60 ton mindre kartong när Kronfågel Foodservice byter packningsstrategi

| 4 februari, 2021 | 0 kommentarer

Kronfågel vill minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan. I samarbete med våra grossister väljer Kronfågel Foodservice att packa produkter i SRS-backar som används om och om igen istället för kartong. Det gör att vi sparar 60 ton kartong per år och minskar våra utsläpp med 78 procent.*

Det nya sättet att packa kommer att användas för Kronfågel Foodservice kylda sortiment med start nu i februari.

Det är helt i linje med våra mål och känns fantastiskt att vi nu kan göra det efterlängtade skiftet, säger Charlotte Rosta, Produkt- och Varumärkeschef Foodservice.

Från att hamna på hög till effektivt retursystem
Tidigare packades vår kyckling i kartonger som hamnade på hög hos våra kunder. Efter samarbete med våra grossister har vi nu bytt till SRS-backar, ett retursystem som skapar effektivitet, minskar koldioxidutsläpp, förbättrar arbetsmiljön och sparar tid.

Minskar våra utsläpp
Kronfågel har tillsammans med koncernen Scandi Standard som mål att i linje med Parisavtalet och 1,5-gradersmålet halvera våra utsläpp var tionde år. Våra utsläpp för packning av Kronfågels Foodservice kylda sortiment minskar med 78 procent när vi väljer att transportera våra varor i SRS-backar istället för kartong, enligt Svenska Retursystem*.

– Som livsmedelsproducent har vi stora möjligheter att göra skillnad. Att vi nu byter packningsstrategi ligger i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att materialåtgången av kartong minskar kraftigt samtidigt som vi minskar våra utsläpp, vilket är väldigt positivt, säger Janneke Vackerberg, hållbarhetschef på Kronfågel.

*Källa: www.retursystem.se/sv/hallbarhet/klimatsmartast/

För mer information kontakta gärna:
Charlotte Rosta, Produkt- och Varumärkeschef Foodservice.

Tel: 072 402 34 88, e-post: [email protected]

Janneke Vackerberg, kommunikation- och hållbarhetschef Tel: 073 039 86 87, e-post: [email protected]

Om Kronfågel och Scandi Standard Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Varje dag, i allt vi gör, ser vi till att våra produkter lever upp till de högsta kraven på kvalitet, innovation och hållbarhet. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi cirka 3 000 medarbetare och har en omsättning på cirka 10 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.scandistandard.com och www.kronfagel.se

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *