Marknadsnyheter
Yrkestrafiktillstånd – Trafikansvarig konsult till trafiktillstånd gods


Har ni behov av en trafikansvarig konsult till ert Yrkestrafiktillstånd?
Vi kan hjälpa er ut på vägarna.
Vi är säkra på att ni ställer höga krav på den trafikansvariga konsult ni söker efter.
Hos oss på Yrkestrafiktillstånd.se hittar ni kompetenta trafikansvariga konsulter med expertkunskap om trafiktillstånd för gods.
Klicka här för att få offert inom 24 timmar
Vi förmedlar trafikansvariga konsulter till ert Yrkestrafiktillstånd
Att ansöka om trafiktillstånd kräver att en person i företaget är trafiksansvarig och har avlagt två delprov hos Trafikverket.
Dessförinnan behöver man gå utbildningar och lägga många timmar på studier inom ekonomi, juridik, trafiksäkerhet m.m
Det kan vara en tidskrävande process som ofta resulterar i att trafiktillståndet hamnar längre bort i tid än man initialt hade tänkt sig.
Vi kan kliva in som externa trafikkonsulter när behovet uppstår hos er, ni kan då på samma dag ansöka om ert trafiktillstånd hos Transportstyrelsen efter att vi har signerat ett konsultavtal där våra konsulter blir trafikansvariga i ert trafiktillstånd för gods.
Vi specialiserar oss på att förmedla kvalificerade trafikansvariga konsulter åt verksamheter där behovet plötsligt uppstår. Våra styrkor är att vi kliver in som konsult hos er med rätt expertis och erfarenhet som behövs, för att se till att verksamheten snabbt beviljas ett yrkestrafiktillstånd så att ni kan komma igång med transporterna. Våra trafikansvariga konsulter har lång erfarenhet av godstransporter och har genomfört examensprovet för Yrkeskunnande.
Ni kan känna er trygga med att våra konsulter uppfyller samtliga krav som ställs på dem.
Saknar ni en trafikansvarig och vill få igång verksamheten snabbt? Då kan ni tryggt låta oss hjälpa er med att matcha er med en lämplig trafikkonsult. Vår process är snabb, enkel och effektiv och det första steget är att ta kontakt med oss.
Yrkesmässig trafik
Den som är trafikansvarig har som uppgift för att ansvara för att företaget bedriver sin verksamhet enligt de regler som finns. Det är endast den verksamhet som har ett yrkestrafiktillstånd som får bedriva yrkesmässig trafik. Den tillståndsmyndighet som utfärdar tillståndet är Transportstyrelsen. Den som erbjuder betald transport av personer och gods bedriver yrkestrafik. Yrkesmässig trafik kan således både bedrivas som godstrafik, linjetrafik och beställningstrafik med buss. Fordon som lastbilar, bussar, traktorer med släpfordon och terrängfordon kan användas inom yrkesmässig trafik.
Observera att vi enbart arbetar som trafikansvariga inom Gods.
Fördelar med att anlita oss till ert Yrkestrafiktillstånd
Att få in en kompetent och erfaren konsult kan göra stor skillnad, oavsett om det handlar om ett tillfälligt projekt eller en längre lösning. Vi på Yrkestrafiktillstånd.se har samlat ett nätverk av skickliga trafikansvariga konsulter som kan hoppa in när behovet uppstår hos er. Genom att lyssna på era behov och krav kan vi matcha er med rätt person som passar er verksamhet perfekt.
Det finns flera fördelar med att anlita oss. Vår tjänst är enkel, snabb och säker som passar dig som inte vill, kan eller orkar, vänta på att själv avlägga prov hos Trafikverket. Vi hjälper er att snabbt komma igång med ert yrkestrafiktillstånd. Vår process är mycket tidseffektiv och vi ser till att ni kommer ut på vägen igen på nolltid.
Så går vår process till:
När en verksamhet söker efter trafikansvariga konsulter beror det ofta på att dem själva inte har uppfyllt alla kraven som Transportstyrelsen ställer för ett trafiktillstånd. Ett av de vanligaste problemen är att verksamheten inte har en trafikansvarig som uppfyller kraven på ”Yrkeskunnande”. Ett godkännande kan endast uppnås genom att den trafikansvariga visar yrkeskunnande genom ett godkänt resultat av provet hos Trafikverket. Examensprovet omfattar fyra områden – trafiksäkerhet, juridik, ekonomi och företagsledning samt tekniska normer och driftsförhållanden.
Verksamheten som är i behov av en trafikansvarig konsult kan av olika anledningar ha svårigheter med godkännande av yrkeskunnande. Av den anledningen är en trafikkonsult ett smartare, snabbare och smidigare alternativ.
Vi har en enkel process som startar med att du som företagare tar kontakt med oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via e-post där du beskriver ditt behov. Nästa steg är att vi gemensamt med dig kommer överens om ett lämpligt upplägg som gynnar bägge parter. Hela processen, från det att ni beskriver uppdraget till att vi presenterar lämpliga kandidater, tar oftast inte mer än ett par dagar.
Vi kommer som extern trafikansvarig hjälpa din verksamhet med samtliga krav som ställs med hänsyn till yrkestillståndet. Därefter ska det skrivas ett konsultavtal mellan er verksamhet och den trafikansvariga.
Så snart konsultavtalet har undertecknats ska det medfölja trafiktillstånd-ansökan till Transportstyrelsen. Slutligen väntar Transportstyrelsens prövning som sedan tar ett beslut gällande ärendet.
Vill du ha hjälp med ditt trafiktillstånd? Kontakta oss idag!
Ansökan om yrkestrafiktillstånd
För att ha rätt att bedriva yrkesmässig trafik fordras ett yrkestrafiktillstånd. Så hur gör du om du själv vill söka trafiktillstånd för buss- eller godstrafik? Som sökande måste du uppfylla samtliga krav som ingår i Transportstyrelsens prövning: krav på yrkeskunnande, fast etablering, gott anseende samt ekonomiska resurser. Ansökan om trafiktillstånd skall även styrkas av behörig företrädare (d.v.s. firmatecknare eller VD).
Fast etablering i någon av EU:s medlemsstater
För att din verksamhet ska uppfylla kravet om fast etablering skall verksamheten vara etablerad i en av EU:s medlemsstater där det förvarar företagshandlingar, räkenskaper, personalhandlingar samt information om kör- och vilotider. Det är essentiellt att en gatuadress används. När yrkestrafiktillstånd beslutats om skall det även finnas uppgifter om vilka fordon som ska brukas i verksamheten.
Yrkeskunnande
Företagets trafikansvariga ska uppvisa yrkeskunnande genom ett godkänt examensprov hos Trafikverket. Mer information om examensprovet finns att läsa på Trafikverkets hemsida. Den trafikansvariga ska utöver yrkeskunnandet även uppfylla kravet om det goda anseendet. Denne ska även:
- Leda företagets transportverksamhet
- Ha en konkret anknytning till verksamheten (anställd, ägare, aktieägare, styrelseledamot, förvaltare eller trafikansvarig konsult enligt avtal)
- Vara bosatt inom någon av EU:s medlemsstater
Tänk på att yrkeskunnande från övriga medlemsstater i EU också kan godkännas under förutsättning att intyget skickas till Transportstyrelsen samt att intyget följer Europaparlamentets och rådets förordning 1071/2009.
Ekonomiska resurser
Det måste även finnas tillräckliga ekonomiska resurser inom företaget. Den som ansöker om trafiktillståndet måste kunna påvisa att det finns resurser för att starta samt driva företaget. Det innebär att du som sökande fortlöpande måste kunna visa att verksamheten varje år har kapital på minst 9 000 euro (om ett fordon används) och vidare minst 5 000 euro för varje fordon som används i företaget.
Gott anseende
Vid Transportstyrelsens prövning av kravet på gott anseende tar de hänsyn till sökandens förmåga att fullborda sina skyldigheter mot det allmänna. Kravet på gott anseende betyder att varken den trafikansvariga eller verksamheten i sig får vara dömt för överträdelser av yrkestrafiklagen eller andra allvarliga brott och företeelser. Sökande bör inte heller inneha några skulder hos Kronofogdemyndigheten, ej vara försatt i konkurs eller företräda andra bolag som blivit försatta i konkurs de senaste fem åren.
Så går processen för ett yrkestrafiktillstånd till:
Tänk på att det kan vara tidskrävande att samla in samtliga handlingar och det är därmed en god idé att starta i god tid. Du får även räkna med att själva handläggningstiden pågår i flera veckor.Du kan använda Transportstyrelsens e-tjänst när du gör din ansökan. Det går bra att använda både e-legitimation, personnummer och säkerhetskod. I ansökan kommer du bli ombedd att bifoga alla dokument som krävs för att Transportstyrelsen ska kunna gå vidare med prövningen och bedöma om trafiktillståndet blir beviljat.
Hur lång är Transportstyrelsens handläggningstid?
Så snart du skickat in dina dokument och handlingar kan ditt ärende prövas. Du får räkna med att handläggningen och prövningen av ärendet tar mellan 6–10 veckor. Transportstyrelsen samarbetar med ett flertal andra myndigheter för att genomgå prövningen för att bedöma om sökande uppfyller samtliga krav för yrkestrafiktillstånd. Så snart prövningen är klar får du ett beslut i ärendet. Beslutet skickas via post ut till tillståndshavaren. Om en individ skulle olämplighetsförklaras får även denne ett beslut skickat till dig. Får du ett positivt beslut om att tillståndet blivit beviljat, så börjar detta gälla samma dag som ärendet registreras hos Transportstyrelsen.
Vi hjälper er att hitta en konsult till ditt trafiktillstånd
Vårt fokus ligger på att tillhandahålla kompetenta trafikansvariga konsulter. Med ett stort nätverk av konsulter med lång erfarenhet, är vi säkra på att vi kommer kunna hitta rätt kandidat till ert uppdrag. Ta kontakt med oss idag om du vill veta mer om hur vi jobbar med trafikansvariga konsulter.
Kontakta oss idag
Vi på Yrkestrafiktillstånd.se/är ledande inom trafikansvariga konsulter i Sverige. Låt oss hjälpa till när behovet av en trafikansvarig konsult uppstår hos er.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke