Marknadsnyheter
Veg of Lund uppdaterar strategi och reviderar målsättningar med fokus på att växa
Styrelsen i Veg of Lund AB har genomfört en strategisk översyn av verksamheten och fattat beslut om en uppdaterad strategi och reviderade mål i syfte att öka försäljning. Bolaget förtydligar att affärsmodellen består av en hybrid mellan egen och licensierad produktion och försäljning. Strategin är att påskynda försäljningen genom att utse licenstagare i fler länder. Målet är att år 2025 nå en omsättning om 420 MSEK med ett positivt rörelseresultat.
Veg of Lunds nuvarande styrelse tillträdde efter en extra bolagsstämma den 31 januari 2022 och har genomfört en genomlysning av bolagets verksamhet och omvärld för att identifiera förutsättningar för ökad försäljning och lönsamhet. Som ett resultat av översynen har styrelsen beslutat att förtydliga och revidera bolagets affärsmodell, strategi och målsättningar.
Bolagets primära produkt, DUG®, en växtbaserade dryck lanserades i maj 2021. Försäljningen inleddes på bolagets två strategiska marknader Sverige, Storbritannien samt i Kina och genom utvalda webbutiker med global kundbas. Försäljningsutvecklingen har inte utvecklats som förväntats och lanseringen i bolagets tredje strategiska marknad, USA, försenades till följd av covid-19-restriktioner. Styrelsen har därför beslutat att bolagets målsättning är att öka närvaron och stärka positionen i de marknader som erbjuder bäst förutsättningar för snabb försäljningsutveckling. Detta ska dels göras av bolaget och dess partners i Sverige och Storbritannien, dels genom licensavtal med tillverkare och distributörer i övriga länder.
Värdeskapande på kort sikt
För att nå målet att öka försäljning på kort tid krävs investering i marknadsföring och sälj. Investeringarna ska göras i respektive marknad utifrån dess förutsättningar och lönsamhet, samt där investeringarna ger störst avkastning i förhållande till risk och aktieägarvärde. Veg of Lund har valt att fokusera på nyckelmarknaderna Sverige och Storbritannien. På övriga marknader ska bolaget överväga att licensiera produktion och försäljning.
Värdeskapande på lång sikt
Veg of Lund har en stark patentportfölj och avser att fortsätta att investera i forskning och utveckling av patent och produkter baserade på potatis.
”DUG® har på kort tid tagit etablerats som en unik växtbaserad dryck. Försäljningen har av olika anledningar haft en svag utveckling och vi har därför genomfört en översyn för att stärka kassaflödet och bolagets finansiering. Med en uppdaterad strategi vill vi uppnå ett mer affärsdrivet förhållningssätt utifrån förutsättningarna i respektive marknad. Styrelsen bedömer att hybridmodellen, det vill säga en egen organisation i ett fåtal nyckelmarknader i kombination med licenstagare och/eller återförsäljare i övriga länder, kommer att korta tiden för att uppnå lönsamhet i verksamheten i jämförelse med tidigare modell”, säger Håkan K Pålsson, styrelseordförande i Veg of Lund.
Veg of Lunds affärsidé, vision, strategi och mål från och med maj 2022
Veg of Lunds affärsidé är att med ursprung i kunskap, unika innovationer och egna patent utveckla och sälja välsmakande, närproducerade växtbaserade livsmedel baserade på främst potatis. Visionen är att Veg of Lund ska vara världens mest hållbara producent av växtbaserade livsmedel.
Strategin bygger på innovationskraft, vinstgivande hybridmodell och ”hållbarhet hela vägen”. Det innebär konkret att med potatis som grund och patent- och varumärkesskydd ska bolaget utveckla och sälja nya livsmedel till den globala marknaden. Med en vinstgivande hybridmodell når Veg of Lund marknaden och konsumenter genom att bygga eget varumärke, egen sälj- och marknadsorganisation i kombination med licenstagare. ”Hållbarhet hela vägen” skapar vi genom att vi använder den klimatsmarta potatisen som bas.
Veg of Lunds försäljningsstrategi innebär att bolaget kan ingå licensavtal med producenter och distributörer för att nå kompletterande marknader. Kundbasen bearbetas genom flera kanaler baserade på behov och användningsområden.
Målet är att under år 2025 kunna uppnå en omsättning om 420 MSEK med ett positivt rörelseresultat på EBIT-nivå. Bolagets samtliga produkter ska säljas via egen organisation i prioriterade marknader samt i övriga marknader via licensiering med ambition att respektive produkt ska vara en av de fem ledande inom sin kategori.
”De mål som bolagets ledning och styrelse nu reviderat sattes 2019, inför bolagets notering och före lanseringen av DUG®. Sedan dess har mycket hänt i bolaget såväl i vår omvärld och med en uppdaterad strategi har vi uppdaterat våra mål. Veg of Lund är i nuvarande skede ett tillväxtbolag och i samband med expansioner är bolaget i behov av extern finansiering. Bolagets målsättning är att verksamheten ska finansieras av löpande intäkter från försäljning av bolagets produkter. Veg of Lund ska snabbare etablera och stärka sin position som ett ledande och innovativt livsmedelsbolag. Med tydligare mål ska vi påskynda och bygga vidare på det gedigna arbete som vår organisation genomfört. Fokus och olika samarbeten ger oss rätt förutsättningar för att skapa värden för våra kunder, konsumenter samt medarbetare, aktieägare och samhället i stort”, säger Emma Källqvist, tf VD och CFO.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Veg of Lund AB
Emma Källqvist (tf VD och CFO)
Telefon: 0721 869 018
E-post: emma.kallqvist@vegoflund.se
Om Veg of Lund
Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
Denna information är sådan som Veg of Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-10 08:01 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke