det av stor vikt att de främsta inom cocktailsvärlden vill vara en del av varumärket och använder produkterna dagligen. Ekobryggeriet ska finnas till för allt från världens främsta bartenders till glada hemmakonsumeter, oavsett om det ska mixas en enkel gin & tonic eller mer avancerade cocktails.

”Det är väldigt kul att vi fått äran att utveckla en ny tonicsmak tillsammans med Emil Åreng. Detta är en otroligt stark kvalitetsstämpel för Ekobryggeriet. Vi vill att Ekobryggeriet ska vara ett varumärke för alla och att produkterna ska användas till drinkar vid alla samanahang.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Ingår samarbete med Emil Åreng

Published

on

By

Umida Group AB (publ) har inlett ett samarbete med en av Sveriges bästa och mest krediterade bartenders, Emil Åreng. Under varumärket Ekobryggeriet har bolaget tillsammans med Emil utvecklat en ny tonic som har smak av svarta vinbär, produkten lanseras nu i dagligvaruhandeln och HORECA.  

Emil Åreng har i spritens namn rest världen runt, publicerat böcker och artiklar, vunnit de största cocktailtävlingarna och varit kreativ chef över anrika Cadierbaren på Grand Hotel i Stockholm. Emil skapade cocktailboken “Salongs i Norrland” som utsågs till Världens Bästa Cocktailbok vid Gourmand Awards. Emil driver sedan några år tillbaka en av Nordens främst cocktailbarer i Umeå, Facit Bar. Emil är av många ansedd som Sveriges främsta bartender.

Nu har Emil tillsammans med Ekobryggeriet utvecklat en ny tonic. Tonicen har smak av svarta vinbär och har nu lanserats via direktförsäljning till dagligvaruhandelsbutiker samt restauranger. Tonicen kommer att bära Ekobryggeriets vanliga design samt tydligt framhäva Emils inbladning i produkten. För Ekobryggeriet som varumärke är det av stor vikt att de främsta inom cocktailsvärlden vill vara en del av varumärket och använder produkterna dagligen. Ekobryggeriet ska finnas till för allt från världens främsta bartenders till glada hemmakonsumeter, oavsett om det ska mixas en enkel gin & tonic eller mer avancerade cocktails.

”Det är väldigt kul att vi fått äran att utveckla en ny tonicsmak tillsammans med Emil Åreng. Detta är en otroligt stark kvalitetsstämpel för Ekobryggeriet. Vi vill att Ekobryggeriet ska vara ett varumärke för alla och att produkterna ska användas till drinkar vid alla samanahang.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.