Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal 1 2022 Medimi AB (publ)  1 januari – 31 mars 2022

Published

on

Sammanfattning kvartal 1 2022

2022-01-01 – 2022-­03-­31

  • Nettoomsättningen ökade med 82 % och uppgick till 0,4 MSEK (0,22 MSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3,85 MSEK ( -3,78 MSEK)
  • Resultatet per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (– 0,01 SEK
  • Kassaflöde: -4,29 MSEK (19,35 MSEK)
  • Soliditeten per den 220331 uppgick till 86 % (92 %)

* Beräknat utifrån antal aktier: 290 198 093

Fortsatt positiv utveckling och återgång till normalt marknadsläge

Den goda trenden som startade i slutet av 2021 fortsatte under första kvartalet 2022. Trots att vi såg fortsatt påverkan av omikron i början av året uppgick vår försäljning under kvartalet till 0,4 (0,22) miljoner kronor vilket är en ökning med 82 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Även om försäljningen fortfarande är på en låg nivå är det glädjande att vi redan nu har sålt för nästan lika mycket som under hela första halvåret ifjol.

Mycket positivt är också att vi kan konstatera att våra marknader sakta men säkert börjar återgå till det normala. Tack vare gradvis ökade aktiviteter på marknaden från oss och våra kommersiella partners växer vår kundbas kontinuerligt och vi har nu fler användare av MedimiSmart ute i kommunerna. Dessutom har vi en betydligt större pipeline med intresserade kunder som befinner sig i olika stadier av ”säljtratten”.

Hög aktivitet på marknaden i Danmark och ny affärsmodell sjösatt

Den danska marknaden fortsatte att utvecklas positivt. Aalborg installerade kontinuerligt nya enheter, likaså Mittjylland och Ringsted, vilka dessutom utvärderar vidare expansion av lösningen. Aktiviteterna i resten av Danmark ökar också och vi är idag i dialog med betydligt fler kunder jämfört med ifjol. Förfrågningar från nya kommuner kommer också in via ATEA som kan utnyttja SKI-avtal (Statligt Kommun och Inköp) på den danska marknaden, vilket innebär att kommunen köper direkt från ATEA utan att genomföra en upphandling. Detta innebär att ATEA köper hårdvaran av Medimi. Denna affärsmodell kommer vi att introducera och använda oss av på samtliga marknader i nära samarbete med våra partners. Affärsmodellen har en positiv påverkan på vårt kassaflöde då intäkterna för hårdvaran kommer direkt. Affärsmodellen ger dessutom en kontinuerlig intäkt under hela avtalstiden för ”support och underhåll”.

Norska kommuner igång

Påverkan av omikron på den norska marknaden minskade under den senare delen av kvartalet och vi startade upp tre av fyra kommuner, den fjärde installeras inom kort. Vi förväntar oss nu återgång till en mer normal marknadssituation och en aktivitetsnivå lik den vi hade under mitten på 2021. Även i Norge är intresset stort för vår lösning vilket visar sig bland annat genom fler möten mellan vår partner Hepro och kommunerna.

Ökad räckvidd i Sverige genom Letter Of Intent (LOI) med Tunstall

Vi fortsätter att bearbeta den svenska marknaden. Även här minskade påverkan av omikron under första kvartalet och vi såg en mer normal marknadssituation med ökad kundinteraktion som följd. Vi hade mycket kundkontakt för att säkerställa att vi är specificerade i kommande upphandlingar. Vi har bland annat deltagit i en så kallad Request For Information (RFI) inom Region Gotland. Vårt LOI med Tunstall, som vi har signerat, ger oss goda förutsättningar för att få ett avtal på plats och blir en viktig pusselbit för bolaget på den svenska marknaden. Det kommer att öka vår kommersiella styrka betydligt och ger oss möjlighet att kapitalisera på det starka intresse som finns i Sverige för att förbättra medicinhanteringen.

Medimi har fortsatt stort fokus på kostnaderna och kassaflödet för perioden uppgick till -4,29 miljoner kronor vilket var något högre än fjärde kvartalet 2021 men i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Resultatet påverkades något relaterat till investeringar samt kostnader i samband med vd skiftet inom bolaget. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.

Den tragiska situationen i Ukraina påverkar oss alla, och skapar en generell osäkerhet bland kunder och brukare. Vi ser dock en väsentligt högre kommersiell aktivitetsnivå, vilket innebär att Medimi har goda förutsättningar för en fortsatt gynnsam utveckling under 2022. Vi ser vidare att vår strategi att bearbeta starka, lokalt välförankrade, partners ger frukt och öppnar dörrar. Det ger oss ökad tyngd och bekräftar därmed vår affärsmodell. Medimis nya vd Alexander Johansson tillträder den 17 juni 2022. Tack vare övergångsperioden där han har kunnat arbeta parallellt såväl med tidigare vd som tf vd Theodor Sandström kommer han att vara mycket väl förberedd för sitt uppdrag redan från start

Styrelsen,

Medimi AB

Viktiga händelser under första kvartalet 2022

  • Den 16 februari meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som VD i Medimi den 17 juni 2022
  • Den 9 mars meddelar bolaget att Medimi och Tunstall AB signerar Letter of Intent för samarbete
  • Den 10 mars meddelar bolaget att de första patienterna i Norge startar upp med Medimi®Smart
  • Den 22 mars meddelar bolaget att Inderöy är den andra kommunen i Norge som startar upp med Medimi®Smart
  • Den 23 mars publicerar bolaget Kommuniké från årsstämman 2022. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet
  • Den 30 mars meddelar bolaget att den tredje kommunen startar upp med Medimi®Smart i Norge

Tidpunkter för ekonomisk information

  • Delårsrapport kvartal 2 2022: 8 augusti 2022
  • Delårsrapport kvartal 3 2022: 10 november 2022

Medimi AB

Medimi Aktiebolag (publ)

Medimi Aktiebolag (publ) (”Medimi”) är ett svenskt företag med en helsvensk och patenterad teknisk innovation för digitaliserad medicindispensering som möter behov från såväl patienter som personal inom omsorg och sjukvård. Medimi är sedan den 11 december 2006 listat på Spotlight Stockmarket, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn och driver en handelsplattform som benämns MTF (Multilateral Trading Facility). I dagsläget har Medimi cirka 4 000 ägare. Medimi AB har sitt huvudkontor i Lund.

Medimi AB (publ), tf VD Theodor Sandström, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0705-169601

Om Medimi

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har sitt säte i Lund

https://www.medimiab.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen tillsätter en utredning för ett effektivt arbete för djur- och folkhälsa

Published

on

By

En särskild utredare ska föreslå hur informationsutbyte och annan samverkan mellan myndigheter och andra aktörer kan förbättras i syfte att förenkla och effektivisera det förebyggande djurhälsoarbetet samt arbetet mot djursjukdomar och sjukdomar som smittar mellan djur och människa, så kallade zoonoser.

– De senaste åren har vi haft flera utbrott av smittor som kan spridas mellan djur och människor, så som fågelinfluensa och salmonella. Det visar på ett stort behov av ett effektivt samarbete mellan myndigheter på djur- och humansidan för att förebygga och bekämpa den här typen av utbrott, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.

Det finns ett behov av informationsutbyte mellan myndigheterna. Samtidigt ställer ett utökat informationsutbyte större krav på skydd av känslig information. Utredaren kommer bland annat att analysera Jordbruksverkets, Statens veterinärmedicinska anstalts, Livsmedelsverkets, Folkhälsomyndighetens, länsstyrelsernas, kommunernas och andra berörda myndigheters ansvarsområden och uppgifter i smittskyddsarbetet mot djursjukdomar och zoonoser, både förebyggande och vid utbrott.

Till särskild utredare har regeringen utsett Martin Nilsson som är hovrättsråd i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Martin Nilsson har tidigare haft ett flertal uppdrag i utredningsväsendet, både som sekreterare och särskild utredare. Uppdraget ska redovisas senast 30 april 2025.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut fattade vid Fortinova Fastigheter AB (publ) årsstämma den 8 maj 2024

Published

on

By

Fastställande av räkenskaperna för 2023 och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för Bolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade att balanserade vinstmedel ska överföras i ny räkning.

 

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara sju utan suppleanter och att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag utan revisorssuppleanter.

Årsstämman beslutade om omval av ledamöterna Ole Salsten, Anders Valdemarsson, Carl-Johan Carlsson, Fredrik Bergmann, Helena Örnstedt och Anna Weiner Jiffer. Ole Salsten omvaldes till styrelseordförande. Till ny ledamot valdes Catharina Lagerstam. 
Till bolagets revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget KPMG AB och det noterades att den auktoriserade revisorn Fredrik Waern kommer vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen utgår med 320 000 kronor till styrelseordförande och med 150 000 kronor till övriga styrelseledamöter som inte är anställda inom koncernen. Vidare beslutades att ersättning till ordförande i revisionsutskottet ska utgå med 60 000 kronor och 25 000 kronor till vardera övriga ledamöter. Inget arvode ska utgå för arbete i ersättningsutskottet. Arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning. 

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, vid ett flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier av serie B om högst 20 procent av det registrerade aktiekapitalet i Fortinova vid tidpunkten för emissionsbeslutet.

Protokoll fört vid årsstämman kommer att publiceras på Fortinovas hemsida inom två veckor och på den plats där övrigt material från årsstämma finns tillgängligt. 

För mer information, vänligen kontakta:
John Wennevid, CFO, 0340-59 25 59

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 14:00 CEST.

Om Fortinova
Fortinova är ett expansivt fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter med dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 31 mars 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om 4,8 Mdr kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.  

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Marginalen Bank presenterar kvartalsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har i dag publicerat kvartalsrapport för det första kvartalet 2024. Rörelseresultatet uppgår till -93,0 mkr (-74,9 mkr Kv4 2023). Räntenettot uppgår till 205,4 mkr (234,3 mkr Kv 4 2023).

  • Vi lämnar ett händelserikt kvartal bakom oss med hög affärsaktivitet, god tillväxt och flera genomförda utvecklingsprojekt som kommer att bidra till att ytterligare stärka vårt erbjudande på marknaden samt relationerna till befintliga och blivande kunder.
  • Samtidigt ser vi flera tecken på återhämtning.  Exempelvis minskade antalet av våra kunder med betalningssvårigheter med närmare 30% under kvartalet, vilket signalerar en förbättring av kreditkvalitet i portföljen.
  • Vår uppgift är att anpassa verksamheten i takt med att omvärlden förändras och vi kommer även framöver att agera utifrån vår långsiktiga strategi, där kundens behov och välmående, våra tjänsters funktionalitet och kvalitet samt god finansiell motståndskraft sätts i centrum, säger vd Ewa Glennow.

Sammanfattning första kvartalet 2024 jämfört med fjärde kvartalet 2023 i bankkoncernen.

  • Rörelseresultatet uppgick till -93,0 mkr (-74,9)
  • Räntenettot uppgick till 205,4 mkr (234,3)
  • K/I-talet uppgick till 88,3% (68,8)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 2,4% (3,2)
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 20 349,2 mkr (20 239,6)
  • Solida likviditetsbuffertar
  • Kapitalbuffert i linje med regulatoriska krav
  • Effektiv balansräkning med utlåning/inlåningskvot om 94,1% (94,5)

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Finansinspektionen publicerade den 25 januari ett pressmeddelande där de informerade att de undersöker hur Marginalen Bank Bankaktiebolag följer tillämpliga bestämmelser om riskhantering avseende bland annat krediter. Vid bedömningen av eventuella påföljder ska kapitel 15 i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse beaktas.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Marginalen Bank arbetar mot värdepapperisering av tillgångar inom utlåning till allmänheten. Detta arbete bedöms i dagsläget inte uppfylla kriterierna för att redovisas enligt IFRS 5 Anläggningstillgångar som innehas för försäljning.

För ytterligare information kontakta:
Adnan Hadziosmanovic, Finanschef, +46 702 563 200 adnan.hadziosmanovic@marginalen.se

Haris Serhatlic, Kommunikationschef, +46 701 721 736, haris.serhatlic@marginalen.se

Den fullständiga rapporten finns på www.marginalen.se
Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 13:45

Om Marginalen Bank
Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Skellefteå och Hudiksvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.