Marknadsnyheter
Axfood kapitalmarknadsdag 2021: Höjt lönsamhetsmål – Willys e-handel når ”break-even” redan i år


Axfood håller idag, den 16 december, en kapitalmarknadsdag med start klockan 13.00. Vid kapitalmarknadsdagen presenteras bland annat koncernens nya höjda lönsamhetsmål och fördjupad information om pågående framtidssatsningar som lägger grunden för en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt. Då beskrivs bland annat att Willys e-handel når ”break even” redan i år, att övriga butikskoncept stärker positionen och hur omfattande satsningar inom logistik och automation leder till kostnadsbesparingar och en effektiv och hållbar logistikplattform för många år framåt.
– Vi håller högt tempo i utvecklingen av vår koncerns alla delar och fortsätter ta stora kliv framåt under kommande år. Vi har stort fokus på att ytterligare förbättra konkurrenskraften genom vår portfölj av starka och särskiljande varumärken, och förvärvet av Bergendahls Food och partnerskapet med City Gross innebär dessutom nya spännande möjligheter för oss att utveckla vårt erbjudande av prisvärd, bra och hållbar mat. Vi fortsätter också att utveckla en optimerad logistikplattform, med mer automation, en ökad grad av digitalisering och ett mer datadrivet arbetssätt. Med de här satsningarna ska vi fortsätta växa mer än marknaden och bli än mer effektiva, och vi kan därmed höja vårt långsiktiga lönsamhetsmål, vilket visar på kraften i det vi gör, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.
En familj av olika koncept i samverkan – Willys e-handel når ”break-even” redan i år
Axfoods olika koncept fortsätter att utvecklas och stärka sina positioner på marknaden. Med sin unika position och sitt starka varumärke tar Willys marknadsandelar och attraherar allt fler konsumenter. Nyligen passerades tre miljoner medlemmar i lojalitetsprogrammet Willys Plus. Inom e-handeln har Willys en stark position och med ett tydligt och konkurrenskraftigt erbjudande beräknas lönsamheten från e-handeln nå ”break-even” i år.
– Vi har en framgångsrik e-handel som växt betydligt mer än marknaden de senaste åren, och vi räknar med att nå ”break-even” inom e-handeln redan i år. Lönsamhet inom e-handeln är en svår nöt att knäcka, i synnerhet för hemleveranser som är särskilt kostnadsdrivande. Men med stort fokus på omnikanalupplevelsen i både butik och online, stora framgångar för upphämtning i butik genom Willys Hämta och en transparent avgiftsmodell kan vi nu nå den här stora milstolpen, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.
Hemköp fortsätter att utveckla sitt koncept, och med sin tydliga hållbarhetsprofil och kundprogrammet Klubb Hemköp ökar lojaliteten kontinuerligt hos kunderna. Snabbgross koncept, kundbas och marknadsandel har stärkts under året och det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club skapar helt nya möjligheter för tillväxt. Genom partnerskapet och minoritetsandelen i City Gross ökar Axfood vidare sin räckvidd samtidigt som det skapas nya förutsättningar för City Gross att vidareutveckla sitt koncept och att växa såväl organiskt som genom nyetableringar.
Strategiskt partnerskap med Mathem
Tidigare i veckan kommunicerades att Axfood ingår ett strategiskt samarbete med Mathem, och blir ny delägare i bolaget, genom att Axfood avyttrar Mat.se mot betalning i aktier i Mathem, och därmed går två starka renodlad e-handelsaktör inom hemleveranser samman. Samtidigt ingår Mathem ett långsiktigt leverans- och samarbetsavtal med Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab. Köpeskillingen på kassa- och skuldfri basis för Mat.se uppgår till 688 Mkr och betalning sker i nyemitterade aktier i Mathem motsvarande en ägarandel om 16,5 procent.
Optimering av framtida logistikplattform ger stora kostnadsbesparingar
För att utveckla en än mer hållbar, effektiv och konkurrenskraftig varuförsörjning tar Axfood stora kliv och säkrar basen för en rikstäckande logistikplattform av högsta klass för många år framåt. Investeringen i det nya högautomatiserade logistikcentret i Bålsta utanför Stockholm kompletteras med satsningarna på ett nytt och automatiserat e-handelslager i Backa i Göteborg, utbyggnad med automatisering av befintligt höglager i Backa i Göteborg samt automatisering av det nya och större rikslagret för frukt och grönt som just börjat byggas i Landskrona. Satsningarna förväntas ge effektivitetsförbättringar med start 2024. Effektivitetsförbättningarna beräknas uppgå till 200-300 Mkr per år från 2025 och därefter öka till 300-400 Mkr per år från 2027.
– Med investeringarna i vår logistikplattform säkrar vi en rikstäckande, effektiv och hållbar lösning som resulterar i betydande kostnadsbesparingar, vilket ger oss förutsättningar för en fortsatt lönsam tillväxt. Vi utvecklar ett modernt varuflöde med en väsentligt högre grad av automation och förbättrar därigenom såväl kunderbjudande som kundmöte, säger Nicholas Petterson, vd för Axfoods logistik- och inköpsbolag Dagab.
Investeringar om 2,6-2,7 Mdr under 2022 och en ökad etableringstakt med nya butiker
Investeringarna inom Axfood förväntas 2022 uppgå till 2,6-2,7 Mdr exklusive förvärv och nyttjanderättstillgångar, varav cirka 1,3 Mdr är hänförligt till logistikcentret i Bålsta där merparten avser delbetalning för automationslösningen, 100 Mkr är hänförligt till rikslagret för frukt och grönt i Landskrona där merparten avser delbetalning för automationslösningen samt 110 Mkr avser IT relaterat till Bergendahlsförvärvet. Under 2022 planerar Axfood att öka expansionstakten och etablera 8-13 nya butiker. Axfoods rörelseresultat kommer under nästa år att belastas med strukturkostnader om sammanlagt cirka 340 Mkr kopplade till det nya logistikcentret i Bålsta och integrationen av Bergendahls Food, där merparten beräknas infalla under andra halvåret 2022.
Höjt lönsamhetsmål och ambitiösa hållbarhetsmål
Sedan 2015 har Axfood överträffat lönsamhetsmålet om en långsiktig rörelsemarginal om minst 4 procent. Som en konsekvens av förvärvet av Bergendahls Food, som ger ökade volymer i grossistledet och engångskostnader kopplat till integrationen, kommer marginalen under en period att vara något lägre. Med de investeringar som nu görs inom logistiken, tillsammans med utvecklingen i våra kedjor, skapas goda förutsättningar för ökad lönsamhet över tid. Axfood höjer därför sitt lönsamhetsmål till att rörelsemarginalen långsiktigt ska uppgå till minst 4,5 procent.
Axfoods finansiella mål kring tillväxt och finansiell ställning ligger fast. Så även koncernens ambitiösa hållbarhetsmål, som inkluderar klimatambitionen om nettonollutsläpp från den egna verksamheten senast 2030, en halvering av matsvinnet inom den egna verksamheten till 2025 (basår 2015) samt en jämn könsfördelning på ledande positioner.
Webbsändning
Axfoods kapitalmarknadsdag hålls digitalt på svenska med engelsk översättning i realtid och webbsänds live för registrerade deltagare klockan 13.00 idag. Länk till webbsändningen finns tillgänglig via www.axfood.se/investerare. Under eventet kommer deltagarna ges möjlighet att ställa frågor. En inspelning av kapitalmarknadsdagen samt presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt i efterhand.
För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations Axfood, 073-049 18 44, alexander.bergendorf@axfood.se
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om mer än 54 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke