Connect with us

Marknadsnyheter

Allevi ingår samarbete med Qnister Whistle – en molntjänst för visselblåsning

Published

on

Allevi ingår idag ett samarbetsavtal med Qnister – ett mjukvarubolag som tillhandahåller digitala lösningar och konsultation inom juridik. Produkten Qnister Whistle hanterar visselblåsningsärenden och är en efterfrågad funktionalitet hos Allevi-kunderna.

    Vi har lyssnat på våra kunder som efterfrågat en tjänst för visselblåsning och vi har noggrant utvärderat marknaden för att nu hitta ett företag där vi tillsammans kan erbjuda en attraktiv och kvalitativ lösning, säger Erik Reuthammar, försäljningschef på Allevi.

Qnister är skapat av bolagsjurister med fokus på stöd i regelefterlevnad och är idag en av landets ledande aktörer inom visselblåsning. Bland dem som redan använder Qnister Whistle finns bland annat Unicef, KABE, XANO, AGES, Unionen A-kassa, Sveriges Radio, Stockholms Handelskammare och Onepartnergroup representerade.

     Vi möter många organisationer som först ser visselblåsningsfunktionen som ett måste på grund av det nya lagkravet. Vi på Qnister ser det som ett sätt att se till att organisation är frisk och hållbar, säger David Barmé, försäljningschef på Qnister.

Via Qnister Whistle får Allevi-kunden ett anonymiserat visselblåsarsystem som löser hanteringen av visselblåsarärenden. Tjänsten gör det enkelt att lämna en anonym rapport enligt gällande lagkrav. För mottagaren tillhandahåller Qnister Whistle en enkel administration där alla ärenden hanteras på samma ställe. Tjänsten uppfyller alla krav enligt visselblåsarlagen och GDPR.

     Genom vårt samarbete med Qnister får kunden en modern molntjänst byggd på gedigen juridisk kunskap. Grundare och ledning har dessutom lång erfarenhet av personlig assistans genom nära arbete med flera assistansbolag, vilket ger Qnister stor erfarenhet av branschen som många av våra kunder verkar inom. Det var särskilt viktigt för oss i valet av samarbetspartner, avslutar Erik Reuthammar.

Vad är visselblåsning?

Visselblåsning, eller whistleblowing, innebär att en person, ofta anställd inom ett företag, organisation eller myndighet slår larm vid upptäckt av oegentligheter. Det kan handla om upptäckter om ekonomisk brottslighet, utnyttjande av ställning, korruption, miljöbrott eller liknande.

2019 antogs visselblåsardirektivet inom EU, som har till syfte att stärka kontrollen av att EU:s regler efterlevs och att en hög skyddsnivå finns för personer som rapporterar om överträdelser av dessa regler. Direktivet har implementerats i Sverige genom lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (visselblåsarlagen). Lagen trädde i kraft den 17 december 2021 och omfattar alla typer av verksamheter, oavsett associationsform. Även myndigheter omfattas av lagen.

För mer information, vänligen kontakta

Louise Frei, Kommunikationschef Allevi AB, +46 70-329 48 00, louise.frei@allevi.se

Christian Ljunge, vd Allevi AB, +46 707 78 79 48, christian.ljunge@allevi.se

Allevi – Vi sätter omtanke i system

Allevi erbjuder marknadsledande webbtjänster inom personlig assistans, hemtjänst, boenden och individ- samt familjeomsorg. Allevi har över 1000 kunder och kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping, Örebro och Umeå. Vårt framgångsrecept är djup branschkompetens och egen erfarenhet av att driva omsorg, vilket ger en förståelse för kundernas vardag. Tillsammans med våra kunder gör vi något viktigt, på riktigt. Vi ger tid till omsorgen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.