Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Robotics avtäcker världens första robotlackade konstbil

Published

on

  • ABB:s robot använder PixelPaint för att återskapa underbarnet Advait Kolarkars abstrakta konst och det digitala designföretaget Illusorrs geometriska koncept
  • Tekniken med skrivarhuvudet ger oöverträffad precision och flexibilitet som minskar komplexiteten samtidigt som den ger ett mer hållbart och effektivt sätt att lackera
  • Avancerad robotteknik uppfyller kraven på hållbarhet och individualisering inom bilindustrin

ABB Robotics har samarbetat med två världsberömda konstnärer – det åttaåriga indiska underbarnet Advait Kolarkar och det Dubai-baserade digitala designkollektivet Illusorr – om att skapa världens första robotlackerade konstbil. ABB:s prisbelönta PixelPaint-teknik har, utan mänsklig inblandning, på ett perfekt sätt återskapat Advaits virvlande, monokromatiska design liksom Illusorrs trefärgade geometriska mönster.

ABB:s målningsrobot IRB 5500, utrustad med 1 000 munstycken i skrivarhuvudet, kan utföra det mycket komplexa konstverket på mindre än 30 minuter. PixelPaint-tekniken uppvisar oöverträffad precision och hastighet och fångar upp intrikata och fulländade detaljer som är omöjliga att uppnå för hand. Titta på en film som lyfter fram denna världsnyhet här.

Sami Atiya, affärsområdeschef för ABB Robotics & Discrete Automation, kommenterar: ”ABB:s PixelPaint-teknik är mer än bara evolution – det är en revolution. Det är ett lysande exempel på hur robotautomation och vår mjukvara RobotStudio® inte bara kan bana väg för mer hållbar tillverkning utan också perfekt kan reproducera delikata konstverk som hyllar mänsklig originalitet och skönhet. I en tid då konsumenter vill ha mer anpassade produkter är PixelPaint en revolutionerande teknik som medger att vilken design som helst kan reproduceras på ett sätt som är både hållbart och prisvärt.”

ABB:s banbrytande PixelPaint-teknik omvandlar appliceringsprocessen och speglar den växande efterfrågan på hållbar individualisering i bilindustrin, i synnerhet exteriörlack. Billackering i flera färger har traditionellt varit en arbetskrävande och kostsam process som innefattar flera olika stadier av maskering och avmaskering, men ABB:s teknik medger en detaljerad, färggrann och exakt reproduktion av vilken design som helst.

Färgen styrs noggrant och kan strykas på snabbt i en enda applicering. Genombrottet i automatiseringen av lackeringsprocessen öppnar vägen till specialiserad och skräddarsydd design på bilmarknaden.

Den inflytelserike bildesignern Ian Callum, som ansvarar för designen av Aston Martin Vanquish och på senare tid den banbrytande Jaguar I-Pace, säger: ”Det är något mycket speciellt med en bil. Folk blir känslomässigt bundna till sina bilar och individualisering blir allt viktigare. Jag arbetar med kunder som faktiskt vill ha hela bilen designad på sitt eget sätt. Det här lackeringserbjudandet – med många helt nya nivåer av individuell design av bilar – är helt otrolig.”

PixelPaint-tekniken förbättrar också hållbarheten i tillverkningen och tar bort behovet av maskeringsmaterial och extra ventilation, vilket leder till minskade utsläpp samtidigt det sparar in på användningen av vatten och energi. Skrivarhuvudet koordineras av företagets mjukvara RobotStudio och går mycket nära fordonskarossen för att säkerställa att 100 procent av lacken stryks på bilen utan någon luftspridning av färgen. Olika lackfärger appliceras snabbt och produkten körs genom lackeringsverkstaden endast en gång. För biltillverkare kan detta halvera produktionstiden och minska kostnaderna med upp till 60 procent.

När ABB skulle skapa konstbilen renoverades en Volkswagen SUV som skadats i översvämningskatastrofen i Tyskland sommaren 2021. Återvinningen av bilen är ett exempel på ABB:s satsning på hållbarhet närhelst detta är möjligt.

ABB stöttar omställningen av biltillverkningen

ABB ligger i framkanten av utvecklingen av smarta tillverkningsprinciper och -teknik för att stötta den globala bilindustrin när den genomgår en av de viktigaste omställningarna på senare år. Omställningen kommer att leda till användningen av fler robotar i kombination med andra tekniker, bland annat autonoma mobila robotar (AMR). Det kommer att göra det möjligt för ABB:s bilkunder att optimera leveranser av komponenter mellan olika anläggningar och koppla samman integrerade skalbara, modulära produktionsceller, som PixelPaint, vilket säkerställer nödvändig flexibilitet för att tillgodose olika efterfrågenivåer.

Sami Atiya tillägger: ”Vi befinner oss mitt i ett betydelsefullt decennium i bilindustrins historia och starten på en ny era. Biltillverkare behöver beakta nya sätt att arbeta mot omställningen till elfordon. Vi arbetar för att stötta industrin i den här omställningen och jag är säker på att med flexibel automation kommer hållbara transporter snabbt att bli verklighet.”

Om konstnärerna

Advait Kolarkar

Advait Kolarkar är bara åtta år gammal men hans konst är redan internationellt hyllad och är mångskiftande och abstrakt till sin natur. Han använder sig av olika former, intrikat design och djärva stänk med sammanflätade linjer. Advait har en utställning av sina samlade verk i Gagliardi Gallery i London mellan 12 och 22 maj 2022.

Illusorr

Illusorr är ett globalt digitaldesign-kollektiv baserat i Dubai. Teamet med kreatörer kommer från den avantgardistiska sektorn arkitektur och design. Deras digitaldesign är inspirerad av en blandning av natur och science fiction.

Om Ian Callum

Ian Callum (CBE) är en brittisk bildesigner som har arbetat för Ford, TWR, Aston Martin och Jaguar Land Rover. Under 20 år var han designchef för Jaguar Land Rover, där han designade X-Type, XJ, S-Type, F-Pace och I-Pace, bland många andra. 2006 tilldelades han utmärkelsen Royal Designer for Industry (RDI) från Royal Society of Arts. Callum utsågs till Commander of the Order of the British Empire (CBE) under 2019 års Birthday Honours för tjänster till den brittiska bilindustrin. 2019 grundade Ian Callum ett bil- och produktdesignföretag som han uppkallade efter sig själv – CALLUM.

Ian Callum LinkedIn

Om ABB Robotics & Discrete Automation

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat över 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 10 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 10 maj 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.