Connect with us

Marknadsnyheter

Emirates och United breddar sina erbjudanden genom nytt samarbete

Published

on

Nu breddar Emirates och United sina utbud av flyg genom ett nytt avtal som möjliggör för passagerare som reser med Emirates att ansluta till United, med upp till tvåhundra nya städer i USA, som Chicago, San Fransisco och Houston. United lanserar i mars 2023 också ett flertal nya flyg mellan New York/Newark och Dubai, som ansluter kunder till över hundra nya destinationer via Dubai med Emirates och flydubai.

Chicago och Dubai, 16 september 2022 – Emirates och United tillkännagav igår ett historiskt nytt avtal som utökar flygbolagens nätverk i hela världen och ger deras passagerare lättare tillgång till hundratals nya destinationer* inom USA och runt om i världen. Från och med november kommer Emirates passagerare som flyger till Chicago, San Francisco eller Huston att enkelt kunna ansluta till Uniteds flyg till nästan tvåhundra städer över USA, med en enda biljett.

På de åtta andra amerikanska flygplatserna där Emirates finns närvarande, Boston, Dallas, LA, Miami, JFK, Orlando, Seattle och Washington DC, kommer båda flygbolagen ha en interlineavtal på plats. United kommer också lansera ett nytt direktflyg mellan Newark och Dubai med start i mars 2023. Därifrån kommer passagerare kunna resa med Emirates eller systerflygbolaget flydubai till över hundra städer. Biljetter till Uniteds nya Dubai-flyg finns till försäljning redan nu.

Emirates och United tillkännagav sitt nya avtal vid ett ceremoniellt evenemang på Dulles International Airport, arrangerat av Uniteds VD Scott Kirby och Emirates President Sir Tim Clark, med United och Emirates Boeing 777-300ER-flygplan och med besättning från båda flygbolagen på plats.

– Två av de största och mest kända flygbolagen i världen går samman för att transportera sina passagerare mer bekvämt och till fler platser, i en tid då efterfrågan på resor återhämtar sig med kraft. Det är ett viktigt partnerskap som kommer ge stora fördelar för resenärerna. Vi välkomnar Uniteds återkomst till Dubai nästa år, där det kombinerade nätverket av Emirates och flydubai blir en inkörsport för United att nå Asien, Afrika och Mellanöstern. Vi ser fram emot att utveckla vårt partnerskap med United på lång sikt, säger Sir Tim Clark, President på Emirates Airlines.

– Detta avtal förenar två ikoniska flygbolag som delar ett gemensamt åtagande att skapa den bästa kundupplevelsen. Uniteds nya flyg till Dubai och våra kompletterade nätverk kommer göra det globala resandet enklare för miljontals av våra kunder, vilket hjälper för att stärka lokala ekonomier och kulturella band. Det här är ett stolt ögonblick för anställda hos både United och Emirates och jag ser fram emot vår resa tillsammans, säger Scott Kirby, VD för United Airlines.

Resenärer hos båda flygbolagen kan snart boka dessa anslutningsflyg med endast en flygbiljett, vilket gör att incheckning och bagageöverföring sker snabbare och smidigare. Till exempel kommer resenärer kunna besöka United.com eller använda United-appen för att boka ett flyg från New York/Newark till Karachi, Pakistan samt gå till Emirates.com för att boka flyg från Dubai till Atlanta eller Honolulu.

Samarbetsavtalet kommer också att ge lojalitetsmedlemmar hos båda flygbolagen fler möjligheter till nya erbjudanden. Emirates Skywards-medlemmar kan snart tjäna flygmil när de reser med United-flyg och United Mileage Plus-medlemmar som flyger på Uniteds flyg från New York/Newark till Dubai kommer att kunna tjäna och lösa in flygmil när de ansluter utanför Emirates och flydubai.

Kunder som reser på codeshare-flyg kommer snart också få tillgång till Emirates och Uniteds lounger. Mer information om bonusar och förmåner för lounger kommer att meddelas under kommande veckor.

Båda flygbolagen har nyligen tillkännagett betydande investeringar för att ytterligare förbättra kundupplevelsen. Emirates kommer bygga om över 120 flygplan som en del av en satsning på två miljarder dollar, motsvarande 21,5 miljarder SEK. Detta inkluderar fler måltidsval, en ny vegansk meny, en ”biograf i himlen”, uppgraderingar av kabininteriörer och fler hållbara val. Hos United kommer flygbolaget att utöka med 500 nya Boeing- och Airbusflygplan till sin flotta, med fokus på en ny signaturinteriör med ryggstödskärmar i varje säte, större soptunnor, Bluetooth-anslutning överallt och branschens snabbaste och mest tillgängliga WiFi under flygningar.

*Codeshare-samarbete och Uniteds nya flyg till Dubai är statligt godkänt.

För mer information, vänligen kontakta: 
Fannie Friberg, Spotlight
Telefon: 073-531 49 78  
E-mail: fannie.friberg@spotlightcom.se  

Om Emirates
Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna i skyn. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.  

Om United

Uniteds gemensamma syfte är “Connecting People. Uniting the World.”. Från det amerikanska navet i Chicago, Denver, Huston, Los Angeles, New York/Newark, San Fransisco och Washington och D.C. driver United det mest omfattande globala flygnätverket bland nordamerikanska flygbolag. United tar tillbaka kunders favoritdestinationer och lägger till nya, för att bli världens bästa flygbolag. För mer information om hur du ansluter dig till United-teamet, besök www.united.com/careers. Mer information om företaget finns också på www.united.com. United Airlines Holdnings, Inc., moderbolaget till United Airlines, Inc., hittas på Nasdaq under symbolen “UAL”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.