Connect with us

Marknadsnyheter

Yubicos grundare Stina Ehrensvärd tar hem priset som Stockholms främsta entreprenör

Published

on

Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, har utsetts till Stockholms främsta entreprenör. Under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2024 som avgjordes den 22 november prisades även Cecilia Ortmark Söder, grundare av GLOWiD som säljer koreanska hudvårdsprodukter, Jens Hagman som startat cykelkedjan Elcykelpunkten och Daniel Antell, medgrundare av dataspelsbolaget GeoGuessr. 

Under årets fjärde regionfinal blev det Stina Ehrensvärd från it-säkerhetsföretaget Yubico som vann huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.  

Yubico grundades 2007 av Stina och Jakob Ehrensvärd med en vision om att skapa en säkerhetslösning för internetanvändare. Med fokus på att designa produkter som gör skillnad, utvecklade de YubiKey – en säkerhetsnyckel för trygg inloggning på alla webbtjänster. Yubico har snabbt blivit marknadsledande inom säkerhetsnycklar och erbjuder lösningar som skyddar känslig information. Sedan starten har de vuxit till en respekterad aktör med ett börsvärde på cirka 20 miljarder kronor. Yubico arbetar med globala företag och myndigheter och spelar en viktig roll i att säkerställa internetsäkerhet. 

Juryns motivering löd: 
Med en stark vision om en bättre, mer demokratisk värld och en unik förmåga att förena användarvänlighet med djupa tekniska lösningar har denna entreprenör förändrat en global industri. Entreprenören har skapat en produkt som används av miljontals människor och organisationer världen över. Stinas ledarskap har tagit företaget från en idé till en global framgång och satt nya riktmärken kring kraften i globala samarbeten. Med integritet, innovation och uthållighet har entreprenören inspirerat en hel generation av framtida entreprenörer. Företaget har vuxit från en liten startup till att bli en viktig del av den globala tech-scenen och är ett starkt bidrag till svensk innovation och näringsliv. 

Den externa och oberoende jury som utsåg vinnarna i region Stockholm leddes av juryordförande Rafael Bermejo, entreprenör och grundare av H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare och Stiftelsen IFS. Övriga jurymedlemmar var Noel Abdayem, vd och grundare, The Humble Co. AB samt Årets Sociala Entreprenör 2020, Douglas Roos, grundare, Vo2Cap, Tuva Palm, tech-profil och investerare, Anna Bäck, styrelseproffs och tidigare vd för Kivra, Per Sjöstrand, grundare och styrelseordförande Instalco, Siduri Poli, grundare Changers Hub och styrelseledamot Saminvest, CGO Nordic Angels samt Shervin Razani, grundare och vd Jurek. 

Entreprenörerna bakom GLOWiD, Elcykelpunkten och GeoGuessr prisades också 
Under regionfinalen delades ytterligare tre priser ut. Priset Entrepreneurial Winning Women gick till Cecilia Ortmark Söder. Hon har grundat företaget GLOWiD som är specialiserat på koreansk hudvård. Priset Young Entrepreneurship Of The Year gick till Jens Hagman som startat cykelkedjan Elcykelpunkten. Priset Best International Growth gick till Daniel Antell, en av dataspelsbolaget GeoGuessrs grundare. Alla vinnare från region Stockholm går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus som avgörs den 19 mars 2025.  

Läs mer om årets finalister i region Stockholm här

Mer information om utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year finns här.  

Pressbilder: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/albums  

Jurymotiveringar för övriga vinnare i region Stockholm: 
Entrepreneurial Winning Women – Cecilia Ortmark Söder, GLOWiD 
Årets vinnare har med stor passion och entreprenörsanda etablerat sitt bolag som en ledande aktör inom denna nisch på den svenska marknaden. Med ett starkt fokus på både hållbarhet och tillväxt har hon byggt upp sitt företag från grunden och inspirerat till entreprenörskap. Hennes förmåga att förena existerande insikter från andra marknader med innovation och nytänk gör henne till en förebild för kvinnliga entreprenörer. 

Young Entrepreneurship Of The Year – Jens Hagman, Elcykelpunkten 
Årets vinnare av detta pris såg något som ingen annan hade sett. Entreprenören satsade allt han ägde på sitt nystartade bolag, genom att sälja sitt boende och ta ett blankolån. Han kunde ingenting om branschen, men förvissad om att satsar han inte allt nu – så kommer han för alltid att ångra sig. Målmedvetet gjorde han det som oerhört få vågar, men det som krävs för att skapa ett framgångsrikt entreprenörsbolag. Idag, sex år senare, presenterar han ett bolag som omsätter hundratals miljoner och gör fantastiska vinster. 

Best International Growth – Daniel Antell, GeoGuessr 
Denna person har med en enastående entreprenörsanda omvandlat sitt bolag från ett hobbyprojekt till ett globalt spel med 90 miljoner registrerade användare. Med visionärt tänkande och uthållighet har entreprenören åskådliggjort visionen ”Explore the world” där geografi förenas med spelvärldens kraft. Han har med en unik förmåga och en imponerade ägarlista skapat en plattform samt byggt upp en engagerad community som förenar människor från alla delar av samhället. Entreprenörens ledarskap gör bolaget till en inspirerande aktör inom både utbildning och underhållning – med ett starkt fokus på långsiktigt värdeskapande utbildas en hel värld inom geografi.

För mer information, vänligen kontakta:
Victoria Freberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm, victoria.freberg@se.ey.com, 073-612 34 77. Victoria Adamczak, PR- & pressansvarig, EY Sverige, victoria.adamczak@se.ey.com, 070-303 95 40.  

Om EY Entrepreneur Of The Year 
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth. Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Northvolt, Klarna och Netonnet group.   

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.ey.com/sv_se/entrepreneur-of-the-year   
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Neste bland de globala hållbarhetsledarna i Dow Jones hållbarhetsindex

Published

on

By

Neste Corporation, Pressmeddelande, 27 december 2024 kl. 12:00 (EET)

Neste, världens ledande producent av förnybar diesel och hållbart flygbränsle, har blivit utvalt till Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) för artonde året i rad. Denna prestation understryker Nestes kontinuerliga engagemang för hållbarhet och företagets position att bidra i omställningen till en ekonomi och ett samhälle med lågt kolavtryck.

Neste inkluderades i både DJSI World och DJSI Europe Index, vilket placerar Neste bland de främsta i sin bransch. Jämfört med andra företag i branschen fick Neste särskilt bra resultat för sin prestation inom områden som mänskliga rättigheter, biologisk mångfald, klimatstrategi och leverantörskedjehantering.

“Att bli erkänd av DJSI som ett av de ledande hållbara företagen i världen är en ära för oss alla i företaget. Under 2024 har våra förnybara och cirkulära lösningar globalt bidragit till att driva samhällen mer hållbart och hjälpa våra kunder och partners att nå sina hållbarhetsmål. Detta erkännande inspirerar oss att fortsätta vårt ihärdiga arbete med att göra vår egen verksamhet och hela branschen mer hållbar”, säger Päivi Makkonen, Nestes Vice President Sustainability. 

Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) är en globalt erkänd samling nyckeltal som utvärderar tusentals företag baserat på deras ekonomiska, miljömässiga och sociala prestationer. De företag som är aktuella för DJSI väljs ut baserat på en omfattande bedömning av S&P Global genom deras S&P Global Corporate Sustainability Assessment (CSA). Endast de högst rankade företagen inom varje bransch väljs ut för att ingå i DJSI. Bedömningen i år baseras på företagens prestationer under 2023.

Nestes etablerade ledarskap inom hållbarhet erkänns också av andra ledande hållbarhetsbetyg och index såsom CDP, Sustainalytics, EcoVadis, MSCI ESG Rating Index och Global 100.

Neste Corporation

Hanna Maula
Senior Vice President, Communications, Sustainability and Public Affairs

Ytterligare information: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/media/subscribe

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) använder innovativ, vetenskapsbaserad teknik för att omvandla avfall och andra råvaror till förnybara bränslen och återvinningsbara råvaror. Företaget utvecklar lösningar för att dämpa klimatförändringar och påskynda övergången till en cirkulär ekonomi och hjälper sina kunder att minska sina växthusgasutsläpp med minst 20 miljoner ton fram till år 2030. Neste är världens ledande producent av förnybart flygbränsle (SAF) och förnybar diesel och en pionjär inom utveckling av förnybara och cirkulära råvarulösningar för polymerer och kemikalier.

Företagets mål är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till Europas mest hållbara raffinaderi. Neste är engagerat i att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035 och planerar att minska utsläppsintensiteten för sina sålda produkter med 50 procent till år 2040. Neste har också satt höga mål för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Företaget har upprepade gånger belönats av CDP och inkluderats på DJSI-listan över världens mest hållbara företag. År 2023 uppgick Nestes omsättning till 22,9 miljarder euro. Läs mer: neste.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB ingår samarbete med DBT Capital – en finansieringspartner

Published

on

By

Sweden Buyersclub AB är glada att idag kunna meddela att bolaget har ingått ett samarbete med DBT Capital. Samarbetet ger initialt bolaget 7 MSEK för att lösa befintliga krediter på bättre villkor. På sikt kan DBT vara ett alternativ till nyemission om det finns behov av ytterligare likviditet.

Bolaget har ingått ett avtal med DBT Capital om en lån på 7 MSEK. Krediten ska användas för refinansiering av befintliga lån samt för att stärka bolagets operativa kapital.

Kreditvillkoren förväntas förbättra resultatet med över 100 000 SEK under 2025, baserat på en jämförelse mellan DBT:s ränta och villkoren för tidigare ägarlån och checkkredit.

Bolaget bekräftar även målen för 2025 som tidigare kommunicerats, vilka innebär en omsättning på 120-150 MSEK och en EBITDA på 5-8 MSEK.

Lånets villkor

     Ränta: 8,35% + stibor

     Uppläggningsavgift: 115 000 kr

     Amortering fram till slutdag: 2028-06-30

 

Certified Adviser
Augment Partners AB är bolagets Certified Adviser.

Telefon: +46 (0)8 604 22 55
E-post: info@augment.se

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

Telefon: (+46) 73 37 71 937

E-post: emil.henriksson@buyersclub.se

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, Buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, lägsta prisgaranti, exklusiva medlemserbjudanden och gratisprodukter.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar.

Bookhero.se, en onlinebokhandel, samt Norimont.com, ett eget varumärke dedikerat till mobiltillbehör, är två storefronts som bygger på Buyersclubs befintliga infrastruktur. Båda plattformarna är integrerade i Buyersclubs logistiksystem, vilket möjliggör automatiserad orderhantering och effektiv resursanvändning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Staybles VD, Andreas Gerward, intervjuad av Kalqyl om partnerskapsprocessen och värdet av STA363

Published

on

By

Staybles Therapeutics ABs (”Stayble” eller ”Bolaget”) VD, Andreas Gerward, har blivit intervjuad av Kalqyl. De diskuterar partnerskapsprocessen, avgörande steg, aktuella avtalsstrukturer och det potentiella värdet av Bolagets tillgång STA363.

Se den inspelade intervjun nedan:

 

https://www.youtube.com/watch?v=eCzjXXUJHOQ

 

 

För mer information

Andreas Gerward, VD Stayble Therapeutics AB

E-post: andreas.gerward@stayble.se

Telefon: +46 730 808 397

 

Om Stayble Therapeutics AB

Stayble är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck (LDH). Staybles vision är att kunna erbjuda patienter en enkel och effektiv behandling som angriper den underliggande orsaken patientens kroniska smärta och ger varaktig smärtlindring och ökad fysisk funktion. Behandlingen riktar sig till patienter som inte blir hjälpta av sjukgymnastik och smärtstillande preparat och är en singelinjektion som beräknas kvarstå hela livet och kräver minimal rehabilitering. Efter övertygande data från tidigare prekliniska och kliniska studier (fas 1b och 2b) inom degenerativ disksjukdom, vilka visar på en volymminskning av diskarna har Bolaget framgångsrikt genomfört en fas 1b-studien för behandling av diskbråck.

 

Bolagets Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.