Connect with us

Marknadsnyheter

ABB:s teknik möjliggör för världens största civila sjukhusfartyg att gå in i de svåraste hamnar

Published

on

ABB:s Azipod® framdrivningssystem ska hjälpa Global Mercy™ att gå in i svårtillgängliga hamnar längs den afrikanska kusten och samtidigt minska mängden vibrationer och buller – avgörande för komforten för upp till 200 patienter och medicinsk personal ombord.

Med cirka 5 miljarder människor i världen som saknar tillgång till kirurgisk vård[1] använder den internationella humanitära organisationen Mercy Ships sig av sjukhusfartyg för att tillhandahålla kostnadsfri kirurgi och annan medicinsk hjälp till människor som har ringa tillgång till hälso- och sjukvård. Mercy Ships senaste fartyg, världens största specialbyggda civila sjukhusfartyg Global Mercy, har levererats av Tianjin Xingang Shipyard i Kina under en officiell ceremoni den 24 juni 2021. Global Mercy är utrustad med två Azipod® framdrivningsenheter som en del av omfattande elektriska, digitala och uppkopplade lösningar för att optimera verksamheten.

Azipod®-systemet är känt för sin överlägsna manövrerbarhet genom 360-graders rotation och ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom trånga passager och docka i grunda hamnar som är svårtillgängliga för andra fartyg. Då många afrikanska hamnar är alltför grunda för stora fartyg och bogserbåtar bara finns i begränsad utsträckning eller saknas helt kommer den här funktionen hos Azipod® framdrivning att vara avgörande för Global Mercys möjligheter att tillhandahålla sjukvård till behövande. Dessutom minimerar Azipod®-systemet med sin banbrytande teknik buller och vibrationer, vilket säkerställer en mjukare, tystare vistelse för patienter och besättning ombord.

Global Mercy är specialdesignad av Deltamarin, där Stena RoRo har varit ansvariga för skrovspecifikation och projekthantering, och kommer att hysa sex operationssalar, vårdavdelningar för 200 patienter, allmänna polikliniska funktioner, oftalmologi- och tandvårdskliniker samt ett eget laboratorium. Fartyget förväntas påbörja sitt första medicinska uppdrag 2022 till Afrika söder om Sahara, där hon ansluter sig till den humanitära organisationens befintliga fartyg Africa Mercy och därmed mer än fördubblar Mercy Ships kapacitet att tillhandahålla kostnadsfri hälso- och sjukvård.

”Förutom att erbjuda en komfort som motsvarar ett förstklassigt kryssningsfartyg måste sjukhusfartyg tillhandahålla kirurgiska ingrepp efter behov, vilket innebär att det är viktigt att vibrationerna är så små som möjligt”, säger Per Westling, vd för Stena RoRo. ”Vid försök till havs presterade ABB:s framdrivningssystem Azipod® till och med bättre än förväntat: det överträffade förväntningarna på en trygg anlöpning till hamnen och erbjöd en mjuk och noggrant kontrollerad färd.”

”Global Mercy kommer att förändra livet för människor som annars inte skulle ha någon tillgång till högkvalitativ hälso- och sjukvård och vi är glada över att vara involverade i ett sådant extraordinärt projekt”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”Vi är säkra på att Azipod® framdrivning kommer att bidra till säkert och framgångsrikt tillhandahållande av medicinsk vård ombord så att Global Mercy kan stötta människor i områden som annars skulle vara alltför utmanande att nå fram till.”

I och med att Azipod®-systemet kommer färdigmonterat till varvet är det avsevärt mycket enklare att installera än ett traditionellt framdrivningssystem och monteras direkt i fartygets skrov. ”Att Azipod® framdrivningssystem är så enkelt att installera har varit en avgörande faktor vid beslutet, liksom vårt tidigare framgångsrika samarbete med ABB i andra passagerarfartygsprojekt”, säger Haibo Mao, konstruktionsansvarig på Tianjin Xingang Shipyard.

Förutom de dubbla Azipod®-enheterna på 2,85 MW (3 821 hk) innefattar ABB:s uppdrag generatorer, elcentral, transformatorer och drivsystem, liksom bryggkontroller för framdrivningssystemet samt ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System, som snabbt hittar och korrigerar fel ombord.

När Global Mercy är i drift kommer hon att få dygnet-runt-support från ABB Ability™ Collaborative Operations Centers, som betjänar över 1 000 fartyg över hela världen. Från dessa nav övervakar ABB:s experter systemen ombord, koordinerar diagnostik av utrustningen och erbjuder förebyggande underhållstjänster med global teknisk support dygnet runt. Denna support är avgörande för flytande sjukhus som har krav på högsta standard av säkerhet och tillförlitlighet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Vi är specialiserade inom specialbyggda, såväl som standardiserade, RoRo- och RoPax-fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av befintliga fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi ”Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. www.stenaroro.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 29 juni 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

[1] https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(15)70115-4/

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Blicken är viktig när robotar kommunicerar med människor

Published

on

By

Vi människor kommunicerar inte bara med tal – blicken avslöjar mycket om vad vi vill säga, och om vi hänger med. I en ny avhandling i datalingvistik vid Göteborgs universitet undersöks ögonrörelser som kommunikativt fenomen i mänsklig interaktion – för att förbättra dialogen med robotar.

Ju mer människolikt beteende som en robot/avatar uppvisar desto mer positivt upplever människor interaktionen.

Blicken är en viktig ickeverbal signal som visar uppmärksamhet och ger inblick i motpartens intentioner och framtida handlingar. Genom att notera olika ögonrörelser tillsammans med tal undersöker en ny avhandling betydelsen av de olika blickmönster vi människor använder i samtal med varandra.

I en studie undersöks ett antal interaktioner mellan två personer i samband med en smakprovningssituation, med syftet att studera relationen mellan skratt, tal och tillhörande ögonrörelser.

– Den visade att skratt har olika funktioner kopplade till specifika ögonrörelsemönster. Det understryker betydelsen av skratt och ögonkontakt i förståelsen och samordningen av flersensorisk kommunikation, vilket är en viktig kunskap när människoliknande dialogsystem utformas, säger Vidya Somashekarappa, doktorand i datalingvistik vid Göteborgs universitet.

Lovande utvecklingsmöjligheter
Avhandlingen föreslår också en ny metod för att förutsäga ögonrörelser genom en neural nätverksarkitektur som tar hänsyn till dynamiken i verkliga ögonrörelsemönster under naturlig interaktion mellan människor. Detta ramverk syftar till att underlätta responsiv och intuitiv interaktion, så att robotar kan kommunicera med människor genom en naturlig och flersensorisk dialog.

Ramverket sammanför blickförutsägelse och en förutsägelse om objektet för blicken med att generera ett färgdiagram. En utvärdering visar överlägsna resultat jämfört med tidigare metoder, vilket pekar på lovande möjligheter för utvecklingen av robotinteraktioner.

Slutligen undersöker avhandlingen betydelsen av olika ögonrörelsemönster från en robot i interaktion med människor.

– Resultaten tyder på att en anpassning av robotens ögonrörelser baserat på mönster i mänsklig interaktion påverkar användarupplevelsen positivt. Det förstärker engagemanget och känslan av att kommunicera med något människolikt, säger Vidya Somashekarappa.

Avhandlingen Look on my thesis, ye mighty: Gaze Interaction and Social Robotics försvaras vid en disputation den 25 april, klockan 13.15 i sal J330, Humanisten, Renströmsgatan 6 i Göteborg.

Kontakt:
Vidya Somashekarappa, e-post: vidya.somashekarappa@gu.se

För pressbild på Vidya, kontakta johanna.hillgren@gu.se

Johanna Hillgren
Kommunikatör, Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Telefon: 076–618 10 68
E-post: johanna.hillgren@gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Innovationen av grund för tillbyggnader – Fördelarna med markskruv

Published

on

By

I den moderna utvecklingen av tillbyggnader, där innovation och effektivitet är av yttersta vikt, finns det ett växande behov bland hushåll att förbättra deras bostadsutrymmen. Detta behov driver arkitekter, byggare och designers att söka efter nyskapande lösningar som adresserar de vanliga utmaningarna med tid, kostnad och miljöpåverkan. Markskruv är teknologi som kan reformera projekt för tillbyggnader genom ett byggande som är smartare, snabbare och grönare.

Traditionellt har tillbyggnader byggts på betongplintar eller betongfundament, som trots deras utbredda användning, inte alltid är nödvändigt eller effektivt. Processen att gräva och gjuta betong är inte bara tidskrävande och beroende av gynnsamma väderförhållanden men utgör också betydande miljömässiga bekymmer. Produktionen av betong är en stor källa till koldioxidutsläpp, som bidrar med ungefär 2,5 miljarder ton årligen, vilket är ungefär 8% av den globala totalen. Markskruv framstår som en banbrytande lösning genom att minska tid, utsläpp och går att installeras i alla slags väder.

 

Effektivitet och minskade tidsramar

En huvudfördel med markskruv är deras förmåga att signifikant påskynda byggprocessen. Till skillnad från traditionella metoder som kräver omfattande utgrävning och härdningstider, kan markskruv snabbt installeras direkt i marken. Detta förkortar inte bara projektets tidslinjer utan minskar även störningen för hushållen, vilket tillåter dem att njuta av sina nya utbyggnader mycket snabbare.

 

Ekonomiskt och förutsägbar budgetering

Frekventa förseningar och oförutsedda utgifter är vanliga utmaningar i byggprojekt, vilket ofta leder till budgetöverskridanden. Markskruv erbjuder en effektiv motåtgärd genom att möjliggöra en snabbare installation, vilket direkt kan översättas till lägre arbetskostnader. Dessutom tillåter förutsägbarheten med denna metod mer exakta budgetuppskattningar från starten. Genom att eliminera behovet av betong minskar markskruv också materialkostnader och avfall, vilket gör utbyggnader mer ekonomiska.

 

Hållbart byggande för framtiden

Med en ökad betoning på hållbarhet inom byggsektorn, lutar sig både professionella och privata hushåll mer mot miljövänliga byggmetoder. Markskruv erbjuder en stark kontrast till de intensiva koldioxidutsläppen som utgör vardagen av traditionella betonggrunder. De minimerar miljöpåverkan genom att undvika betong, minska behovet av tunga maskiner och bidrar därmed till lägre koldioxidutsläpp och en grönare approach till byggande.

lexibilitet och kreativ frihet

En avgörande aspekt av tillbyggnader är förmågan att uppfylla hushållens visioner genom att integrera nya byggnader sömlöst med befintliga konstruktioner. Markskruv erbjuder stor flexibilitet, vilket möjliggör exakt positionering enligt byggritningar och rymmer ett brett utbud av modeller, storlekar och dimensioner. Denna anpassningsbarhet säkerställer att oavsett om det handlar om ett litet uterum eller en stor utbyggnad av vardagsrummet, kan markskruv underlätta och effektivisera byggandet.

 

Framtiden för tillbyggnader med markskruvar

Markskruvens snabba installation, kostnadsfördelar, minimala miljöavtryck och mångsidiga användning är en helhetslösning för de vanliga hindren i tillbyggnadsprojekt. I takt med att vi rör oss mot ett mer innovativt och hållbart byggande, representerar markskruvar ett avgörande framsteg. För de som planerar sin nästa tillbyggnad erbjuder skruven exceptionella fördelar med en solid grund för en effektivare och mer hållbar byggnadsframtid.

Elisabeth Lodin
Press kontakt
elisabeth.lodin@stopdigging.se

Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruvar är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt. Sluta Gräv grundades år 2012 med säte i Helsingborg. Företaget verkar globalt på den europeiska marknaden, i Nordamerika, Australien och Nya Zeeland. Företaget har över 130 partners, som är auktoriserade installatörer av Sluta Grävs markskruv.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dykning i världsklass på Malta

Published

on

By

Malta listas ständigt bland världens bästa dykresmål men så finns här också vrak, grottor, hålrum, vackra klippformationer, vertikala väggar, rev och lugnt kristallklart vatten med 30 – 40 meters sikt. Nu satsar man mer på att bli en hållbar dykdestination.

Malta med systeröarna Gozo och Comino är ett av Medelhavets mest populära och bästa dykresmål. Här samlas både nybörjare men också allt fler avancerade dykare och för att öarna även i framtiden ska vara ett attraktivt resmål så har Maltas Turistmyndigheter (MTA) med Gozos Turistministerium uppdaterat sin strategi för hållbar dykning. Fler områden kommer utses till marina reservat/parker och fler sänkta skepp ska bli artificiella rev är några av planerna. Institute for Tourims Studies (ITS) kommer också som första land att erbjuda en kandidatexamen i säkerhetshantering och administration inom dykning.

De maltesiska öarna erbjuder mäktiga överraskningar under ytan där majestätiska landskap brer ut sig. Vind och vågor har karvat ut spännande formationer och grottor under tusentals år. Ljus och skuggor skapar kontraster på trolska upptäcktsfärder. Förvandlingen av naturen pågår än idag. 2017 kollapsade det ikoniska Azurfönstret tillika Gozos landmärke och lockar numera dykare med en helt ny dyk-upplevelse.

De många vraken är det stora dragplåstret särskilt för avancerade dykare. Här finns mer än 80 skepp och ca 15 av dem är dykplatser idag. Maltas mest kända vrak är det 110 m långa libyska tankfartyget Um el Faroud som sänktes som dykattraktion 1998 efter en explosion ombord och ligger nu på 35 m djup. Tankfartyget M/T Hephaestus sänktes så sent som i augusti 2022 vid Xatt I-Ahmar på Gozo. De flesta vraken ligger på djupt vatten och passar därför bara erfarna dykare, men på 14 meters djup finns krigsskeppet HMS Maori. Det träffades av en tysk bomb 1942 och kan utforskas i St Elmo-viken i Valletta.

På Maltas nordvästra kust finns Cirkewwa som erbjuder dykning på alla nivåer. Här finns ett fascinerande havslandskap med klippformationer, valvbågar, flera vrak, grottor förutom ett rikt marint liv. Här ges närkontakt med bläckfiskar, muränor, rockor och papegojfiskar. På sensommaren gör många fiskarter sin årliga migration. Stora stim med barracudor och tonfisk är då en mäktig syn.

De maltesiska öarna har också några av världens bästa snorklingsplatser – Paradisviken vid Cirkewwa på Malta, Blå hålet på Gozo och Blå lagunen på ön Comino kan också utforskas med snorkel och fenor.

Kontakt: 

Visit Malta i Skandinavien och Finland 

Email:VisitMalta.Nordic@aviareps.com 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.