Connect with us

Marknadsnyheter

Cisions rapport State of the Media 2021 visar nya trender mellan journalister och kommunikatörer

Published

on

Cision släppte i dag den svenska versionen av den globala journalistundersökningen State of the Media 2021, en rapport där 2 700 journalister från 15 olika länder runtom i världen deltagit för att bilda en förståelse om de stora utmaningar journalistiken står inför på en global nivå samt hur relationen med kommunikatörer kan förbättras och utvecklas.

Rapporten innehåller: 

  • Mediebranschens främsta utmaningar i dag  
  • Teknikens inflytande på hur journalister utvärderar nyhetsuppslag 
  • Vilka sorts berättelser journalister letar efter i år 
  • Bästa och sämsta tiderna för att skicka en pitch och följa upp 
  • Snabbaste sätten att bli blockad av en journalist
  • Tips och råd för hur du bygger upp och upprätthåller goda relationer med journalister 

Läs hela rapporten här

Viktiga slutsatser: 

  • Förtroendet för medier har ökat stadigt de senaste fem åren, men är fortfarande en stor utmaning. Reportrar från USA svarade i högst grad att de förlorat förtroende det senaste året, men de var också något optimistiska att trenden skulle förbättras framåt.
  • Censur är ett fortsatt orosmoln. Nära varannan journalist förutspår en fortsatt försämring av pressfriheten de kommande tre åren. *
  • Att förutsäga trender, bevaka och agera snabbt kommer att bli ännu viktigare för kommunikatörer. Den fragmenterade nyhetskonsumtionen och ökad konkurrens om uppmärksamheten gör att journalister utvärderar än mer om en nyhet har “det” och kommer att ge trafik, delningar (och i slutändan annonsförsäljning).
  • Journalister är på samma gång överösta av och besvikna på pitchar. Kommunikatörer behöver skapa mer målinriktade medielistor. Nära tre av tio journalister får mer än 100 nyhetsuppslag per vecka och de flesta hamnar i papperskorgen för att de är irrelevanta. Tvärt om vad som ofta påstås säger åtminstone några journalister att de tycker om att få material på fredagar, lördagar och söndagar.
  • Journalister vill att kommunikatörer ska förenkla deras arbete. Ökad arbetsbelastning gör att journalister i ökad utsträckning letar efter nyhetsuppslag med färdig research, nyhetsgrafik och färdig tillgång till experter. 
  • Rätt sorts uppföljning avgör. En kommunikatör som återkommer och tjatar redan samma dag eller när journalisten är som mest upptagen kan förstöra möjligheten att journalisten gör något av nyheten – även i framtiden. 

Det globala medielandskapet utvecklas i form av fragmenterad nyhetskonsumtion 24/7, minskande nyhetsredaktioner och tillströmningen av icke-traditionella influencers”, säger Maggie Lower, Chief Marketing Officer på Cision. “Efter ett år olikt alla andra har relationen mellan journalister och kommunikatörer, men även teknikerna de använder för att distribuera innehåll, blivit allt viktigare. Kommunikationsavdelningar som inte jobbar datadrivet med newswires för att guida och framhäva sina kampanjer löper risk att bli omsprungna när de kämpar för att få sina berättelser hörda. 

METOD

Cisions undersökning State of the Media 2021 genomfördes mellan den 1 februari och den 1 mars 2021. Enkäten mailades till medlemmar i Cisions mediedatabas, som granskas av företagets researchteam för att verifiera de olika yrkesrollerna för journalister, influerare och bloggare. Enkäten har också varit tillgänglig för journalister hos PR Newswire for Journalists. Årets enkät hade 2 746 respondenter i 15 länder: USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Finland, Sverige, Italien, Spanien, Portugal, Brasilien, Mexiko, Korea, Vietnam och Malaysia.

Enkäten översattes och lokalanpassades för varje land och resultaten i rapporten visar globala resultat.

* Vissa diagram i rapporten inkluderade inte Asien och Stillahavsregionen.

Mediekontakt:

Oskar Larsson
Content Marketing Manager

 +46 8 507 410 41
oskar.larsson@cision.com

Om Cision

Cision är en globalt ledande leverantör av teknologi och lösningar inom kommunikation, marknadsföring och hantering av sociala medier. Cision hjälper företag och organisationer att identifiera, interagera och kommunicera med kunder och beslutsfattare för att driva affärsresultat. PR Newswire, ett nätverk bestående av över 1.1 miljard mediekontakter, djupgående bevakningslösning, medieanalys samt Falcon.io:s sociala medie-plattform utgör framstående delar av Cisions olika lösningar. Utöver det ingick Cision nyligen i ett definitivt avtal om att förvärva Brandwatch. Cision har kontor i 24 länder runtom i världen. För mer information om Cisions lösningar, besök www.cision.se och följ @CisionSverige på Linkedin. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.