Connect with us

Marknadsnyheter

12 nordiska stjärnkockar klara för gastronomifestivalen Stars du Nord

Published

on

Den 25-27 oktober arrangeras Stars du Nord i Stockholm för första gången, en gastronomisk festival som samlar några av de absolut främsta stjärnkockarna, vinmakarna och foodtech-bolagen från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Nu offentliggörs de medverkande kockarna och programmet i sin helhet.

Stars du Nord är en gastronomifestival som kommer att arrangeras årligen i ett av de nordiska länderna. Målsättningen är att marknadsföra den nordiska matmodellen som världsledande inom hållbarhet. Den 25:e oktober invigs festivalen på Östermalms Saluhall för branschen och den matintresserade allmänheten där man under en kväll får möta de nordiska stjärnkockarna direkt i saluhallens diskar medan de lagar rätter på nordiska råvaror. Nordiska vinmakare är ävenplats för att matcha mat med dryck.

Ytterligare programpunkter är två 10-stjärniga banketter, Stars du Nord Nordic Dinner den 26:e oktober och Stars du Nord Zero Waste Dinner den 27:e oktober. Under den första gör varje stjärnkock varsin signaturrätt som hyllar Norden i en unik avsmakningsmeny. I Stars du Nord Zero Waste Dinner tar kockarna vara på allt svinn från den första stjärnbanketten i en helt ny avsmakningsmeny. Båda sittningarna är matchade med nordiska viner, utvalda av regerande nordiska mästare i sommellerie och Gastrologiks chefssommelier Ellen Franzén.

”Det går inte att hymla om vilka otroliga råvaror och fantastiska hantverksdrycker vi har i Norden. Det är hög tid att vi förenar vårt internationellt hyllade matarv med den snabbväxande nordiska vinregionen – ett starkt, hållbart paket som på många sätt är en modell för omvärlden”, ger Caroline Thörnholm, grundare och VD för Swede Concept.

Under festivalen arrangeras dessutom ett digitalt program med några av Nordens mest progressiva food techentrepenörer, stjärnkockar, vinmakare och experter, bland andra Paul Svensson, Matthew Orlando, Thorsten Schmidt, Mette Lykke och Gunnar Karl slason. Temat för Talksen är den nordiska matmodellen med djupdyk i framtidens foodtech, hållbar rymdmat, kampen mot svinn och vinregionen Norden; ett nytt Napa Valley. Det digitala programmet kommer att streamas en månad efter festivalen.
”Pandemin har haft förödande konsekvenser för branschen, så vi är glada och stolta över att nu äntligen kunna genomföra en både fysisk och digital nordisk matfestival på plats i Stockholm där stjärnkockar, vinmakare och foodtech går samman”, ger Caroline Thörnholm, grundare och VD för Swede Concept.

Medverkande stjärnkockar, Stars du Nord 2021:

Sverige
Anton Bjuhr, Gastrologik**
Jacob Holmström, Gastrologik**
Johan Björkman, Koka*
Jonas Larsson, Koka*

Finland
Eero Vottonen, Palace*
Henri Alén, Finnjävel*
Tommi Tuominen, Finnjävel*

Danmark
Nick Curtain, Alouette*
Nicolai Nørregaard, Kadeau**

Norge
Christopher Davidsen, Speilsalen*
Mikael Svensson, Kontrast*

Island
Gunnar Karl Gíslason, Dill*


 

Initiativtagaren till projektet är fine dining-byrån Swede Concept, En svensk fine dining-byrå specialiserad på hållbar gastronomi. Festivalens ändamål är att vidareutveckla och marknadsföra den nordiska matmodellen med hållbarhet och matsvinn i fokus, samt ge de nordiska stjärnkockarna och vinproducenterna synlighet på en internationell plattform. www.swedeconcept.com

För mer information om hur du köper biljetter till invigningen av Stars du Nord:
https://nordic-taste.confetti.events

För mer information om hur du köper biljetter till Stars du Nords stjärnsittningar:
https://stars-du-nord-gala-dinners.confetti.events

Mer information om kommande biljettsläpp, Stars du Nords digitala program och hur du tar del av det, följ instagramkontot @starsdunord

För ytterligare information eller intervjuer:
Hedvig Nordstedt, Project Manager, hedvig@swedeconcept.com
Petra Whitehead, Presskontakt, petra.whitehead@prat.se, 073-4407831

Pressbilder
 

För ytterligare information eller intervjuer:
Hedvig Nordstedt, Project Manager, hedvig@swedeconcept.com
Petra Whitehead, Presskontakt, petra.whitehead@prat.se, 073-4407831

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.