Connect with us

Marknadsnyheter

Den nya migrations- och asylpakten: lägesrapport och intensifierad kamp mot utnyttjande av migranter

Published

on

Ett år efter antagandet av förslaget till en ny migrations- och asylpakt lägger kommissionen idag fram en rapport om migration och asyl.

Kommissionen antar också en förnyad EU-åtgärdsplan mot smuggling av migranter och ett meddelande om tillämpningen av direktivet om sanktioner mot arbetsgivare. Dessa initiativ utgör en del av den övergripande strategin för migration inom ramen för den nya migrations- och asylpakten och syftar till att förhindra organiserat utnyttjande av migranter och minska irreguljär migration, i överensstämmelse med den nya paktens mål att främja en hållbar och ordnad hantering av migration. Initiativen kommer att ta itu med både de fortsatta utmaningarna när det gäller att upplösa organiserade kriminella grupper och behovet av anpassning till nya utmaningar, bland annat statligt understödd smuggling av migranter, såsom situationen vid EU:s yttre gränser mot Belarus.

Margaritis Schinas, som är vice ordförande med ansvar för främjande av vår europeiska livsstil, gör följande uttalande: ”Förra veckan hade det gått ett år sedan vi lade fram våra förslag till en ny migrations- och asylpakt. Framstegen med att anta förslagen har varit extremt långsamma, och samtidigt har migrationsrelaterade utmaningar fortsatt att uppstå i nya och gamla former. All ny utveckling, från fortsatt tryck i centrala Medelhavet till en förvärrad situation i Afghanistan och ett nytt tryck på våra östra gränser, visar att det är absolut nödvändigt med en hållbar europeisk asyl- och migrationsram. Förslagen till pakten skulle, om de antas, avsevärt kunna förbättra medlemsstaternas förmåga att hantera en rad olika frågor som för närvarande står på spel. Om vi har lärt oss något under de senaste åren borde det vara att vi inte kan hantera dessa frågor ensamma Nu är det dags att börja samarbeta för att hitta lösningar.”

– Vi har gjort viktiga framsteg när det gäller den nya migrations- och asylpakten, och den senaste tidens händelser understryker vikten av att gå framåt med våra väl avvägda förslag, säger kommissionären med ansvar för inrikes frågor Ylva Johansson. Genom förslagen om screening och Eurodac blir det möjligt att utföra ordentliga kontroller av alla som anländer till EU, men dessa kompletteras av förslag som rör solidaritet. Om vi kan komma överens om förordningen om en unionsram för vidarebosättning kommer det att hjälpa att Europa få en starkare röst på den globala arenan genom att visa hur vi och EU-länderna i praktiken erbjuder skydd till människor i nöd. Vi har balans, nu behöver vi leverera.

Rapport om migration och asyl: den nya pakten, ett år senare

Den rapport som läggs fram idag innehåller en bedömning av de framsteg som gjorts och den viktigaste utvecklingen inom migrations- och asylpolitiken under de senaste arton månaderna. Den kartlägger de viktigaste utmaningarna, belyser utsikterna till framsteg och anger de åtgärder som kommer att leda till en mer robust, livskraftig och rättvis migrations- och asylpolitik.

Den omfattar alla aspekter av migrationshanteringen. Den innehåller en lägesrapport om migrationsflödet och en bedömning av pandemins effekter, tar upp EU-byråers åtgärder för gränsförvaltning och asyl och det fortsatta stöd som kommissionen ger till medlemsstater som är utsatta för tryck, finansieringen och frågan om olagliga förflyttningar inom EU. Den belyser EU:s omedelbara reaktion på situationen i Afghanistan, EU:s stöd till Grekland och reaktionen på ankommande från Belarus. Den beskriver de framsteg som gjorts för att stärka den rättsliga ramen och ger en fullständig översikt över samarbetet med partnerländerna, på grundval av den nya strategi som fastställs i pakten. Rapporten tar också upp framstegen när det gäller integration och inkludering.

EU har vidtagit många åtgärder för att förbättra sin förmåga att hantera migration. Snabba och konstruktiva framsteg i lagstiftningsärendena inom ramen för den nya pakten är nu avgörande och kommer att bidra till att ytterligare stärka Europas förmåga att skydda sina gränser, erbjuda humana förhållanden till dem som har rätt att komma och behandla dem som inte åtnjuter denna rätt med värdighet, i linje med EU:s värderingar och principer.

EU:s åtgärdsplan mot smuggling av migranter (2021–2025)

Att förebygga och bekämpa smuggling av migranter är ett centralt strategiskt mål i den nya migrations- och asylpakten och strategin för EU:s säkerhetsunion som kräver fortlöpande internationellt samarbete och samordning. Genom att bygga på de framsteg som gjorts genom EU:s första åtgärdsplan mot smuggling av migranter (2015–2020) kommer kommissionen, i samarbete med den höga representanten, att göra följande:

  • Utveckla operativa partnerskap mot smuggling av migranter med konkreta verktyg som en del av övergripande, balanserade, skräddarsydda och ömsesidigt fördelaktiga migrationspartnerskap, som bygger vidare på förtroende och ömsesidigt samarbete.
  • Vidareutveckla alla operativa, rättsliga, diplomatiska och finansiella verktyg som står till EU:s förfogande för att reagera på statliga aktörers instrumentalisering av irreguljär migration, bland annat genom att vidta motåtgärder på olika politikområden, t.ex. visering, handel, utveckling, ekonomiskt bistånd. Det partiella upphävandet av avtalet med Belarus om förenklade viseringsförfaranden, som kommissionen föreslår i dag, är ett exempel på sådana åtgärder.
  • Förbättra genomförandet av den rättsliga ramen för påföljder mot smugglare, bland annat genom FN:s protokoll mot människosmuggling land-, luft- och sjövägen, vilket kompletterar FN-konventionen mot gränsöverskridande organiserad brottslighet och, inom EU, paketet för att motverka hjälp till olaglig inresa, transitering och vistelse.
  • Förbättra genomförandet av den rättsliga ramen för skydd mot utnyttjande, inbegripet direktivet om bekämpande av människohandel, direktivet om brottsoffers rättigheterdirektivet om uppehållstillstånd och direktivet om sanktioner mot arbetsgivare.
  • Reagera på utvecklingen av nätbaserade metoder och verktyg som underlättar smuggling, genom ökat operativt samarbete och informationsutbyte mellan nationella myndigheter och EU-organ.
  • Öka forskningen och insamlingen av uppgifter för att bättre förstå migrationstrender, de kriminella nätverkens art och omfattning, effekterna av strategier för att bekämpa smuggling av migranter och de kriminella nätverkens arbetssätt.

Meddelande om tillämpningen av direktivet om sanktioner mot arbetsgivare

Olaglig anställning är också ett viktigt incitament för irreguljär migration. Den är skadlig både ur ett mänskligt och ekonomiskt perspektiv, eftersom den utsätter människor för risker för exploatering, leder till förluster i de offentliga finanserna och undergräver individuella och sociala rättigheter.

Direktivet om sanktioner mot arbetsgivare tillhandahåller en europeisk rättslig ram för att förebygga och motverka olaglig anställning av irreguljära migranter. I dagens rapport identifieras åtgärder för att förbättra det praktiska genomförandet av direktivet, för att ta itu med medlemsländernas ineffektiva användning av bestämmelserna om sanktioner, skyddsåtgärder och inspektioner i syfte att upptäcka arbetsgivare som utnyttjar arbetskraften och skydda migranter från utnyttjande. För att hjälpa medlemsländerna att förbättra genomförandet av de gemensamt överenskomna EU-reglerna kommer kommissionen att göra följande:

  • Främja dialog med medlemsländernas myndigheter och olika intressenter, bland annat genom att 2021 återuppta arbetet i dess särskilda expertgrupp för irreguljär migration när det gäller direktivet om sanktioner mot arbetsgivare.
  • Stödja utbyte av god praxis genom att arbeta med intressenter såsom nationella arbetsmarknads- och invandringsmyndigheter, fackföreningar, organisationer i det civila samhället, arbetsmarknadens parter, internationella organisationer och det europeiska forumet mot odeklarerat arbete.
  • Fortlöpande övervaka genomförandet av direktivet och fokusera på den faktiska efterlevnaden av det och vid behov inleda överträdelseförfaranden.

Före slutet av 2022 kommer kommissionen att genomföra de åtgärder som anges i meddelandet och rapportera om de resultat som uppnåtts i nästa genomföranderapport som ska läggas fram senast 2024. Mot bakgrund av de framsteg som gjorts kommer kommissionen sedan att överväga om det är befogat att ändra den befintliga rättsliga ramen.

Bakgrund

Dagens uppsättning av förslag är en av de uppföljningsåtgärder till pakten som aviserades i september förra året.

Utöver uppgifterna i rapporten finns ny statistik också tillgänglig på en särskild statistikwebbplats som uppdateras idag. De senaste siffrorna bekräftar att covid-19-pandemin hade en betydande inverkan på migrationen under 2020, och att både antalet lagliga och irreguljära inresor minskade jämfört med 2019. Preliminära uppgifter visar att EU:s befolkning minskade med omkring 300 000 personer under 2020, delvis på grund av mindre nettomigration men också på grund av ett ökat antal dödsfall på grund av pandemin. Minskningen av antalet anländande under 2020 verkar var tillfällig eftersom tillgängliga uppgifter för 2021 tyder på att det återigen ökar i år. Detta gäller särskilt irreguljära inresor längs den centrala Medelhavsrutten och den västra Medelhavsrutten samt över de östra gränserna (från Belarus). Medlemsstaterna fortsatte att minska eftersläpningen i handläggningen av asylansökningar: i slutet av juni pågick omkring 700 000 asylärenden i EU, vilket är den lägsta nivån sedan mitten av 2015.

Läs mer:

 

Presskontakt:

Maria Blässar
Europeiska kommissionens representation i Sverige
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk
+46 (0) 739-315430
maria.blassar@ec.europa.eu

Presskontakter talespersontjänsten EU-kommissionen i Bryssel:

Adalbert Jahnz
Telefonnummer: + 32 2 295 31 56
Mejladress: adalbert.jahnz@ec.europa.eu 

Ciara Bottomley
Telefonnummer: +32 2 296 99 71
Mejladress: ciara.bottomley@ec.europa.eu

Laura Berard
Telefonnummer: +32 2 295 57 21
Mejladress: laura.berard@ec.europa.eu

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cloetta AB:s delårsrapport januari – mars 2024: Stabilt resultat trots historiskt högt kakaopris

Published

on

By

”Jag är mycket glad att leverera ännu ett starkt kvartal trots att den miljö vi verkar i alltjämt påverkas av inflation på livsmedel och fortsatt makroekonomisk osäkerhet. Inflationstrycket varierar mellan olika branscher, men särskilt konfektyrindustrin fortsätter att påverkas av att råvarukostnaderna ökar med kakaopriset på rekordhöga nivåer”, kommenterar VD och Koncernchef Henri de Sauvage-Nolting.

  • Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 6,1 procent till 2 094 Mkr (1 973) inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar om 0,4 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 3,6 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 11,7 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 192 Mkr (200). Rörelseresultatet uppgick till 193 Mkr (178), påverkat av jämförelsestörande poster om 1 Mkr (-22)
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 152 Mkr (184)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 40 Mkr (16)
  • Periodens resultat uppgick till 107 Mkr (65), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,37 kr (0,23) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 149 Mkr (24)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,6 ggr (2,0)

Händelser efter kvartalets utgång

  • Den 4 april 2024 utsåg styrelsen Katarina Tell till tillträdande VD och koncernchef
  • Cloettas årsstämma, som hölls den 9 april 2024 i Stockholm, godkände en oförändrad utdelning om 1,00 kr (1,00)

Se bifogad rapport i sin helhet.
Rapporten presenteras via telefonkonferens med webbpresentation fredagen den 26 april 2024 kl 10.00 (CEST).

Telefonkonferens
Ring in på 08 5051 0031. Vänligen försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.

Webbpresentation
Direktsändningen finns tillgänglig på: creo-live.creomediamanager.com/6822e4d0-5096-44ca-916c-f60fc53ebd12. Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.cloetta.com efter offentliggörandet.

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-26 07:30 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 766 96 59 40
ir@cloetta.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.