Connect with us

Marknadsnyheter

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR NEWTON NORDIC JANUARI – DECEMBER 2020

Published

on

Styrelsen och verkställande direktören för Newton Nordic AB, 556819-1984, avger härmed följande bokslutskommuniké för koncernen avseende perioden januari – december 2020.

KONCERNEN: PERIODEN JANUARI – DECEMBER 2020

• Nettoomsättning: 10 133 (13 036) kSEK

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): -1 643 (-1 485) kSEK

• Resultat efter skatt: -3 731 (-2 884) kSEK

• Antal aktier vid periodens slut: 94 706 531 (57 561 935)

• Resultat efter skatt per aktie: -0,04 (-0,05) SEK

KONCERNEN: PERIODEN OKTOBER – DECEMBER 2020

• Nettoomsättning: 2 271 (3 481) kSEK

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): -1 847 (-528) kSEK

• Resultat efter skatt: -2 539 (-1 104) kSEK

• Resultat efter skatt per aktie: -0,03 (-0,02) SEK

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Oktober

» 1 oktober håller Newton Nordic en extra bolagsstämma på bolagets kontor i Linköping. Stämman beslutar att godkänna styrelsens beslut från den 14 september 2020 om företrädesemission av units.

» 6 oktober offentliggör Newton Nordic ett memorandum med anledning av Bolagets företrädesemission av units, vars teckningstid inleds den 12 oktober 2020.

» 8 oktober meddelar Newton Nordic att bolaget från och med 12 oktober avslutar det Covid-19-relaterade korttidsarbetet och att samtliga anställda går upp till 100% i arbetstid.

» 12 oktober publicerar Newton Nordic en ny företagsfilm där VD Henrik Lewander berättar om företagets verksamhet och planerna framöver att bredda företagets erbjudande.

» 20 oktober meddelar Newton Nordic att bolagets NEWTON-system för första gången har börjat användas i permanent installation för sändning av nyheter. Bolaget har tidigare meddelat att installationer i nyhetsstudior potentiellt är en ny marknad för bolagets teknik.

» 28 oktober erhåller styrelsen i Newton Nordic en begäran från Capital Conquest AB (publ) att kalla till en extra bolagsstämma för val av ny styrelse. Capital Conquest innehar enligt egna uppgifter en andel om lägst 10 procent av röster och kapital i Bolaget.

» 30 oktober meddelar Newton Nordic AB att bolaget har slutfört den företrädesemission av units som löpte med teckningsperiod 12 – 27 oktober 2020. Företrädesemissionen har övertecknats och kommer tillföra Newton Nordic cirka 20,1 MSEK före emissionskostnader. Därtill har styrelsen beslutat att utnyttja möjligheten till en kompletterande riktad unitemission som tillför Bolaget 4,2 MSEK före emissionskostnader.

November

» 3 november meddelar Newton Nordic att Capital Conquest AB (publ), som tidigare begärt extra bolagstämma i Newton Nordic AB för val av ny styrelse, har återkallat sin begäran.

» 5 november genomför Newton Nordic en riktad kvittningsemission om 2 363 629 units till Formue Nord Markedsneutral A/S, som var ensam garant i den övertecknade företrädesemissionen. Teckningskursen i denna ersättningsemission är 0,70 SEK per unit, vilket motsvarar priset per unit i företrädesemissionen.

December

» 2 december meddelar Newton Nordic att bolagets NEWTON-system för första gången har installerats permanent i en megakyrka. NEWTON har installerarats på ett rälssystem i Passion City Church i Atlanta, USA i samarbete med Newton Nordics samarbetspartner Defy Products Inc.

» 4 december meddelar Newton Nordics att valberedningen är utsedd inför bolagets årsstämma 2021. Valberedningen består av följande ledamöter: Kenth Ericsson (ordförande för valberedningen) Leif Erlandsson (Lars Svensson), Alexander Koistinen, Glenn Renhult (Capital Conquest AB (publ)) och Pelle Hjortblad (styrelsens ordförande).

» 17 december meddelar Newton Nordic att bolaget påbörjar rekryteringar för exekvering av bolagets nya strategi och initialt söks två nya medarbetare till bolagets utvecklingsavdelning.

» 21 december meddelar Newton Nordic att bolaget har erhållit en order av ett NEWTON-system inför starten av den amerikanska basketligan NBA. Kunden Trillion Plus Productions avser, tillsammans med väletablerade Fletcher Group, bl.a. använda NEWTON-systemet på räls i NBA-ligan som pågår mellan den 22 december 2020 och juli 2021.

VD har ordet

2020 kommer gå till historien som ett prövningens år för hela den globala industrin. För vår bransch har året varit extra besvärligt, då våra produkter till största del används i live-sända evenemang med stor publik. Dessa evenemang har till stor del ställts in eller behövts göras om utan publik, vilket har lett till stor osäkerhet i branschen och minskad investeringsvilja hos våra kunder. Givet dessa omständigheter är det ändå positivt vad vi i Newton Nordic har åstadkommit under året. Med ett EBITDA på -1,6 miljoner ligger vi i paritet med 2019 års EBITDA. Jag är också oerhört nöjd med att vi med dessa förutsättningar lyckades genomföra den största kapitalanskaffningen i företagets historia. Det känns bra att det finns ett stort stöd från aktieägarna att investera i vår pågående satsning och strategi framåt.

Trots det utmanande marknadsläget på grund av Corona, har vi under året haft försäljning till både nya och befintliga kunder. Det visar att vi har en omtyckt produkt med en stark position på marknaden som befintliga kunder vill ha fler av och som trots osäkert marknadsläge attraherar nya kunder. Det är dessutom roligt att se att många av våra kunder har börjat anpassa sig efter rådande omständigheter och visar på fördelarna med bra tv-produktioner när det inte finns möjlighet till stora publikevenemang.

Detta har vi bland annat sett flera exempel på i USA. Som exempel kan nämnas det vajerkamerasystem med NEWTON, som med hjälp av vår partner Defy Products Inc., installerades på Seattle Mariners hemmaarena för matcher i den amerikanska baseballigan MLB. Här lyckades man skapa en bättre och mer dynamisk TV-upplevelse, vilket uppmärksammades i både sport- och TV-branschen. I slutet av året levererade vi även ett NEWTON-system till Trillion Plus Productions för användning i ett antal livesända matcher i basketligan NBA.

Det är också glädjande att vårt fleråriga samarbete med Defy i allt större utsträckning bär frukt. Genom dem har ett nytt intressant segment öppnat upp sig, nämligen fasta installationer i megakyrkor. Att detta segment öppnar upp sig just nu, beror på att kyrkor försöker nå ut till sina medlemmar med bra produktioner under pandemin. Efter den första lyckade installationen i Passion City Church i Atlanta är nu ytterligare en installation på gång och vi har fått fler förfrågningar från andra amerikanska kyrkor.

Under året gjordes också den första fasta installationen av ett NEWTON-system i nyhetsstudio. Tillsammans med vår partner Spidercam installerade vår kund Croatel ett 3d-vajersystem med NEWTON-huvud i en tv-studio för HRT i Kroatien. Systemet används i flera sändningar per dag för kameraåkningar samt skapande av augmentet reality, med virtuellt pålagda kulisser och grafik för nyhetsreportagen. Denna typ av fasta installationer i nyhetsstudior, där man kan dra nytta av nya tekniker som augmented reality och motion control, är ytterligare en tillväxtmöjlighet för bolaget.

Under hösten genomförde vi en företrädesemission som tecknades till 141%, vilket gjorde att bolaget kunde tillföras cirka 22 miljoner kronor efter emissionskostnader genom fullt utnyttjande av den överteckningsoption som fanns tillgänglig. Att våra aktieägare känner en sådan tilltro till Newton Nordic och dess framtida utveckling är oerhört sporrande för oss som arbetar i bolaget när vi nu sätter fullt fokus på att implementera den strategi som vi under senaste året tagit fram.

Vi har visat att vi kan ta vårt nuvarande produktsortiment till lönsamhet och vi ser att vi genom att bredda vårt erbjudande till marknaden kan generera ökad försäljning till befintligt kundsegment såväl som attrahera nya typer av kunder. Vi genomför nu en strategisk förflyttning från att enbart arbeta med stabilisering av rörliga kameror till att kunna erbjuda hela system av rörliga kameror. Genom detta får vi en mer strategisk position på marknaden, ett ökat antal potentiella kunder och storleken på varje affär kan öka avsevärt.

Innevarande år är ett utvecklingsintensivt år, där vi står välkapitaliserade att kunna investera ordentligt i vårt framtida produkterbjudande. Vi genomför mycket av den här utvecklingen tillsammans med kunder och samarbetspartners. Detta gör att nya funktioner och lösningar redan från början är validerade av åtminstone en kund och successivt kan vävas in i helhetslösningarna. Detta marknadsorienterade arbetssätt är vi vana vid sedan tidigare och har egentligen alltid använts när vi tagit fram nya produkter. Ett exempel från senaste året är när vi i samarbete med vår kund Empire Media tog fram en ny kontrollpanel, särskilt inriktad mot marknaden för teleskopiska kamerakranar.

Vi har sett en ökad aktivitet i marknaden, varför vi valde att släppa korttidsarbetet från 12 oktober och återgå till normal arbetstid. Detta har medfört att försäljningen ökat en del i fjärde kvartalet jämfört med det tredje. Vi räknar dock inte med att komma upp i samma nivå som tidigare så länge Coronan hindrar vår bransch från att köra för fullt. Vi planerar för att så snart det blir möjligt åka ut i världen och träffa kunder igen och om det bara är möjligt kommer vi delta på de två stora mässorna IBC och NAB i höst. Jag tror att när vi igen får möjlighet att visa upp våra produkter på plats, finns goda möjligheter att återuppta den tillväxtresa som påbörjats. Vi kommer kunna växa geografiskt, från vår hemmamarknad Europa, till vår tillväxtmarknad i USA och fortsätta bygga starkare fästen i övriga världen såsom Ryssland, Mellanöstern och Asien. Vi kommer få bättre möjligheter att visa upp vår nya kontrollpanel och andra produkter för att kunna adressera marknaden för kamerakranar.

Newton Nordic har idag en slimmad och väl inarbetad organisation, som dagligen hanterar försäljning, marknadsföring, produktion, support, service, administration och utveckling av våra produkter. För att snabbare komma ut på marknaden, har vi påbörjat rekryteringen av fler medarbetare till i första hand utvecklingsorganisationen. Vi kommer successivt öka på med mer resurser även inom försäljning och produktion, för att ytterligare snabba upp vår försäljningstillväxt.

Sammantaget är vi i en mycket bra position där vi är välkapitaliserade, har en tillförlitlig och av kunder världen över uppskattad produkt, har de flesta nyckelkompetenser på plats och en väl utarbetad strategi för tillväxt. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med övriga teamet ta Newton Nordic till nästa nivå.

Linköping, 24 februari 2021

Henrik Lewander, VD Newton Nordic AB

Denna information är sådan information Newton Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2021 kl. 08:45.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Lewander

Newton Nordic AB
henrik.l@newtonnordic.com
+46 (0)10 222 16 18

Om Newton Nordic

Newton Nordic är ett svenskt teknikbolag som utvecklar och erbjuder specialiserade produkt- och supportlösningar för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom TV- och filmindustri. Newton-systemet används vid livesända prestigeproduktioner världen över, inom sport, musik, underhållning och evenemang. Upplev Newton-systemet på www.newtonnordic.com

Newton Nordic AB är listat på Nasdaq First North Growth Market sedan januari 2015. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering Industribrand Linnarhult

Published

on

By

Branden på Långavallsgatan är nu under kontroll. Det brinner fortfarande på platsen och räddningsarbetet kommer att fortgå under lördagen med en minskad resurs. Vissa avstängningar kvarstår men Gråbovägen är åter öppen för trafik.

Vakthavande befäl

Anders Lundblad

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.