Connect with us

Marknadsnyheter

Agtira AB (publ) nominerat i Dagligvarugalan 2021 i klassen ”Årets Hållbarhetsalternativ”

Published

on

Agtira AB (publ), som är ett svenskt världsledande forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn och akvaponi (kretsloppsodling), har nominerats i Dagligvarugalan 2021, som arrangeras av tidningen Fri Köpenskap, i klassen ”Årets Hållbarhetsalternativ”.

Agtira har varit aktivt den senaste tiden. Namnbyte och första försäljning av ett system som producerar gurka inomhus tillhör några av de större händelserna under våren. Systemleveransen till ICA Maxi Birsta i Sundsvall är värd cirka 1,6 miljoner kronor över två år, byggs under hösten och ska vara i drift första kvartalet 2022.
– Vi har haft en ruggigt spännande och intensiv vår och sommar. Generellt har intresset för våra produkter ökat väsentligt den senaste tiden både från stora och mindre aktörer. Vi har skäl att se ljust på framtiden, säger Mattias Gemborg, vd på Agtira AB.

Med finalplatsen och nomineringen, som en av tre, i klassen ”Årets Hållbarhetsalternativ” tar Agtira också klivet fullt ut som en viktig aktör mot den svenska livsmedelsbranschen.
– Att bli uppmärksammad på detta sätt av de som är våra direkta potentiella kunder är både viktigt och roligt. Vi har en produkt och tjänst som är unik i världen i sitt slag där vi närmast omdefinierar begreppet hållbarhet. Med exempelvis vårt stora system, Complete, kan en större livsmedelsbutik i direkt anslutning till butiken skörda cirka 100 ton grönsaker och tio ton lax om året, som ligger till försäljning 1 timme efter skörd. Det är helt unikt, säger Mattias Gemborg.

Vinnarna i de 20 olika klasserna i Dagligvarugalan 2021 koras den 15 november i Stockholms stadshus.

Fakta Complete
Complete-systemet skapar förutsättningar för butiker att sälja hållbara produkter av högsta kvalitet i sina diskar bara timmar efter skörd – året runt. Complete består av ett akvaponisystem på cirka 1 200 kvadratmeter anpassat för att uppföras i urbana miljöer, och framförallt i anslutning till livsmedelsbutiker. Systemet innehåller unika och högteknologiska lösningar. Complete har kapacitet att producera upp till 100 ton grönsaker och 10 ton fisk per år.

Fakta Greens
Greens drivs utan fisk i systemet och är lämplig att anlägga i anslutning till en större livsmedelsbutik. Systemet av ett växthus samt tillhörande anläggning och har kapacitet för cirka 100 ton grönsaker per år beroende på sortimentval. Sortimentet som går att odla i våra Complete- och Greenssystem breddas kontinuerligt men inkluderar i dagsläget bland annat tomat, gurka, paprika, örter, sallad och jordgubbar. Fiskgödslet kommer från fiskodlingar, som i vanliga fall hade slängt slammet från sina anläggningar. Med vår unika lösning används denna resurs istället till att producera livsmedel.

Fakta InStore
InStore är först i världen med att erbjuda odling av gurka inomhus direkt i butik. Tekniken kring InStore bygger på Agtiras utvecklingscentrum i Härnösand, men har anpassats till s.k. semi-akvaponi där fisken odlas på distans. Näringen från dem transporteras sedan till systemet i butik. Alla fördelar kvarstår med hållbart framtagen organisk näring från fisk och mycket låg vattenförbrukning utan bekämpningsmedel. Grönsakerna växer i biobäddar, vilket gör att systemet benämns som semi-akvaponiskt.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Gemborg, CEO Agtira, tfn 0702 654400, Mattias.gemborg@agtira.com
Lars Sjögrell, Press- & IR Manager Agtira, tfn. 0702-69 53 00, lars.sjogrell@perspective.se

www.agtira.com

www.ngm.se

Agtira (publ) är ett forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn, som levererar system för hållbar livsmedelsproduktion till aktörer inom livsmedelsbranschen. Med smart akvaponi och artificiell intelligens omdefinierar vi begreppet närodlat. Vi är världsledande inom området akvaponi där vi utvecklar både odlingsmetoder och mjukvarustöd för odlingssystem för fisk och grönsaker i urbana miljöer. Agtira AB är noterat på NGM Nordic SME under kortnamnet AGTIRA B. Bolagets mentor är Eminova Fondkommission AB.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Garpco Aktiebolags spridningsemission inför notering blev övertecknad

Published

on

By

Garpco Aktiebolag (”Garpco” eller ”Bolaget”) meddelar idag att intresset var stort för Bolagets emission om cirka 25,4 MSEK inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME (”Erbjudandet”), vilken tecknades till cirka 116 procent. Erbjudandet omfattade högst 92 500 nyemitterade B-aktier i Garpco och teckningskursen i Erbjudandet var fastställd till 275 SEK per aktie. Preliminär första handelsdag för Bolagets aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan.

Markus Strand, VD, kommenterar:

”Vi är mycket glada och stolta över det stora intresset för Garpco och hälsar samtliga nya aktieägare varmt välkomna. I och med noteringen på NGM Nordic SME förbättrar vi handeln av vår aktie samt ger oss större möjlighet att genomföra goda tilläggsförvärv.”

Emissionen i sammanfattning

Garpco har genomfört en emission inför den planerade noteringen på NGM Nordic SME. Erbjudandet omfattade högst 92 500 aktier till ett pris om 275 SEK, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader. Teckningsperioden i Erbjudandet pågick under perioden 10–24 april 2024. Garpco avser att använda huvuddelen av emissionslikviden för att finansiera en satsning mot försvarsindustrin inom affärsbenet Polymera material genom organisk expansion i kombination med tilläggsförvärv, samt en offensiv marknadssatsning i affärsbenet Interiör och design med etablering av nya säljbolag i USA och Storbritannien. I affärsområde Industriverktyg sker en satsning organiskt i kombination med tilläggsförvärv i Sverige samt ökad export till Storbritannien. Resterande likvid kommer att riktas mot olika gröna investeringar i dotterbolagen för att minska koncernens beroende av fossila bränslen.

Slutligt utfall

Det övertecknade Erbjudandet innebär att samtliga 92 500 B-aktier emitteras, samtliga att betalas kontant. Det totala antalet aktier i Bolaget ökar därmed från 949 333 till 1 041 833, varav antalet A-aktier efter Erbjudandet fortsatt kommer uppgå till 180 000 och antalet B-aktier kommer uppgå till 861 833, motsvarande en utspädning om 8,9 procent av kapitalet i Bolaget (beräknat som antalet nya B-aktier till följd av Erbjudandet dividerat med det totala antalet aktier i Bolaget efter fulltecknat Erbjudande). Bolaget erhåller en emissionslikvid om cirka 25,4 MSEK före emissionskostnader, vilka förväntas uppgå till cirka 1,5 MSEK. Aktiekapitalet i Bolaget ökar från 949 333 SEK 1 041 833 till SEK.

Besked om tilldelning

De som har erhållit tilldelning kommer att meddelas om denna via sin respektive förvaltare. Aktier kommer att levereras så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket. Likviddag är bestämd till den 30 april 2024.

Preliminär första handelsdag

Preliminär första handelsdag för Bolagets B-aktier vid NGM Nordic SME är den 7 maj 2024, förutsatt slutligt godkänd ansökan. Garpcos B-aktier planeras att handlas under kortnamnet GARPCO B och med ISIN-kod SE0001823352. A-aktierna i Bolaget kommer ej att tas upp till handel på någon organiserad marknadsplats.

Rådgivare

G&W Fondkommission är finansiell rådgivare till Garpco i samband med Erbjudandet och kommer att vara Bolagets Mentor på NGM Nordic SME. Aqurat Fondkommission AB är utsett emissionsinstitut.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecaller AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har idag publicerat sin årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023.

Rapporten finns tillgänglig för nedladdning på corporate.truecaller.com.

Den svenska årsredovisningen finns tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF) på Truecallers webplats.

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.