Marknadsnyheter
Zaplox publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2024
Optionslösen tillförde Zaplox 7,7 MSEK – skapar utrymme att fortsätta leverera på strategin
Tredje kvartalet för koncernen (2024-07-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 4 891 (3 942) TSEK.
• Bruttomarginalen uppgick till 91 (87) %.
• ARR uppgick till 16 488 (11 741) TSEK vid periodens utgång.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 732 (-3 625) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,12 (-0,22) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -4 711 (-5 374) TSEK.
• Likvida medel uppgick till 14 862 (10 154) TSEK vid periodens utgång.
• Soliditeten uppgick till 62 (57) %.
Första nio månaderna för koncernen (2024-01-01 till 2024-09-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 14 122 (11 467) TSEK.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -13 361 (-15 103) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,48 (-0,01) SEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
2024-08-19 Zaplox utsåg Gerton Jönsson till interim CFO.
2024-09-03 Zaplox meddelade att teckningsperioden för Zaplox teckningsoptioner av serie TO 3 inleddes.
2024-09-05 Zaplox meddelade att bolaget erhållit teckningsförbindelser avseende nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 motsvarande cirka 46 procent.
2024-09-12 Zaplox kommunicerade att bolaget följer planen mot ett positivt kassaflöde.
2024-09-19 Zaplox meddelade utfall för nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 varigenom bolaget tillfördes 7,7 MSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.
Vd har ordet
Förbättrat resultat & ökat ARR
– Vi följer planen mot ett positivt kassaflöde
När vi stänger böckerna för tredje kvartalet och lämnar sensommaren bakom oss ser vi tydligt att vi följer den säsongs-trend som präglar branschen; högintensiva sommarmånader med mindre fokus på leverantörsupphandlingar och nya projekt. Trots detta har vi ökat nettoomsättningen med nästan 1 MSEK och ARR med nästan 5 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Som en följd av denna trend har det tredje kvartalet historiskt sett inte varit ett starkt tillväxtkvartal för Zaplox och så är fallet även detta år. Några av er, och så även jag, vill gärna se oss ta stora steg kopplat till våra finansiella resultat varje kvartal, men de allra flesta förstår att detta tyvärr inte är realistiskt i en säsongsstyrd bransch med långa säljcykler. Med detta sagt har vi ökat våra abonnemangsintäkter med hela 43 procent jämfört med motsvarande period föregående år och kanske viktigast av allt – vi följer fortsatt den satta planen för att uppnå positivt kassaflöde under slutet av 2025.
Upphandlingar med flerhotellskunder och större hotellkedjor
Vi deltar aktivt i flertalet upphandlingar hos flerhotellskunder och större hotellkedjor och det är glädjande att se hur vi fortsätter ligga i framkant av den tekniska utvecklingen och att intresset för våra tjänster växer. Många av de potentiella kunderna har som ambition att gå i mål med sina upphandlingar under de två kommande kvartalen, vilket skapar goda förutsättningar för vår fortsatta tillväxt i de mest lönsamma kundsegmenten.
Stärkt krona påverkar resultatet
Tittar vi på det finansiella läget i världen kan vi konstatera att trenden för svenska kronan har förändrats och att den nu, för första gången sedan jag tillträdde som vd, har stärkts mot framförallt USD, men även mot EUR. För ett bolag som Zaplox, som har intäkter i utländsk valuta och kostnader i lokal valuta, har detta givetvis en påverkan på resultatet. I dialog med styrelsen har vi beslutat att det, givet vår storlek, i nuläget inte är kostnadseffektivt att valutasäkra våra intäkter.
Fortsatta installationer på Radisson och Strawberry
Under kvartalet har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare ett av Radissons hotell, Radisson Blu Nydalen, och därmed avslutat pilotperioden. Detta innebär att de två första Radisson-hotellen nu är intäktsgenererande. Som tidigare kommunicerats fortsätter Radisson sin digitala transformation där flertalet parallella utvecklingsprojekt ska slutföras och vi ser fram emot att fortsätta stötta dem på den resan. Även samarbetet med Strawberry fortlöper enligt plan och under perioden har vi gått live med mobila nycklar på ytterligare 5 hotell, motsvarande cirka 1200 dörrar. Ett av de berörda hotellen, Clarion Hotel Karlatornet, blev det andra hotellet i världen att erbjuda mobila nycklar i både Apple Wallet och Google Wallet.
Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om artikeln med Zaplox CTO & Head of Strategic Initiatives, Kim Lood, på sida 7 i rapporten. Kim delar insikter kring framtidens mobila nycklar och hur det påverkar Zaplox affär framåt. Jag vill också rikta ett stort tack till alla som nyttjade sina teckningsoptioner i Zaplox, det ger oss möjlighet att fortsätta leverera på vår satta plan. Tack för ert fortsatta stöd och förtroende.
Tess Mattisson
Vd, Zaplox
För fullständig delårsrapport, klicka här.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2024, kl. 08.15.
Certified Adviser för Zaplox AB är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com.
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
Marknadsnyheter
Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter
Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.
Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.
Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer.
– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar
Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer.
– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025
- Lunds universitet: 4 miljoner kronor
- Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
- Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
- Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
- Örebro universitet: 4 miljoner kronor
- Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
- Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner
Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se
Marknadsnyheter
Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm
Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.
Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.
– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.
Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.
Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.
– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se
Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke