Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons försäljning ökade i december

Published

on

Försäljningen i december ökade med 9 procent till 1 204 Mkr (1 108). Den organiska försäljningen ökade med 6 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 6 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade med 26 procent till 136 Mkr (108). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet ökats netto med 1 butik. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 230 (229).

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
December Förändring Maj-December Förändring
Mkr 2021/22 SEK Organisk 2021/22 SEK Organisk
Sverige 526 12% 12% 2 898 6% 6%
Norge 534 9% 3% 2 748 3% -1%
Finland 137 -2% -3% 713 -2% 0%
Utanför Norden 7 6% -1% 39 1% -2%
Totalt 1 204 9% 6% 6 398 4% 2%
Varav försäljning online 136 26% 24% 678 23% 21%

Den totala försäljningen under perioden maj-december 2021 ökade med 4 procent till    6 398 Mkr (6 178). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 23 procent till 678 Mkr (551).

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Efter en något svagare inledning av månaden lyckades vi åstadkomma en starkare avslutning och öka försäljningen med totalt nio procent under december. Den organiska försäljningstillväxten var sex procent medan försäljningen online ökade med 26 procent. Kundtrafiken till våra butiker begränsades av restriktioner på samtliga försäljningsmarknader, i synnerhet i Norge och i Finland, och vi fortsätter att parera för den volatila situationen i omvärlden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Under perioden såg vi att den goda kapacitet vi har i vårt logistiksystem gynnade e-handeln och att ökad kampanjintensitet och marknadsföring bidrog till försäljningstillväxt.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 januari 2022 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 8,3 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys