Connect with us

Marknadsnyheter

EY med nytt klimatinitiativ – anordnar tävling tillsammans med Microsoft

Published

on

Tillsammans med Microsoft anordnar EY Better Working World Data Challenge, en global tävling där deltagarna ska hitta digitala lösningar för att hantera och prognostisera skogsbränder.

I oktober 2019 lanserade EY en global strategi som syftar till att skapa långsiktigt värde för medarbetare, kunder och de samhällen företaget verkar i. Som ett led i den nya strategin gick EY i början av 2020 ut med målsättningen att innan årsskiftet nå klimatneutralitet. Målet uppfylldes och i början av året lanserade EY den ambitiösa satsningen att bli klimatnegativa under 2021. Initiativet EY Better Working World Data Challenge är en del av EY:s målsättning att adressera klimatfrågorna, och bidra till en mer hållbar framtid. Tävlingen riktar sig mot studenter och young professionals, som utifrån satellitbilder från NASA ska hitta digitala lösningar för att minimera effekterna av skogsbränder. Tävlingen anordnas tillsammans med Microsoft, vars molnplattform Azure hjälper de tävlande att ta fram algoritmer.

Det här är ett stort, globalt initiativ som vi är mycket glada över. Tillsammans med Microsoft vill vi inspirera, och dessutom uppmärksamma alla ambitiösa studenter som vill bidra till en bättre framtid, säger Marcus Antonsson, ansvarig för Data & Analytics på EY Sverige.

I tillägg till den globala tävlingen anordnar EY också en nordisk utmaning på samma premisser. De regionala vinnarna kommer utses av en nordisk jury, sammansatt av EY. Under torsdagen släpps den andra deltävlingen och hela utmaningen är öppen till den 15:e juni. Vinnarna presenteras i slutet av juni.

Den nordiska tävlingen har precis samma upplägg som den globala tävlingen, och man tävlar automatiskt i bägge kategorier med sitt bidrag.Prissumman för den globala tävlingen är 10 000 USD, och för den nordiska utmaningen är summan 5 000 USD, säger Marcus Antonsson

Här anmäler du dig till tävlingen: 2021 Better Working World Data Challenge | EY – Global

EY gick i början av 2021 ut med en plan för hur organisationen ska bidra till Parisavtalets målsättning om att inte öka jordens medeltemperatur mer än 1,5 grader Celsius. Rådgivnings- och revisionsföretaget kommer varje år kompensera för mer koldioxidutsläpp än vad de själva genererar och genom att arbeta mot sju delmål*, minska organisationens totala utsläpp med 40% till 2025.

För mer information, kontakta:
Oscar Forsman, PR-chef, EY i Sverige, 076-6332695, oscar.forsman@se.ey.com 

Om EY

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys