Connect with us

Marknadsnyheter

Den första hyresöverenskommelsen klar i region Stockholm

Published

on

Hyresgästföreningen och Balder har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 3000 lägenheter i Stockholm. Från och med 1 januari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen 3,25 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag fastnat i historiskt höga yrkanden. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer sansad hyreshöjning.

Efter konstruktiva förhandlingar blev det klart att Hyresgästföreningen och fastighetsbolaget Balder nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 3000 lägenheter fördelade på 12 kommuner i Stockholm som berörs av denna överenskommelse.

Överenskommelsen innebär en genomsnittlig hyreshöjning på 3,25 procent från 1 januari 2023. Lägenheter med kallhyra samt de högsta hyrorna får lägre procentuella hyreshöjningar, medan de med lägre hyror får högre. Utöver det tillkommer en tillfällig höjning på 110 kronor i månaden under som mest tolv månader. Den tillfälliga höjningen är ett kristillägg för att hantera den nuvarande prisrusningen. Nyproducerade lägenheter får lägre höjningar och inget kristillägg. Räknas de in i genomsnittet så blir det lägre än 3,25 procent.

– En höjning på 3,25 procent blir tung att bära för hyresgäster. Samtidigt är samhällsläget speciellt och den här överenskommelsen visar att Hyresgästföreningen och hyresvärdar kan arbeta tillsammans för att hitta konstruktiva lösningar där båda parter tar sitt ansvar i en svår tid, säger Jonas Carlsson, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Årets förhandlingar präglas av ett ovanligt ansträngt ekonomiskt läge. Samhället befinner sig i en kostnadsutveckling med inflationen som drabbat hyresgästerna hårt, men också påverkar hyresvärdarna. Hyresgäster lägger en stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende och många har inte råd med några större hyresökningar. I förhandlingarna utgör inflationen en hyresdämpande faktor och en motvikt till bolagens kostnadsutveckling.

– De hyresöverenskommelser som tecknas nu kan komma att påverka hela samhällsekonomin. Konsekvenserna kan bli ödesdigra om hyreshöjningarna blir så höga som 9–10% som många fastighetsägare yrkat, säger Jonas Carlsson, vice regionordförande Hyresgästföreningen region Stockholm

–  Under hyresförhandlingarna med Balder har båda parter fokuserat på att hitta möjligheter att komma överens. Kristillägget är en speciell konstruktion, men det behövs just kreativa lösningar i det här läget, säger Sanna Kolk, förhandlare Hyresgästföreningen region Stockholm

Vad innebär det här för hyresgästerna?
För nästan alla hyresgäster (95 procent) innebär överenskommelsen att hyran höjs permanent med mellan 100 och 330 kronor per månad nästa år. Därutöver tillkommer det tillfälliga kristillägget på 110 kr i max 12 månader för dem som inte bor i nyproduktion. 

För mer information kontakta:

Julia Björne
Pressansvarig på Hyresgästföreningen
Mobil: 076 119 91 61
E-post: julia.bjorne@hyresgastforeningen.se

Jonas Carlsson
Vice regionordförande
Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: jonas.carlsson2@hyresgastforeningen.se

Sanna Kolk
Förhandlare
Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: sanna.kolk@hyresgastforeningen.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.