Connect with us

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino och ACN, ingår ett strategiskt partnerskap i Europa. Zinzino genomför i samband med detta en riktad nyemission av B-aktier om 10,4 mSEK.

Published

on

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och friskvård från Skandinavien, har ingått ett strategiskt avtal i Europa om att samarbeta med nordamerikanska ACN, ett direktsäljningsbolag av telekommunikation, energi och viktiga tjänster för hem och företag som beslutat att avveckla sin distributörsledda försäljningsverksamhet i Europa. I överenskommelsen mellan bolagen ingår det att Zinzino vederlagsfritt övertar rättigheten till ACN:s europeiska distributörsdatabas som framgent kommer att integreras med ZInzinos befintliga tekniska plattform. Det strategiska partnerskapet för Europa förväntas skapa tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken.  I samband med överenskommelsen har ACN utryckt en önskan om att investera 1 mUSD i Zinzino via sitt holdingbolag Manna Holdings LLC (”Manna”).

Zinzino  AB (”Zinzino” eller ”Bolaget”) meddelar i anslutning härtill att styrelsen i Bolaget, med stöd av emissionsbemyndigandet från årsstämman,  idag har beslutat om en riktad nyemission av B-aktier till Manna om sammanlagt ca 10,4 mSEK (motsvarande 1 mUSD) (den ”Riktade Emissionen”).

Den Riktade Emissionen

Bolagets styrelse har, med stöd av det registrerade emissionsbemyndigandet från årsstämman den 31 maj 2023, idag beslutat om en riktad emission av 149 468 B-aktier till Manna.

Teckningskursen i den Riktade Emissionen har fastställts till 69,73 SEK per ny aktie i Bolaget motsvarande den volymvägda snittkursen för Zinzinos aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med 240122 till och med 240126.  Mot denna bakgrund är det styrelsens bedömning att teckningskursen reflekterar rådande efterfrågan och marknadsförhållanden och således är att anse som marknadsmässig. Genom den Riktade Emissionen kommer Bolaget tillföras 10,4 mSEK.

Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggrant övervägande, att en nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är ett bättre alternativ för Bolaget och Bolagets aktieägare än en företrädesemission och att det objektivt ligger i såväl Bolagets som dess aktieägares intresse att genomföra Emissionen. Styrelsens bedömning baseras på att en riktad nyemission möjliggör för Bolaget att utveckla verksamheten och ingå ett för Bolaget väsentligt och viktigt strategiskt samarbete, vilket bedöms ge nödvändigt stöd till Bolaget för att på bästa sätt kunna realisera de tillväxtmöjligheter som Bolaget står inför. Styrelsens samlade bedömning är således att skälen för att genomföra den Riktade Emissionen överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna och att den Riktade Emissionen är kommersiellt och värdemässigt positiv för såväl Bolaget som dess befintliga aktieägare.

Genom den Riktade Emissionen ökar antalet B-aktier i Bolaget med 149 468 till totalt 28 977 672. Totalt antal aktier uppgår efter ökningen till 34 091 064. Utspädningen uppgår till 0,4 procent, beräknat på antalet totala aktier i Bolaget vid genomförandet av den Riktade Emissionen. Zinzinos aktiekapital ökar genom den Riktade Emissionen med 14 947 kronor till 3 409 106 kronor.

Lock-up åtaganden

Manna har åtagit sig att inte avyttra några aktier i Zinzino under en period om 12 månader efter genomförandet av den Riktade Emissionen.

Strategiskt partnerskap

Detta är ett strategiskt och viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner, med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med den senaste biotekniken, hälsotester och en banbrytande produktportfölj distribuerad genom direktförsäljning.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserade kosttillskott och en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med ACN. Sedan förvärvet av VMA Life 2020 och Enhanzz 2022 har Zinzino letat efter mer kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, komma åt nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Personlig rådgivning och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälso- och friskvårdsområdet, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino. Vi kommer att göra vårt yttersta för att ge nätverket av partners från ACN ett nytt hem och vi tror att detta, tillsammans med våra 100 år av kombinerad branscherfarenhet, kommer att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning in i framtiden. Vi har velat öka vår kund- och distributionskraft på flera håll och samarbeta med människor som delar vår starka, kundcentrerade strategi och ambition att skapa en holistisk produktupplevelse i vår globala direktförsäljningsgemenskap, säger Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino AB.

– Vi är stolta över att ha hittat en partner som Zinzino. Deras visionära tankesätt och högkvalitativa produkter gör detta till det bästa partnerskapet för ACN och alla distributörer i Europa, säger Robert Stevanovski, medgrundare och styrelseordförande ACN Inc.

Zinzino kommer att investera i partnerskapet baserat på den försäljningsutveckling som genererats av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029 via befintlig ersättningsmodell för Bolagets distributörer. Utöver det kan villkorad ersättning i form av nyemitterade Zinzino B-aktier tillkomma under perioden 2024-2029 till ett beräknat värde motsvarande 2 mEUR (cirka 22 mSEK).

Länk till PM:
https://www.zinzino.com/site/se/sv-SE/om-oss/investerare/

För mer information vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, email: dag@zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, email: fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com

Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 10.00 den 29:e december  2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.