Marknadsnyheter
Zenergy AB (publ):s tidigare kommunicerade riktad unitemission nu registrerad hos Bolagsverket
Zenergy AB (publ) (”Zenergy” eller ”Bolaget”) kommunicerade den 15 juli 2024 om förvärv av Kaper Norden och genomförande av en riktad nyemission av units (den ”Riktade Nyemissionen”). Den Riktade Nyemissionen har nu registrerats hos Bolagsverket
Den 15 juli 2024 kommunicerade Zenergy att Bolaget ingått bindande avtal om förvärv av 100 procent av aktierna i Kaper Norden AB (”Kaper”) för en köpeskilling om 1 MSEK (”Förvärvet”).
Det kommunicerades vidare att, i samband med Förvärvet, ett konsortium av investerare, bestående av professionella och institutionella investerare samt befintliga aktieägare, investerar totalt cirka 7,15 MSEK i Bolaget, samtidigt som säljaren i Förvärvet kvittar köpeskillingen om 1 MSEK i en riktad nyemission av units.
En unit bestod av en (1) B-aktie, en (1) teckningsoption av serie TO3 B och en (1) teckningsoption av serie TO4 B. Teckningskursen i den Riktade Nyemissionen uppgick till 0,009 SEK per unit, motsvarande en teckningskurs om 0,009 SEK per B-aktie. Teckningsoptionerna av serie TO3 B och TO4 B gavs ut vederlagsfritt. Styrelsen för Zenergy beslutade om den Riktade Nyemissionen med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 14 juni 2024.
Den Riktade Nyemissionen har nu registrerats hos Bolagsverket.
Förändring av antal aktier och aktiekapital samt utspädning:
Genom den Riktade Nyemissionen ökar aktiekapitalet med 905 444,553 SEK, från 2 454 301,478 SEK till 3 359 746,031 SEK. Antalet aktier ökar med 905 444 553 aktier, från 2 454 301 478 aktier till 3 359 746 031 aktier, motsvarande en utspädningseffekt om cirka 26,95 procent.
Vid fullt utnyttjande av samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO3 B och TO4 B kan antalet aktier komma att öka med ytterligare 1 810 889 106 aktier, från 3 359 746 031 aktier till högst 5 170 635 137 aktier och aktiekapitalet att öka med ytterligare 1 810 889,106 SEK, från 3 359 746,031 SEK till högst 5 170 635,137 SEK. Detta motsvarar en ytterligare utspädningseffekt om högst cirka 35,02 procent. Total utspädning till följd av den Riktade Nyemissionen, och under antagande att samtliga teckningsoptioner av serie TO3 B och TO4 B utnyttjas, kan komma att uppgå till cirka 52,53 procent.
Teckningsoptioner av serie TO3 B och TO4 B avses inte att tas upp till handel på Spotlight Stock Market.
Rådgivare
Zenergy har anlitat Stockholm Corporate Finance AB och Advokatfirman Delphi som finansiella respektive legala rådgivare i samband med de transaktioner som beskrivs i denna pressrelease.
För ytterligare information
Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99
Om Zenergy
Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.
Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/.
För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se
Viktig information
Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att sälja eller en inbjudan avseende ett erbjudande att förvärva eller teckna värdepapper som emitterats av Bolaget i någon jurisdiktion där sådant erbjudande eller sådan inbjudan skulle vara i strid med gällande regler eller kräva registrering eller andra åtgärder.
Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea, Ryssland, Belarus eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.
Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte godkänts av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Bolaget har inte godkänt något erbjudande till allmänheten av värdepapper i någon medlemsstat i EES och inget prospekt har tagits fram eller kommer att tas fram i samband med den Riktade Nyemissionen. I varje EES-medlemsstat riktar sig detta meddelande endast till ”kvalificerade investerare” i den medlemsstaten enligt Prospektförordningens definition.
Detta pressmeddelande utgör inte en rekommendation för eventuella investerares beslut avseende den Riktade Nyemissionen. Varje investerare eller potentiell investerare bör genomföra en egen undersökning, analys och utvärdering av verksamheten och informationen som beskrivs i detta pressmeddelande och all offentligt tillgänglig information. Priset och värdet på värdepapperen kan minska såväl som öka. Uppnådda resultat utgör ingen vägledning för framtida resultat. Varken innehållet på Bolagets webbplats eller annan webbplats som är tillgänglig genom hyperlänkar på Bolagets webbplats är inkorporerade i eller utgör del av detta pressmeddelande.
Taggar:
Marknadsnyheter
Efter många år uppfylls elevernas önskan – nu blir mensskydd tillgängligt på skolor i Västerås
Nu får elever i Västerås tillgång till gratis mensskydd. Det är RedLocker som installerar automater i skolorna och bakom satsningen står en finansiär från privata näringslivet, nämligen det Västeråsbaserade företaget Loopia.
– Vi är stolta över att vara del av RedLockers projekt Jämställd Ungdom. Genom att bidra med automater för gratis mensskydd vill vi göra en verklig skillnad i Västerås skolor och bryta tabun. Det är en viktig del av vårt engagemang för samhällsansvar, vi vill att fler unga ska känna sig trygga, säger Anna Pettersson, Head of Brand, Loopia.
Faktum är att frågan om gratis mensskydd i Västerås skolor lyftes redan i november 2020 då Västerås Tidning skrev en artikel om att Vänsterpartiet lämnat in en motion om att införa gratis mensskydd på kommunens skolor. Dessutom har elever själva länge drivit frågan vilket P4 Västmanland rapporterade om i mars 2023 när elevkåren från Rudbeckianska gymnasiet kämpade för mensskydd på deras skola. Nu blir det äntligen verklighet då Rudbeckianska gymnasiet är en av de sex skolorna som har beviljat att vara med i projektet.
Initiativet innebär att skolor i Västerås har blivit erbjudna kostnadsfria mensskydd i tre år framöver samt en mensskyddsautomat för att kunna erbjuda eleverna bindor och tamponger på skoltoaletterna. Projektet som ingåtts är RedLockers satsning “Jämställd Ungdom” och lanserades för ett år sedan med syfte att ta hjälp från näringslivet för att tillsammans göra mensskydd tillgängligt i fler skolverksamheter och idrottsföreningar i Sverige.
Fler skolor som omfattas av projektet är bland annat Hahrska gymnasiet, Edströmska gymnasiet och Nybyggeskolan.
– Vårt projekt Jämställd Ungdom är nödvändigt eftersom frågan om fria mensskydd i skolverksamheter har varit på tapeten politiskt samt inom kommuner sedan vi själva gick i skolan men inget har realiserats än. Att tillsammans med Loopias hjälp kunna förse unga i Västerås Kommun med mensskydd på skolan är ett stort steg mot vårt mål att alla Sveriges skolverksamheter ska tillhandahålla fria mensskydd, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker
RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Företaget utvecklar automater för gratis mensskydd, där ett digitalt lås gör att endast en tampong eller binda kan tas ut åt gången.
För ytterligare information:
Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker +46 70 272 2301
liza.eriksson@redlocker.se
Anna Pettersson, Head of Brand 076 554 82 36 anna.pettersson@loopia.se
RedLocker har sedan 2018 lett en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler människor ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna för mensskydd har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.
Loopia är Sveriges största webbhotell och är en del av Loopia Group med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och östra Europa. Vi erbjuder innovativa lösningar för hantering av hemsidor och e-post till både privatpersoner och företag. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser.
Marknadsnyheter
Nyemission tecknades för ca 4.03 miljoner kronor
I PharmaLundensis nyemission inkom teckningar på totalt 8 058 631 units motsvarande 4 029 315,50 kronor, vilket gav en teckningsgrad på ca 44,3 %. Teckningen inkluderar planerad kvittning för ca 1 miljon kronor. Efter emissionskostnader på ca 200 000 kr tillförs bolaget således ca 2,83 miljoner kronor. En miljon aktier tecknades utan företräde, medan resten (87,6 %) tecknades med företräde. Samtliga tecknare erhöll önskat antal aktier.
Betalning för aktier tecknade utan företräde
Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde kommer att skickas ut de närmaste dagarna. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Mangold tillhanda inom 5 dagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.
Handel med BTU och erhållande av aktier och teckningsoptioner
När emissionslikvid för aktier tecknade utan företräde har inkommit till Mangold kommer BTU (betald tecknad unit) bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTU till ordinarie aktier och teckningsoptioner. Handel med BTU bedrivs för närvarande på Spotlight, och upphör då BTU har omvandlats till ordinarie aktier och TO.
VD Dr Staffan Skogvall
Jag vill framföra ett varmt tack till alla som tecknat i emissionen! Vi kommer att använda emissionslikviden till fortsatta förberedelser inför vår kliniska studie med Phal-501 mot kronisk bronkit som avses inledas under 2025. Jag har stora förhoppningar om utfallet på denna studie!
Marknadsnyheter
Effektiva besök och bokningar på World of Volvo
World of Volvo har fått hjälp av Two att säkra upp både en effektiv besökshantering och ett smidigt sätt att visa mötesinformation för sina eventlokaler i Göteborg. Detta tack vare innovativa lösningar inom Microsoft Power BI och Azure Logic Apps. Med en tydlig vision om att förbättra flödet av information och översikt över besökare och bokningar, har World of Volvo nu två kraftfulla verktyg för att driva sin interna kommunikation och planering.
En framgångssaga med Power BI och Azure Logic Apps
När World of Volvo slog upp sina portar i april i år fanns ett behov av att kunna se besökstrycket både under dagen och inför morgondagen. Detta löste Two genom en lösning i Microsoft Power BI.
Vad händer i huset? Besökshantering med Power BI
Behovet av att förstå och hantera besöksflödet i lokalerna var en central utmaning för World of Volvo. Genom Power BI har Two utvecklat en lösning som mäter antalet besökare baserat på sålda biljetter. Informationen är integrerad i en omfattande Power BI-dashboard som visar antalet biljetter, gäster och bokningar i realtid.
Dashboarden möjliggör för personalen att planera sitt arbete effektivt. Här får de en tydlig översikt över besökstrycket både för aktuell dag och dagen efter. Detta är särskilt värdefullt för de medarbetare som arbetar med samordningen. Nu kan de övervaka och mäta ”fiskstimmet” av människor i lokalerna.
Ett snabbt och responsivt samarbete
-Two har genom hela projektets gång varit responsiva och vi har snabbt hittat sätt att lösa utmaningar längs vägen, säger Therése Lewrén, IT-projektledare på World of Volvo, och fortsätter: -Vi hoppas nu att alla som jobbar i huset ska känna sig trygga med att de har all information de behöver för att få en bra arbetsmiljö och leverera kvalitet till våra besökare.
Den noggranna planeringen och det gemensamma engagemanget för att uppnå tydliga förväntningar har resulterat i en snygg och smidig lösning för både besökshantering och bokningsinformation. IT-arkitekturen som nu är på plats säkerställer att systemet är både hållbart och lätt att underhålla.
World of Volvos satsning på innovativa teknologiska lösningar har inte bara förbättrat deras interna processer. Det har också satt en ny standard för hur besökshantering och bokningssystem kan integreras och användas effektivt.
Bokningshantering med Azure Logic Apps
Det är inte bara besöksflödet som är viktigt att ha koll på. För att förbättra hanteringen av mötesrum och bokningar har World of Volvo implementerat en lösning baserad på Azure Logic Apps. Lösningen ger detaljerad information om samtliga mötesrum i anläggningen. Inklusive vem som har bokat rummet, vilken tid som bokningen gäller och vilka möten som följer. Skärmar utanför varje mötesrum visar informationen för både besökare och personal, vilket skapar en sömlös och transparent översikt.
Alla projekt innebär utmaningar, och tack vare ett fint samarbete mellan Two och World of Volvo kunde teamet hantera och lösa dem på ett bra sätt. En tydlig projektplan och kravspecifikation var avgörande för framgången, och projektet blev en lärorik upplevelse för alla inblandade.
Framtiden ser ljus ut med planer på att utöka systemet. Snart kommer översiktstavlor att installeras i entrén, vilka kommer att hjälpa besökaren att hitta till rätt våning.
En framgångsrik implementation med värdeskapande resultat
– Från början var vårt behov att ligga steget före och identifiera utmaningar innan de uppstår. För att uppnå detta insåg vi att det var nödvändigt att samla in data från alla våra stödsystem och visualisera den på ett enkelt och överskådligt sätt genom rapporter, säger Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo, och fortsätter:
– Redan innan jag tog över efter projektfasen hade Two utfört ett enastående arbete med att koppla samman data från våra olika system och dra nytta av Power BI. Detta har gett verksamheten de verktyg som behövs för att kunna reagera snabbare och vara bättre förberedda på kommande utmaningar.
– De direkta effekterna av lösningen ser vi redan idag i form av förbättrad effektivitet och snabbare beslutsfattande. De största fördelarna är att vi nu kan agera proaktivt tack vare realtidsdata och intuitiva rapporter. Lösningen har skapat betydande värde genom att minska manuellt arbete och ge oss en djupare förståelse för vår data, vilket leder till mer informerade beslut, konstaterar Anton Samuelsson.
– Nu när verksamheten har varit igång i snart ett år har behovet av tillgänglighet till information ökat markant. Vi har identifierat flera nya datakällor som vi vill kunna spåra och analysera dagligen för att ytterligare förbättra vår effektivitet och beslutsfattande.
Two och World of Volvo i ett långsiktigt partnerskap
Anton Samuelsson ser fler möjligheter framöver: – På längre sikt förväntar vi oss att lösningen kommer att fortsätta stödja vår tillväxt genom att möjliggöra ännu djupare insikter och ökad anpassningsförmåga. En av de största utmaningarna vi står inför är att hantera den ständigt växande mängden data. Vi tror att Power BI kommer att fortsätta vara en avgörande faktor för att hjälpa oss analysera och visualisera denna data på ett effektivt sätt, vilket i sin tur underlättar strategiskt beslutsfattande.
– Samarbetet med Two har varit exceptionellt; de har varit både tillgängliga och lyhörda för våra behov. Deras stöd har varit ovärderligt i vår strävan att förbättra vår datahantering och analys. Jag vill också tillägga att vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Two. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår framgång hittills, och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta vara en värdefull partner i framtiden, avslutar Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo.
Christofer Järlesjö
VD
070-2387829
christofer.jarlesjo@two.se
På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och bunsiness intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke