Connect with us

Marknadsnyheter

Zoomability Int AB (publ) offentliggör utfall i företrädesemission

Published

on

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL, USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT. SE AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE

Zoomability Int AB (publ) (”Zoomability” eller ”Bolaget”) meddelar idag utfallet i den företrädesemission av units som offentliggjordes den 14 oktober 2024 (”Företrädesemissionen”). Teckningssammanställningen visar att 1 845 776 units, motsvarande cirka 34,1 procent av Företrädesemissionen, tecknades med stöd av uniträtter. Därtill tecknades 965 442 units, motsvarande cirka 17,8 procent av Företrädesemissionen, utan stöd av uniträtter. Den sammanlagda teckningen med och utan stöd av uniträtter uppgår därmed till 2 811 349 units, vilket motsvarar cirka 51,94 procent av Företrädesemissionen.

Genom Företrädesemissionen tillförs Bolaget initialt cirka 3,09 MSEK före emissionskostnader.

Kapitalet som tillförs genom Företrädesemissionen kommer att användas till följande:
●    Investeringar i insatsvaror för att garantera produktion och leveranser fram till att leveranser från Bolagets joint venture (JV) kan påbörjas (cirka 50 procent).
●    Stärka organisationen genom strategiska rekryteringar och kompetensutveckling (cirka 25 procent).
●    Säljinsatser och marknadsbearbetning i USA och Europa för att stärka Bolagets marknadsnärvaro och tillväxt (cirka 25 procent).
 

Kommentar av VD Pehr-Johan Fager
Ett stort tack till alla som tecknat sina uniträtter och nu erhållit en unit för 3 sådana. Förhoppningsvis blir det en mycket bra affär då en unit, förutom en aktie, också ger en vederlagsfri option i serien TO5 som kommer kunna lösas in 3-17 mars 2025 med minst 30 % rabatt på den volymsviktade kursen på Spotlight mellan 25 januari och 21 februari. 

Jag vill också skicka ett speciellt tack till alla gamla och nya aktieägare som tecknat utan företrädesrätt. Trots att en stor del av det kapitalet kommer från mig och personer i styrelsen, så tyder det på att det finns en hel del som nu fått upp ögonen för Zoomability.  

Som jag meddelat innan teckningen startade så har jag tecknat min andel prorata, men också nära lika mycket till utan företrädesrätt. Jag gör det för jag vet vilken potential som finns och ”ser glaset som halvfullt”. Men många andra, utanför styrelse och ledning, ser det tydligen som ”halvtomt”. Man kan då fråga sig varför man äger aktier i Zoomability över huvud taget? 

Jag har dock förståelse att alla inte kan ha råd att teckna units vid vår emission utan bara vill bevaka sitt ägande. Problemet är bara att vi behöver det kapital vi söker för att tillfullo ta vara på de möjligheter som finns.

Den låga teckningsgraden på ca 50 % var trots allt ett steg framåt mot våra två tidigare emissioner. Men det blir ändå svårt, och tar längre tid, innan vi kan få full fart på verksamheten. Och detta trots vår nya affärsmodell som bygger på vårt JV i Kina. 

Det räcker givetvis inte med att vara optimist och förstå vilken potential Zoomabilty har, man måste också vara realist. Och tyvärr har inte den ”skedmatning” vi haft gällande kapitaltillskott de senaste 3 åren gjort att vi kunnat komma ur startblocken ännnu.

Men missförstå mig inte, det finns ändå stora möjligheter att lyckas med en bra tillväxt 2025. Det är reddan fart på USA igen, och ett förväntat positivt svar från FDA kommer att gynna oss. Från Norge kommer det också kontinuerligt in order, och vår italienska distributör har flera intressanta projekt de jobbar med. Vår hemmamarknad rör också på sig. Allt blir dock förskjutet då vi inte kan fokusera på sälj/marknad, och leverans av Zoomar till våra kunder, utan också jaga mer kaital för att få det våra aktieägare redan investerat att växa.

Villkor för Företrädesemissionen
Företrädesemissionen omfattade högst 5 413 189 units, där varje unit består av en (1) ny aktie och en (1) teckningsoption av serie TO5. Emissionskursen var fastställd till 1,10 SEK per unit. Befintliga aktieägare hade företrädesrätt att teckna units i proportion till sina aktieinnehav. Tre (3) uniträtter berättigade innehavaren att teckna en (1) unit. Handel med uniträtter ägde rum mellan den 5 november och den 14 november 2024. Teckning av units skedde under perioden 5 november till 19 november 2024.

Teckningsoptionerna av serie TO5 emitterades vederlagsfritt som en del av varje unit. Varje teckningsoption ger rätt att under perioden 3 mars till 17 mars 2025 köpa en (1) aktie till en teckningskurs motsvarande sjuttio procent (70%) av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under perioden 25 januari till 21 februari 2025, dock högst 2,50 SEK per aktie och lägst aktiens kvotvärde.

Antal aktier och aktiekapital
Genom Företrädesemissionen ökar aktiekapitalet i Bolaget med cirka 618 497 SEK, från 2 573 756 SEK till 3 192 253 SEK, genom utgivande av 2 811 349 nya aktier. Antalet aktier ökar därmed från 16 239 567 till 19 050 916 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare uppgår till cirka 17,3 procent, beräknat på antalet aktier efter genomförd Företrädesemission.
Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO5 kan aktiekapitalet öka med ytterligare 1 190 902 SEK och antalet aktier med högst 5 413 189 aktier. Detta motsvarar en ytterligare utspädning om cirka 22,1 procent.

Handel med BTU och nya aktier
Handel med betalda tecknade units (”BTU”) pågår på Spotlight Stock Market och kommer fortsätta intill dess att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket och BTU omvandlats till aktier och teckningsoptioner. Sista dag för handel med BTU beräknas vara omkring den 9 december 2024.

Första dag för handel med de nyemitterade aktierna och teckningsoptionerna av serie TO5 förväntas vara omkring den 13 december 2024.
 

För mer information kontakta

Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sörmlands Sparbank satsar i Oxelösund

Published

on

By

Nu har Sörmlands Sparbank slagit upp portarna till den nya lokalen i Prismanhuset i hjärtat av Oxelösund!

Lokalen, som ligger i hörnet av gågatan och Torggatan mitt i stan, är utformad för att passa den moderna bankkundens behov. Här kan Oxelösundsborna få hjälp med såväl bankärenden som guidning till digitala tjänster och finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

Satsningen på en ny lokal är ett tydligt bevis på bankens övertygelse om att en fysisk mötesplats är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga service och stöd till kunderna. När många andra banker väljer att flytta sin service från fysiska mötesplatser till digitala kanaler, väljer sparbanken att finnas kvar med bankkontor som är öppna för både spontanbesök och bokad rådgivning. Sörmlands Sparbank är sedan flera år tillbaka den enda banken med kontor i Oxelösund.

– Valet att fortsätta som fullservicebank i Oxelösund var enkelt. Här står dörren öppen för alla som vill ha rådgivning och service på plats. Det digitala är en självklar del av vår verksamhet, men vi fortsätter också att värna det fysiska mötet och de personliga relationerna. Vi vet att efterfrågan på fysiska banktjänster fortfarande är stor, säger vd Sören Schelander.

Det bekräftas av en undersökning som Sparbankernas Riksförbund har låtit genomföra, som visar att 57 procent av svenskarna vill ha ett fysiskt bankkontor på sin ort.

Lokalen i Nya Prisman är ljus och fräsch med fönster åt två håll. Här finns plats för såväl spontanbesök som finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

– Den nya lokalen innebär en bättre arbetsmiljö för oss som jobbar här och dessutom kan vi erbjuda ännu bättre service än tidigare. En modern och välkomnande miljö skapar positiva möten och gör det enklare för oss att hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt, säger Emma Blomqvist, kundvärd i Oxelösund.

Utöver traditionella banktjänster har sparbanken också ett starkt engagemang för det lokala samhället. Banken stöttar en mängd olika initiativ och projekt som gör bygden ännu bättre att leva och verka i – i samverkan med idrottsföreningar, kulturaktörer, kommuner och näringsliv.

– Vi strävar alltid efter att vara mer än bara en bank. Vi vill vara en partner för våra kunder och bidra till utvecklingen av det lokala samhället. Genom att satsa på en helt nybyggd lokal visar vi vårt åtagande för orten och våra kunder här – och att vi vill fortsätta att bidra till utvecklingen av Oxelösunds kommun, säger vd Sören Schelander.

Den nya banklokalen i Oxelösund invigs officiellt den 16 januari 2025, med öppet hus och bandklippning.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
nna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
E-post: anna.falk@sormlandssparbank.se

Om Sörmlands Sparbank: Sörmlands Sparbank grundades 1832 (som Nyköpings Sparbank) med fokus på att stödja den ekonomiska utvecklingen inom regionen. Banken erbjuder ett brett spektrum av finansiella tjänster för privatpersoner, företag och organisationer. Med ett starkt engagemang för hållbarhet arbetar Sörmland Sparbank även aktivt för miljömässig hållbarhet och socialt ansvarstagande i samhället. Banken har fysiska kontor i Katrineholm, Flen, Vingåker, Nyköping och Oxelösund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.