Connect with us

Marknadsnyheter

Etteplan stöder forskning inom banbrytande additiv tillverkning i det svenska projektet ProThin

Published

on

Etteplan Oyj, pressmeddelandet, 10 Maj 2022 kl 8.00 CEST

Etteplans expertis inom additiv tillverkning (AM) spelar en avgörande roll i det pågående projektet för AM inom det svenska strategiska innovationsprogrammet Produktion2030. Projektet ProThin har som mål att kunna tillverka komponenter med tunna sektioner och kanaler med hjälp av AM-teknologin pulverbäddslaserteknik (LPBF).

Etteplan ligger i främsta ledet i ProThin-projektet, som är en del av det svenska strategiska innovationsprogrammet Produktion2030. Målet är att möjliggöra produktion av tunna sektioner och kanaler med hjälp av pulverbäddslaserteknik (LPBF) som används vid additiv tillverkning. LPBF är en 3D-utskriftsteknik som möjliggör tillverkning av en mängd geometriskt komplexa produkter med hjälp av en värmekälla, huvudsakligen laser- eller elektronstrålar, för sammanfogning av pulverpartiklar lager för lager, så att det bildas en solid del. Etteplans roll är att tillhandahålla expertis inom produktdesign och processimulering.

Projektet ProThin leds av RISE Research Institutes of Sweden AB och genomförs inom det svenska strategiska innovationsprogrammet Produktion2030, en gemensam satsning av Sveriges innovationsmyndighet, Forskningsrådet för hållbar utveckling och Energimyndigheten. Projektet startades 2021 och kommer att pågå fram till 2024.

Huvudmålet är att undersöka robustheten hos pulverbäddslaserteknik (LPBF) som används vid additiv tillverkning. Det slutliga målet med projektet är utveckling av en ny metod som möjliggör serieproduktion av komponenter med tunna sektioner och kanaler.

”För närvarande går det att designa komplexa komponenter med en sådan geometri, men verklighet och simulering är två vitt skilda saker. Om du inte kan genomföra simuleringar som överensstämmer med beteendet hos pulverbäddslasertekniken tillsammans med materialegenskaperna, då kan du heller inte förutsäga om tillverkningen av komponenterna kan ske på ett tillförlitligt sätt. Det här kommer att spara tid, pengar och material”, säger Niklas Eriksson, expert inom additiv tillverkning inom Etteplans affärsområde Engineering Solutions.

”Om du kan tillverka önskade strukturer då kan producenter skapa produkter med bättre funktionalitet. Produktens delar blir lättare och kräver mindre material. Vidare skulle det innebära komponenter som är mer hållbara och miljövänliga”, förklarar Eriksson.

Totalt innefattar projektets konsortium tio partners som representerar hela produktionskedjan: ledande akademiska aktörer, ingenjörsföretag och komponenttillverkare. Alla ansvarar för olika uppgifter.

”Vi kommer att fokusera på simulering och designoptimering för LPBF. Att utveckla simuleringsarbetsflöden är mycket viktigt och av stort värde när det gäller förutsägbarhet och noggrannhet. Vi vill få bättre insikt i de tekniska begränsningarna för att säkerställa att även komplexa delar uppfyller kraven”, berättar Eriksson.

Kontakta oss för mer information:
Tero Hämeenaho, Department Manager, Additive Manufacturing and Optimization, Etteplan, +358 103 072 757
Outi Torniainen, SVP, Marketing and Communications, Etteplan, tel. +358 10 307 3302

Etteplan i korthet

Vi är ett snabbväxande tekniktjänstföretag specialiserat på programvarulösningar och inbäddade lösningarkonstruktionslösningar och lösningar för teknisk dokumentation. Vi är en föregångare inom verkstadsindustrin och våra experters breda kompetens gör att vi skiljer oss från konkurrenterna. Bland våra kunder återfinns bland annat världens ledande företag inom tillverkningsindustrin. Vi hjälper dem att skapa en bättre värld genom teknik, innovation och digitalisering.

Etteplan har varit ledande inom teknikområdet sedan 1983. 2021 uppgick Etteplans omsättning till 300,1 miljoner euro. Företaget har för närvarande ca 3 900 anställda i Finland, Sverige, Nederländerna, Tyskland, Polen, Danmark och Kina. Etteplans aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Ltd under kortnamnet ETTE. www.etteplan.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.