Connect with us

Marknadsnyheter

AFRY har vunnit en order värd 70 miljoner DKK för det danska Vejdirektoratet för ett större infrastrukturprojekt i Köpenhamn

Published

on

AFRY har säkrat en order på installation av SCADA-system i samband med att Nordhavnstunneln byggs. Förutom SCADA-systemet ska AFRY leverera trafikledningssystem (ITS) och videoövervakning. Ordervärdet uppskattas till cirka 100 miljoner SEK (70 miljoner DKK) och det sträcker sig till 2027.

Nordhavnstunneln är ett av de största infrastrukturprojekten i Köpenhamn i decennier. Projektet innebär att en 1,4 km lång tunnel byggs under Svanemøllebukten och att en ny hamn anläggs. Tunnelprojektet ska underlätta framtida stadsutveckling i Nordhavn och samtidigt minska den tunga lastbilstrafiken i Köpenhamns innerstad.

Danska Vejdirektoratet ansvarar för att bygga Nordhavnstunneln åt Köpenhamns kommun.

När tunneln är färdig förbinder den de två stadsdelarna Østerbro och Nordhavn, och ansluter till den befintliga Nordhavnsvejtunneln, en 600 meter lång tunnel med ett eget SCADA-system.

– Vi är mycket stolta över att ha fått uppdraget och att kunna tillhandahålla vår expertis och kunskap inom avancerade styrsystem åt både Köpenhamns kommun och Vejdirektoratet. Vi ser mycket fram emot att samarbeta med dem ännu en gång, säger Kasper B. Nielsen, marknadsområdeschef för avancerad automation på AFRY i Danmark.

AFRY har samarbetat med danska Vejdirektoratet sedan 1990-talet med olika uppdrag.

En tekniskt utmanande uppgift kräver expertkunskaper
Eftersom implementering och utvidgning av ett SCADA-system är en tekniskt utmanande uppgift valde det danska Vejdirektoratet att separera styrsystemet från själva tunnelbygget och hitta en leverantör med specifik expertis inom styrsystem för tunnlar.

– Det är viktigt att vi drar lärdom av erfarenheterna från när Köpenhamns kommun byggde Nordhavnsvejtunneln. Vårt fokus är att ha ett helt integrerat system som fungerar från dag ett på båda vägsträckorna. Det är en tekniskt utmanande uppgift som blir ännu mer komplicerad av att det även ingår att ansluta det nya systemet till det befintliga SCADA-systemet i Nordhavnsvejtunneln. Vi är därför mycket glada att kunna ge uppdraget till AFRY, säger Silas Nørager, projektledare på Vejdirektoratet och ansvarig för styrsystemet i Nordhavnstunneln.

Ett SCADA-system är en typ av styrsystem som ska samla in, analysera och visualisera data. Systemet implementeras och används för att förse personalen med information om incidenter, tekniska fel och behov av säkerhetsåtgärder.

Enligt planen ska Nordhavnstunneln stå klar för trafik 2027, med en förväntad kapacitet på 8 200 fordon per dygn.

För ytterligare information kontakta:
Alexandra Öfwerman, Kommunikationschef division Industrial & Digital Solutions
072-208 89 12

För mer information: www.afry.com

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.

Vi är 17 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.