Connect with us

Marknadsnyheter

2022 mörkt år för det svenska nyföretagandet

Published

on

Under 2022 slog kriserna i omvärlden hårt mot det svenska nyföretagandet. Antalet nystartade bolag sjönk med hela 6 procent jämfört med året före, visar statistik från Bolagsverket som Visma Spcs har analyserat.

– Varje person som tar steget till eget är viktig, eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Nu måste regeringen omedelbart se till att företagare får ett lika bra skyddsnät som anställda så att fler vågar förvandla sin passion till en företagsidé, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Totalt startades 74 140 företag i Sverige under 2022, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2021. Raset beror sannolikt på räntehöjningar, stigande inflation samt höga priser på energi och drivmedel till följd av Rysslands invasion av Ukraina.

Värst är situationen på Gotland: Antalet nya företag har minskat med hela 18 procent. Därefter följer Jönköpings län med ett tapp på 10 procent och Kalmar län samt Södermanland som backar 9 procent vardera. Det enda län som visar positiva siffror är Norrbotten, där antalet nya företag var hela 12 procent fler än i fjol.

– Småföretagen är landets ryggrad. Vi vet att kriser kan skapa nya möjligheter för kreativa entreprenörer. Nu måste beslutsfattarna ta vara på den kraften för att trygga sysselsättningen och välfärden, säger Boo Gunnarson.

Antalet nya aktiebolag, som är den viktigaste företagsformen, föll med 2 565 bolag eller 4 procent under det gångna året. Aktiebolag är den tryggaste bolagsformen, som skiljer på företagets och den privata ekonomin och därmed sänker risken att driva eget avsevärt. Många större företag och offentlig verksamhet förväntar sig också ofta att i första hand kunna göra affärer med aktiebolag.

– Den som startar aktiebolag tenderar ofta att satsa mer och långsiktigt på sitt företagande. Med färre nya aktiebolag går kommunerna miste om potentiella jobbskapare och skatteintäkter, säger Boo Gunnarson.

Oro för den egna ekonomin om företaget skulle gå dåligt är ett av de vanligaste skälen till att avstå från att starta eget överhuvudtaget. Det visar flera tidigare undersökningar som Visma Spcs har genomfört.

I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt visar en Sifoundersökning att så många som var tredje svensk, 33 procent, drömmer om att bli egen företagare.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, [email protected]
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, [email protected]

Bilagor
Statistik för nyföretagandet på riks- och länsnivå
Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta

Statistik över nyföretagandet på riks- och länsnivå
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Län Antal nya företag 2022 Antal nya företag 2021 Förändring i procent Antal nya aktiebolag 2022 Antal nya aktiebolag 2021 Förändring i procent
Blekinge 718 774 -7% 564 579 -3%
Dalarna 1633 1 706 -4% 1 275 1 336 -5%
Gotland 350 425 -18% 268 319 -16%
Gävleborg 1430 1 532 -7% 1 135 1 194 -5%
Halland 2 357 2 451 -4% 1 924 1 965 -2%
Jämtland 862 918 -6% 704 727 -3%
Jönköpings län 2 048 2 276 -10% 1 650 1 804 -9%
Kalmar län 1146 1 257 -9% 887 974 -9%
Kronoberg 1090 1 162 -6% 874 894 -2%
Norrbotten 1460 1 303 12% 1 182 1 033 14%
Skåne 9 617 10 390 -7% 7 610 8 028 -5%
Stockholms län 25 344 26 875 -6% 21 312 22 344 -5%
Södermanland 1670 1 828 -9% 1 305 1 387 -6%
Uppsala län 2 368 2 411 -2% 1 842 1 786 3%
Värmland 1476 1 509 -2% 1 180 1 152 2%
Västerbotten 1475 1 482 0% 1 215 1 191 2%
Västernorrland 1319 1 380 -4% 1 071 1 037 3%
Västmanland 1571 1 647 -5% 1 230 1 264 -3%
Västra Götaland 12 013 12 933 -7% 9 630 10 302 -7%
Örebro län 1720 1 803 -5% 1 379 1 415 -3%
Östergötland 2 473 2 647 -7% 1 978 2 049 -3%
HELA LANDET 74 140 78 709 -6% 60 215 62 780 -4%

Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
1. Skaffa en mentor
En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året.
2. Marknadsför ditt företag
Skaffa en hemsida och börja marknadsföra ditt företag till din tänkta målgrupp.
3. Omsättning – börja tjäna pengar
Fokusera på omsättning och gör förändringar när något du säljer inte genererar tillräckliga intäkter.
4. Håll koll på onödiga kostnader
I början bör det endast vara affärskritiska saker, till exempel marknadsföring, som står på listan över kostnader. Hyr i stället för att köpa in och undvik det som vore kul att ha men som inte behövs i uppstarten.
5. Anställ och expandera
Nu har du lyckats skapa ett företag som har överlevt det första kritiska året! Du har mycket att göra och har råd att komplettera företaget med annan kompetens än din egen. Nu kan det också vara läge att fundera på att öppna företaget för en större marknad eller bredda ditt utbud för att fånga en större målgrupp.

Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta:
1. Välj bolagsform
Olika bolagsformer passar olika verksamheter. Fundera över ansvar, ekonomisk risk och att driva företaget ensam eller tillsammans med någon. De vanligaste bolagsformerna är enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.
2. Välj företagsnamn (och domännamn)
Ditt företagsnamn ska stämma överens med den verksamhet ditt företag bedriver, underlätta för kunderna att hitta just dig och måste gå att särskilja från andra företag.
3. Registrera företaget, F-skatt och moms
Du kan genomföra den formella företagsregistreringen själv via Verksamt.se som samlar e-tjänster från myndigheter som du som ska starta eller driver företag kan ha nytta av.
4. Skaffa eventuella tillstånd
Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun för att få veta om just ditt företag behöver tillstånd och hur du går tillväga för att få de tillstånd du eventuellt behöver.
5. Öppna ett företagskonto
Ett företagskonto hjälper dig att skilja på dina privata pengar och företagets pengar om du har enskild firma. Juridiska personer såsom aktiebolag och handelsbolag måste ha ett företagskonto.
6. Skaffa och registrera ett kassaregister
Om ditt företag ska sälja varor eller tjänster som kunderna betalar kontant eller med kontokort behöver du ett kassaregister som du anmäler till Skatteverket. Kassaregistret registrerar alla betalningar i en databas och fungerar som bevis på att försäljningen har skett.
7. Skaffa en personalliggare
Byggbranschen, fordonsservice, restaurangbranschen och flera andra branscher ska föra en personalliggare eller en förteckning varje dag över vilka som är verksamma på arbetsplatsen.
8. Teckna företagsförsäkringar
När du startar eget behöver du teckna försäkringar, både för ditt företag och kanske för dig själv. Har du anställda från start måste du även ha försäkringar för dem.
9. Lös bokföring och redovisning
När du driver eget företag är du enligt lag bokföringsskyldig och måste registrera till exempel inköp och försäljning. Som egenföretagare är du alltid ansvarig för redovisningen och ekonomin, även om du anlitar en redovisningskonsult för att sköta den löpande bokföringen och deklarationen.
10. Lägg upp hemsida eller webbshop
För de allra flesta företag är digital närvaro i dag ett måste, oavsett om du ska sälja produkter via din hemsida eller inte. Hemsidan är också en förutsättning för att kunna marknadsföra på Google, Instagram eller Facebook.

Om Visma SPCS
Vi har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi förenkla och göra administration till det lättaste som finns med våra självkörande ekonomisystem. Det är vår passion, och vi kommer fortsätta finnas vid din sida när du förverkligar din. Besök oss på vismaspcs.se

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Tidnings AB Marieberg har erhållit konkurrensgodkännande för det rekommenderade offentliga kontanterbjudandet till aktieägarna i Readly International AB (publ)

Published

on

By

Erbjudandet (definierat nedan) lämnas inte, och detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där lämnandet av Erbjudandet, distribution av detta pressmeddelande eller godkännande av accept av Erbjudandet, skulle strida mot tillämpliga lagar eller regler i sådan relevant jurisdiktion eller skulle kräva att ytterligare erbjudandehandlingar upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av den erbjudandehandling som publicerats på hemsidan för Erbjudandet (www.offer-to-read.com). Aktieägare i USA hänvisas även till avsnittet ”Särskild information till aktieägare i USA” i slutet av detta pressmeddelande.

Pressmeddelande
1 februari 2023

Den 5 december 2022 offentliggjorde Tidnings AB Marieberg[1] (”Bonnier News” eller ”Budgivaren”), ett av Bonnier News Group AB[2] helägt dotterbolag, ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Readly International AB (publ) (”Readly” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga aktier i Readly till Bonnier News (”Erbjudandet”). Den 26 januari 2023 höjde Bonnier News vederlaget i Erbjudandet från 12 kronor till 14,40 kronor kontant per aktie och meddelade att acceptperioden förlängdes till och med den 9 februari 2023. En erbjudandehandling avseende Erbjudandet offentliggjordes den 7 december 2022 (”Erbjudandehandlingen”) och ett tillägg till Erbjudandehandlingen offentliggjordes den 27 januari 2023. Bonnier News meddelar i dag att Bonnier News har erhållit samtliga erforderliga godkännanden från myndigheter och att detta villkor för Erbjudandets fullföljande har uppfyllts.

Bonnier News meddelar i dag att Konkurrensverket godkänt det föreslagna förvärvet av Readly. Bonnier News har i samband med Konkurrensverkets prövning frivilligt gjort vissa åtaganden i förhållande till Konkurrensverket vad gäller den svenska verksamheten i syfte att garantera en konkurrensneutral behandling av förlag på Readlys plattform. Bonnier News bedömer inte att gjorda åtaganden väsentligen kommer att påverka Readlys nordiska verksamhet eller organisation. Därmed har Bonnier News, såvitt avser Erbjudandet och genomförandet av förvärvet av Readly, erhållit samtliga erforderliga godkännanden, tillstånd, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive godkännanden från konkurrensmyndigheter, på för Bonnier News acceptabla villkor. Följaktligen har detta villkor för Bonnier News fullföljande av Erbjudandet uppfyllts.

Acceptperioden för Erbjudandet avslutas den 9 februari 2023. Utbetalning av vederlag förväntas påbörjas omkring den 15 februari 2023, förutsatt att Bonnier News offentliggjort att övriga villkor för Erbjudandets fullföljande dessförinnan har uppfyllts eller att Bonnier News annars beslutat att fullfölja Erbjudandet. Bonnier News har förbehållit sig rätten att förlänga acceptperioden för Erbjudandet liksom att senarelägga tidpunkten för utbetalning av vederlag.

Information om Erbjudandet:

För mer information om Erbjudandet, hänvisas till Bonnier News hemsida för Erbjudandet (www.offer-to-read.com).

Kontaktpersoner:

Elsa Falk, Kommunikationschef, Bonnier News
Tel: +46 70 600 74 94
E-post: [email protected]

Adam Makkonen, Fogel & Partners
Tel: +46 70 316 63 75
E-post: [email protected]

För administrativa frågor om Erbjudandet, vänligen kontakta i första hand din bank eller förvaltare där du har dina aktier i förvar.

Informationen lämnades för offentliggörande den 1 februari 2023, kl. 23.30 (CET).

Viktig information

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen äga företräde.

Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika genom post, något kommunikationsmedel (inklusive, men ej begränsat till, telefax, e-post, telex, telefon och internet) som används vid nationell eller internationell handel eller vid någon nationell börs eller handelsplats i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika, och Erbjudandet kan inte accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel i eller från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika. Varken detta pressmeddelande eller annan dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer således, och ska inte, sändas, postas eller spridas på annat sätt i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika.

Detta pressmeddelande sänds inte, och får inte sändas, till aktieägare med registrerade adresser i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika. Banker, fondkommissionärer, handlare och andra förvaltare som innehar förvaltarregistrerade aktier för personer i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore eller Sydafrika får inte vidarebefordra detta pressmeddelande, eller andra till Erbjudandet relaterade dokument, till sådana personer.

Erbjudandet, den information och den dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av, en ”authorised person” som avses i bestämmelse 21 av UK Financial Services and Markets Act 2000 (”FSMA”). Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion att förvärva aktier i en juridisk person, och att transaktionens ändamål rimligen kan betraktas som förvärv av daglig kontroll av den juridiska personens verksamhet i enlighet med artikel 62 (försäljning av en juridisk person) i FSMA 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Uttalanden i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, inklusive uttalanden om framtida resultat, tillväxt och andra utvecklingsprognoser samt andra fördelar med Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan generellt, men inte alltid, kännetecknas av att den innehåller orden ”bedöms”, ”avses”, ”förväntas”, ”tros”, eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är, till sin natur, föremål för risker och osäkerhetsmoment eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. På grund av flera faktorer, vilka i stor utsträckning ligger utom Bonnier News och Readlys kontroll, kan det inte garanteras att framtida förhållanden inte väsentligen avviker från vad som uttryckts eller antytts i den framtidsinriktade informationen. All sådan framtidsinriktad information gäller endast för den dag den förmedlas och Bonnier News har ingen skyldighet (och åtar sig ingen sådan skyldighet) att uppdatera eller revidera någon sådan information på grund av ny information, framtida händelser eller liknande, förutom i enlighet med gällande lagar och bestämmelser.

Carnegie Investment Bank AB ansvarar inte gentemot någon annan än Bonnier News för rådgivning i samband med Erbjudandet.

Särskild information till aktieägare i USA

Erbjudandet som beskrivs i detta pressmeddelande avser emitterade och utestående aktier i Readly, ett bolag bildat enligt svensk lag, och är föremål för svenska offentliggörande- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de regler som gäller i USA. Erbjudandet lämnas i USA i enlighet med Section 14(e) i U.S. Securities Exchange Act från 1934, såsom uppdaterad (”U.S. Exchange Act”) och Regulation 14E i tillämplig utsträckning samt i övrigt i enlighet med offentliggörande- och förfaranderegler som följer av svensk lag, innefattande rätten att återkalla lämnad accept, tidplan för Erbjudandet, meddelande om förlängning, offentliggörande av utfall, förfarande för utbetalning av vederlag (inklusive tidpunkt för utbetalning av vederlag), samt undantag från villkor, vilka kan skilja sig från vad som följer av regler och praxis avseende offentliga uppköpserbjudanden i USA. Innehavare av aktier i Readly som är bosatta i USA (”Amerikanska Aktieägare”) uppmanas att ta kontakt med egna rådgivare gällande Erbjudandet.

Readlys finansiella rapporter, och all finansiell information som inkluderas häri, eller andra dokument relaterade till Erbjudandet, är eller kommer att upprättas i enlighet med IFRS, vilka inte kan jämföras med finansiella rapporter eller finansiell information för bolag i USA eller andra bolag vars finansiella rapporter har upprättats i enlighet med allmänt accepterade amerikanska redovisningsprinciper. Erbjudandet lämnas till Amerikanska Aktieägare på samma villkor som till övriga aktieägare i Readly, till vilka ett erbjudande görs. Alla informationsdokument, inklusive erbjudandehandlingen, dissemineras till amerikanska innehavare på grunder som är jämförbara med sådana metoder enligt vilka dokument tillhandahålls till Readlys övriga aktieägare.

Erbjudandet, vilket är föremål för svensk rätt, lämnas till Amerikanska Aktieägare i enlighet med tillämplig amerikansk värdepapperslagstiftning och de tillämpliga undantagen därtill. I den utsträckning Erbjudandet är föremål för amerikansk värdepapperslagstiftning ska dessa regler endast tillämpas på Amerikanska Aktieägare och således inte medföra skyldigheter för några andra personer. Amerikanska Aktieägare bör uppmärksamma att priset i Erbjudandet betalas ut i kronor och att ingen justering kommer att göras mot bakgrund av valutakursförändringar.

Det kan vara svårt för Readlys aktieägare att genomdriva sina rättigheter och eventuella krav som de skulle kunna ha enligt amerikansk federal eller delstatlig värdepapperslagstiftning med anledning av Erbjudandet, eftersom Readly och Bonnier News är belägna utanför USA och vissa eller samtliga av deras ledande befattningshavare och styrelseledamöter kan vara bosatta i andra länder än USA. Readlys aktieägare kommer eventuellt inte att kunna stämma Readly eller Bonnier News eller deras ledande befattningshavare eller styrelseledamöter i en icke-amerikansk domstol för överträdelser av amerikansk värdepapperslagstiftning. Vidare kan det vara svårt att få Readly, Bonnier News och/eller deras närstående att underkasta sig amerikansk jurisdiktion eller en dom från en amerikansk domstol.

I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga lagar och regler kan Bonnier News och dess närstående eller mäklare och mäklares närstående (i egenskap av agenter för Bonnier News eller, om tillämpligt, dess närstående) från tid till annan, under Erbjudandet, och enligt annat än Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller arrangera köp av aktier i Readly utanför USA, eller andra värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för teckning av sådana aktier. Sådana köp kan antingen ske på den öppna marknaden till rådande pris eller genom privata transaktioner till förhandlat pris, och information om sådana förvärv kommer att offentliggöras genom ett pressmeddelande eller på andra sätt som rimligen kan förväntas för att informera Amerikanska Aktieägare avseende sådan information. Vidare kan Bonnier News finansiella rådgivare också komma att delta i normal handel avseende värdepapper i Readly, vilket kan inkludera köp eller arrangemang avseende köp av sådana värdepapper såtillvida sådana köp eller arrangemang följer tillämplig lag. All information beträffande sådana köp kommer att offentliggöras, på svenska och genom en icke-bindande engelsk översättning tillgänglig för Amerikanska Aktieägare, via relevant elektronisk media om, och i den utsträckning, sådant offentliggörande krävs enligt tillämplig svensk eller amerikansk lag, förordningar eller bestämmelser.

Mottagandet av kontantvederlag i enlighet med Erbjudandet av en Amerikansk Aktieägare kan komma att utgöra en skattepliktig transaktion i amerikanskt federalt inkomstskattehänseende och enligt tillämpliga amerikanska statliga och lokala, samt utländska skattelagar. Varje aktieägare uppmanas att konsultera en självständig egen skatterådgivare angående de skattemässiga konsekvenserna av att acceptera Erbjudandet. Varken Bonnier News eller dess närstående och deras respektive styrelseledamöter, ledande befattningshavare, anställda eller ombud eller annan företrädare i samband med Erbjudandet kan hållas ansvarig för skattemässiga konsekvenser eller skyldigheter som uppstår som en följd av att acceptera detta Erbjudande.

VARE SIG U.S. SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION ELLER NÅGON AMERIKANSK DELSTATLIG VÄRDEPAPPERSMYNDIGHET ELLER TILLSYNSMYNDIGHET HAR GODKÄNT ELLER AVVISAT DETTA ERBJUDANDE, KOMMENTERAT HURUVIDA ERBJUDANDET ÄR RÄTTVIST ELLER FÖRDELAKTIGT, BEDÖMT RIKTIGHETEN ELLER LÄMPLIGHETEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE, ELLER UTTALAT SIG HURUVIDA INNEHÅLLET I DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR KORREKT ELLER FULLSTÄNDIGT. ALLA PÅSTÅENDEN OM MOTSATSEN ÄR EN BROTTSLIG HANDLING I USA.

[1] Tidnings AB Marieberg är ett svenskt privat aktiebolag, organisationsnummer 556002-8796, med säte i Stockholm och registrerad adress c/o Bonnier News AB, 105 15 Stockholm, Sverige.

[2] Bonnier News Group AB är ett svenskt privat aktiebolag, organisationsnummer 559174-2688, med säte i Stockholm och registrerad adress Gjörwellsgatan 30, 112 60 Stockholm, Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

TopRight genomför förvärv av samtliga aktier i Watteriet

Published

on

By

Stockholm 1 februari 2023

TopRight Nordic Aktiebolag (publ) (”TopRight” eller ”Bolaget”) har idag genomfört  förvärvet av samtliga aktier i Watteriet AB (”Watteriet”) (”Transaktionen”). Köpeskillingen i förvärvet uppgår till totalt cirka 10,5 MSEK. Köpeskillingen är fördelad på en kontant del om 8,4 MSEK och en aktiebaserad del om 2,1 MSEK. TopRights styrelse ska i samband med förvärvet även besluta om en riktad emission av aktier till säljaren av Watteriet.

Rörelsevärderingen (Enterprise Value) för 100 % av aktierna i Watteriet på skuld- och kassafri basis samt justerat för ett normaliserat rörelsekapital är cirka 10,5 MSEK (”Köpeskillingen”). Köpeskillingen ska erläggas med dels nyemitterade aktier i TopRight (cirka 20 %), dels kontant (cirka 80 %). De nyemitterade aktierna ska erläggas till säljaren den 8 mars 2023 och den kontanta delen ska betalas ut i olika delar till säljaren per den 29 mars 2023, 1 februari 2024 och 1 februari 2025.

 

Styrelsen ska innan den 8 mars 2023 besluta om en riktad emission av aktier till säljaren av Watteriet.

 

 

Denna information är sådan som TopRight Nordic Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2023, kl. 22.30.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Myrbäck, VD

0703-32 30 07

[email protected]

 

TopRight Nordic

TopRight är en bolagskoncern – en smart konstellation av olika typer av företag som arbetar med det senaste inom ljusteknik, digitalt glas och konstruktion.

Vi skapar innovativa och effektiva lösningar genom att låta ny teknik smälta ihop med befintlig. Det kan t ex vara exponeringsupplevelser, smarta byggnader, flexibla ytor, avancerade tekniska konstruktioner och energibesparande miljöer.

Våra kunder är arkitekter, byggare, innovationsföretag, retailvarumärken, fastighetsbolag, industrier, samhällsaktörer och techbolag mfl.

Det som utmärker oss är vår förmåga att med modern teknik skapa anpassade helhetslösningar.

Vi älskar helt enkelt att göra smart teknik nyttig – för dig och för världen. Tillsammans skapar vi framtiden!

TopRights övergripande mål är att, med god lönsamhet, nå en omsättning på 1 Mdkr inom en femårsperiod. Fokus ligger på långsiktig tillväxt med miljöhänsyn och etiskt högt ställda krav. Tillväxten ska primärt ske organiskt med vissa strategiska förvärv.

 

Under 2021 antogs en ny bolagsstrategi där TopRight profileras som moderbolag med tre strategiskt viktiga affärsområden; TopSolutions, TopConstruction och TopEnvironment. Det som förenar affärsområdena är en gemensam ambition om att ständigt ligga i teknikens framkant och skapa smarta, unika och kundanpassade affärslösningar.

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM Nordic SME.

TopRight Nordic AB (publ)
Taptogatan 6  
115 26 Stockholm    
+46 (0) 8-530 300 50 www.toprightnordic.com    

TopRight Nordic AB (publ)
Beatrice Lesslies Gata 7
421 31 Västra Frölunda 
+46 (0) 8-530 300 50 www.toprightnordic.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 01.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
01.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 01.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

222 095

10,82

2 403 378,83

CEUX

231 970

10,81

2 506 693,50

TQEX

29 264

10,80

 315 948,94

XSTO

210 103

10,79

2 267 120,82

XCSE

26 565

10,82

 287 301,02

Summa

 719 997

10,81

7 780 443,11

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3830 och DKK till EUR 7,4392

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 10 748 666 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.