Marknadsnyheter
Cykelhjälmarna hänger inte med i utvecklingen

Nyligen genomförde Folksams ett krocktest för att illustrera och undersöka de vanligaste olyckorna mellan bil och cykel. Resultatet visar att dagens hjälmar inte är testade och anpassade till de hastigheter som svåra cykelolyckor med bil sker i, vilket kan få förödande konsekvenser.
Nyligen genomförde Folksams ett krocktest för att illustrera och undersöka de vanligaste olyckorna mellan bil och cykel. Resultatet visar att dagens hjälmar inte är testade och anpassade till de hastigheter som svåra cykelolyckor med bil sker i, vilket kan få förödande konsekvenser.
I takt med att allt fler väljer cykeln som transportmedel, samtidigt som användandet av elcyklar ökat explosionsartat de senaste åren, så skadas många cyklister i trafiken. Varje år skadas nästan 10 000 cyklister, varav cirka 2000 skadas allvarligt. Runt 7500 av dessa är singelolyckor medan drygt 1100 är cyklister som skadas i kollision med motorfordon varje år. Varje dag drabbas tre cyklister av huvudskador i Sverige, cirka en femtedel av alla huvudskador uppstår vid kollision med bil, dessa resulterar oftast med de allvarligaste följderna.
I nuläget certifieras cykelhjälmar genom tester där kollisionen motsvarar en hastighet på knappt 20 km/h. Dagens elcyklar har vanligtvis en spärr där motorn slutar hjälpa till vid 25 km/h men det finns även exempel på elcyklar som går upp mot 45 km/h. En av de vanligaste kollisionerna mellan bil och cyklist sker i stadsmiljö, där hastighetsbegränsningen ofta är 40 km/h. Krocktester i den hastigheten visar till exempel att det populära huvudskyddet Hövding inte hinner utvecklas för att ge ett bra skydd.
– Hövding valde att inte delta i vårt krocktest med anledning av att huvudskyddet inte skulle hinna utvecklas i en krock med en personbil i 40 km/h, något som vi ser allvarligt på givet att många använder Hövding samt att det är en vanlig förekommande hastighet i staden där flest cyklister krockar med bilister, säger Helena Stigson, forskare på Folksam.
De stora bristerna i huvudskyddet Hövding bekräftas i ett liknande krocktest som genomförts av BaST i Tyskland, där skyddet inte hann utvecklas helt för att täcka huvudet i kollision med personbil som färdades i 40 km/h.
Folksam menar att branschen behöver se över testerna för hur certifieringen av cykelhjälmar sker, att man behöver utföra testerna även i högre hastigheter som stämmer bättre överens med hur olyckorna med motorfordon faktiskt ser ut. Folksam kommer i fortsättningen att utföra tester av cykelhjälmar i högre hastigheter för att säkerställa att de skyddar bättre vid svårare kollisioner med bil – något branschen borde ta efter.
Folksam tar nu bort sin rekommendation för huvudskyddet Hövding
I Folksams tidigare konsumenttester av hjälmar har Folksam märkt Hövding med ”Bra val”, men när det kommer till högre, och mer verklighetstrogna hastigheter i kollisioner med bil så hinner inte skyddet utvecklas. Därför tar nu Folksam bort sin rekommendation och sin märkning ”Bra val” från huvudskyddet.
– I vår senaste mätning av användningen av cykelhjälm så ser vi till exempel att i Stockholm använder mer än var tionde cyklist en Hövding, säkerligen i tron på att den ger ett fullgott skydd, men så är inte fallet om man exempelvis kolliderar med personbil, säger Helena Stigson, forskare på Folksam.
För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se
Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke