Marknadsnyheter
Zaplox publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2024


Optionslösen tillförde Zaplox 7,7 MSEK – skapar utrymme att fortsätta leverera på strategin
Tredje kvartalet för koncernen (2024-07-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 4 891 (3 942) TSEK.
• Bruttomarginalen uppgick till 91 (87) %.
• ARR uppgick till 16 488 (11 741) TSEK vid periodens utgång.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 732 (-3 625) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,12 (-0,22) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -4 711 (-5 374) TSEK.
• Likvida medel uppgick till 14 862 (10 154) TSEK vid periodens utgång.
• Soliditeten uppgick till 62 (57) %.
Första nio månaderna för koncernen (2024-01-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 14 122 (11 467) TSEK.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -13 361 (-15 103) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,48 (-0,01) SEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
2024-08-19 Zaplox utsåg Gerton Jönsson till interim CFO.
2024-09-03 Zaplox meddelade att teckningsperioden för Zaplox teckningsoptioner av serie TO 3 inleddes.
2024-09-05 Zaplox meddelade att bolaget erhållit teckningsförbindelser avseende nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 motsvarande cirka 46 procent.
2024-09-12 Zaplox kommunicerade att bolaget följer planen mot ett positivt kassaflöde.
2024-09-19 Zaplox meddelade utfall för nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 varigenom bolaget tillfördes 7,7 MSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.
Vd har ordet
Förbättrat resultat & ökat ARR
– Vi följer planen mot ett positivt kassaflöde
När vi stänger böckerna för tredje kvartalet och lämnar sensommaren bakom oss ser vi tydligt att vi följer den säsongs-trend som präglar branschen; högintensiva sommarmånader med mindre fokus på leverantörsupphandlingar och nya projekt. Trots detta har vi ökat nettoomsättningen med nästan 1 MSEK och ARR med nästan 5 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Som en följd av denna trend har det tredje kvartalet historiskt sett inte varit ett starkt tillväxtkvartal för Zaplox och så är fallet även detta år. Några av er, och så även jag, vill gärna se oss ta stora steg kopplat till våra finansiella resultat varje kvartal, men de allra flesta förstår att detta tyvärr inte är realistiskt i en säsongsstyrd bransch med långa säljcykler. Med detta sagt har vi ökat våra abonnemangsintäkter med hela 43 procent jämfört med motsvarande period föregående år och kanske viktigast av allt – vi följer fortsatt den satta planen för att uppnå positivt kassaflöde under slutet av 2025.
Upphandlingar med flerhotellskunder och större hotellkedjor
Vi deltar aktivt i flertalet upphandlingar hos flerhotellskunder och större hotellkedjor och det är glädjande att se hur vi fortsätter ligga i framkant av den tekniska utvecklingen och att intresset för våra tjänster växer. Många av de potentiella kunderna har som ambition att gå i mål med sina upphandlingar under de två kommande kvartalen, vilket skapar goda förutsättningar för vår fortsatta tillväxt i de mest lönsamma kundsegmenten.
Stärkt krona påverkar resultatet
Tittar vi på det finansiella läget i världen kan vi konstatera att trenden för svenska kronan har förändrats och att den nu, för första gången sedan jag tillträdde som vd, har stärkts mot framförallt USD, men även mot EUR. För ett bolag som Zaplox, som har intäkter i utländsk valuta och kostnader i lokal valuta, har detta givetvis en påverkan på resultatet. I dialog med styrelsen har vi beslutat att det, givet vår storlek, i nuläget inte är kostnadseffektivt att valutasäkra våra intäkter.
Fortsatta installationer på Radisson och Strawberry
Under kvartalet har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare ett av Radissons hotell, Radisson Blu Nydalen, och därmed avslutat pilotperioden. Detta innebär att de två första Radisson-hotellen nu är intäktsgenererande. Som tidigare kommunicerats fortsätter Radisson sin digitala transformation där flertalet parallella utvecklingsprojekt ska slutföras och vi ser fram emot att fortsätta stötta dem på den resan. Även samarbetet med Strawberry fortlöper enligt plan och under perioden har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare 5 hotell, motsvarande cirka 1200 dörrar. Ett av de berörda hotellen, Clarion Hotel Karlatornet, blev det andra hotellet i världen att erbjuda mobila nycklar i både Apple Wallet och Google Wallet.
Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om artikeln med Zaplox CTO & Head of Strategic Initiatives, Kim Lood, på sida 7 i rapporten. Kim delar insikter kring framtidens mobila nycklar och hur det påverkar Zaplox affär framåt. Jag vill också rikta ett stort tack till alla som nyttjade sina teckningsoptioner i Zaplox, det ger oss möjlighet att fortsätta leverera på vår satta plan. Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.
Tess Mattisson
Vd, Zaplox
För fullständig delårsrapport, klicka här.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2024, kl. 08.15.
Certified Adviser för Zaplox AB är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke