Connect with us

Marknadsnyheter

Ellos Group AB (publ) delårsrapport januari – september 2022

Published

on

Pressmeddelande, Borås 16 november 2022

Delårsrapporten för Ellos Group AB (publ) publiceras idag.

TREDJE KVARTALET 2022
• Nettoomsättningen ökade med 1,5 procent till 858,9 (846,6) MSEK. Organiskt ökade nettoomsättningen med 1,2 procent.
• Bruttomarginalen minskade till 49,9 (50,3) procent.
• Justerad EBITA uppgick till 30,3 (36,4) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 3,5 (4,3) procent.
• Rörelseresultatet uppgick till -3,7 (6,6) MSEK.
• Rörelsemarginalen uppgick till -0,4 (0,8) procent.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,5 (7,1) MSEK.
• Likvida medel uppgick till 155,7 (179,7) MSEK.

 

FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2022
• Nettoomsättningen ökade med 1,7 procent till 2 572,8 (2 529,8) MSEK. Organiskt ökade nettoomsättningen med 0,1 procent.
• Bruttomarginalen minskade till 50,8 (51,7) procent.
• Justerad EBITA uppgick till 53,7 (122,5) MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 2,1 (4,8) procent.
• Rörelseresultatet uppgick till -28,6 (33,2) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till -1,1 (1,3) procent.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -87,6 (-59,6) MSEK.
• Likvida medel uppgick till 155,7 (179,7) MSEK.

 

Kommentar från VD i ELLOS GROUP AB (publ)

ETT KVARTAL FÄRGAT AV EN OSÄKER OMVÄRLD
Ellos Group levererar ett bra kvartal försäljningsmässigt i ett utmanande makroekonomiskt läge. Årets tredje kvartal präglades i enlighet med helåret av geopolitisk osäkerhet, som en följd av Rysslands invasion av Ukraina med efterföljande energikris, inflation och vikande efterfrågan på konsumentmarknaden. Trots detta lyckades vi upprätthålla höga försäljningsnivåer och vår bedömning är att vi tar marknadsandelar. Det ser jag som ett kvitto på att Ellos, Jotex och Homeroom har en stark position och att vår satsning på kvinnan mitt i livet är rätt.

Efterfrågan på Ellos Groups breda och prisvärda sortiment var under kvartalet fortsatt god. Både mode och heminredning har haft ett bra kvartal, och vi fortsätter att växa i Norden och Europa. Försäljningen ökade med 1,5 procent till 858,9 MSEK. Organiskt var tillväxten i linje med motsvarande kvartal föregående år. Covid-19 pandemin gav som bekant en stark tillväxt för försäljningen online. Det är positivt att Ellos Groups försäljning är på samma nivåer som tredje kvartalet 2021, samt 10 procent högre än motsvarande kvartal 2020 och cirka 25 procent högre än motsvarande kvartal 2019 (innan Covid-19).

Under kvartalet tog vi flera steg för att ytterligare förbättra kunderbjudandet och lanserade flera nya kollektioner och spännande samarbeten. Tillsammans med Eva Röse lanserade vi en modekollektion, och med Kristin Lagerqvist lanserade vi en kampanj med vintage-fynd. Framöver kommer Ellos Group lägga ännu större fokus och satsningar på vår kärnkundgrupp för att fortsätta växa affären på ett lönsamt sätt.

Kvartalets bruttomarginal var 49,9 (50,3) procent och påverkades framför allt av negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter. Våra lagernivåer är fortsatt höga ur ett historiskt perspektiv och påverkar kassaflödet. Samtidigt ser vi det som en styrka att lagren är välfyllda inför den viktiga julhandeln och med tanke på den osäkerhet som råder gällande de globala leveranskedjorna.

Liksom förra kvartalet ökade returerna jämfört med föregående års låga nivåer. Vi ser denna utveckling snarare som en normalisering i en längre historisk jämförelse men det påverkar våra kostnader. Även distributionskostnaderna ökade som en följd av framför allt drivmedelstillägg samtidigt som våra marknadsföringskostnader minskade.
 

Som vi tidigare kommunicerat vässar vi vår strategi med större fokus och satsningar på vårt erbjudande till vår kärnkund – kvinnan mitt i livet. Vi tog i linje med detta ett svårt beslut om att Stayhard inte längre tillhörde vår huvudverksamhet. Under kvartalet kunde vi glädjande nog kommunicera försäljningen av Stayhard och att varumärket lever vidare.

En orolig utveckling i världsekonomin i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter redan nu håller hårt i sina pengar, vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. I linje med vår strategi är just fokus på erbjudandet till kärnkunden vår absoluta prioritet. Givet marknadsläget har vi också ett ökat fokus på effektivitet och kostnader. Vår syn är dock fortsatt att den strukturella effekten där fler shoppar online framför fysisk handel kommer att bestå.
 

Vi är ödmjuka inför utmaningarna i omvärlden och fortsätter följa utvecklingen noga. Som ledande e-handelsaktör med starka varumärken inom heminredning och mode ser vi positivt på framtiden.

Hans Ohlsson, VD

För ytterligare information:

Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

__________________________________________________________
 

Denna information är sådan information som Ellos Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 november 2022 kl 08.30 CEST.
 

OM ELLOS GROUP
Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK. www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.