Connect with us

Marknadsnyheter

60 ton mindre kartong när Kronfågel Foodservice byter packningsstrategi

Published

on

Kronfågel vill minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan. I samarbete med våra grossister väljer Kronfågel Foodservice att packa produkter i SRS-backar som används om och om igen istället för kartong. Det gör att vi sparar 60 ton kartong per år och minskar våra utsläpp med 78 procent.*

Det nya sättet att packa kommer att användas för Kronfågel Foodservice kylda sortiment med start nu i februari.

Det är helt i linje med våra mål och känns fantastiskt att vi nu kan göra det efterlängtade skiftet, säger Charlotte Rosta, Produkt- och Varumärkeschef Foodservice.

Från att hamna på hög till effektivt retursystem
Tidigare packades vår kyckling i kartonger som hamnade på hög hos våra kunder. Efter samarbete med våra grossister har vi nu bytt till SRS-backar, ett retursystem som skapar effektivitet, minskar koldioxidutsläpp, förbättrar arbetsmiljön och sparar tid.

Minskar våra utsläpp
Kronfågel har tillsammans med koncernen Scandi Standard som mål att i linje med Parisavtalet och 1,5-gradersmålet halvera våra utsläpp var tionde år. Våra utsläpp för packning av Kronfågels Foodservice kylda sortiment minskar med 78 procent när vi väljer att transportera våra varor i SRS-backar istället för kartong, enligt Svenska Retursystem*.

– Som livsmedelsproducent har vi stora möjligheter att göra skillnad. Att vi nu byter packningsstrategi ligger i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att materialåtgången av kartong minskar kraftigt samtidigt som vi minskar våra utsläpp, vilket är väldigt positivt, säger Janneke Vackerberg, hållbarhetschef på Kronfågel.

*Källa: www.retursystem.se/sv/hallbarhet/klimatsmartast/

För mer information kontakta gärna:
Charlotte Rosta, Produkt- och Varumärkeschef Foodservice.

Tel: 072 402 34 88, e-post: charlotte.rosta@kronfagel.se

Janneke Vackerberg, kommunikation- och hållbarhetschef Tel: 073 039 86 87, e-post: janneke.vackerberg@kronfagel.se

Om Kronfågel och Scandi Standard Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Varje dag, i allt vi gör, ser vi till att våra produkter lever upp till de högsta kraven på kvalitet, innovation och hållbarhet. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi cirka 3 000 medarbetare och har en omsättning på cirka 10 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.scandistandard.com och www.kronfagel.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys