Connect with us

Marknadsnyheter

Familjeföretagaren Kari Andersson är Svealands främsta entreprenör

Published

on

Som fjärde generationen familjeföretagare av sågverket AB Hilmer Andersson mottog Kari Andersson utmärkelsen som Svealands främsta entreprenör. Hon fick priset den 29 november vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2022. Under kvällen delades flera priser ut. Oskar Ståhlberg och Linus Karlsson, Dalarnas Takmontage tog hem priset som ”Årets manliga stjärnskott” och Sophie Wilhelmsson, Equality Line fick ”Årets kvinnliga stjärnskott”. Priset för ”Bästa internationella tillväxt” delades ut till Mohammed Hadad, CDE.

Svealand var sist bland höstens regionfinaler och att utnämna de främsta entreprenörerna. Kari Andersson mottog utmärkelsen och hon är vd för det nästan 100 år gamla sågverket AB Hilmer Andersson. Det var hennes gammelfarfar som startade bolaget och i dag driver hon det tillsammans med två syskon, där hon fortsätter att värna om både skog och bygd. Kari håller fokus på hållbarhet genom samarbeten mellan sågverket och andra lokala verksamheter för återanvändning och därmed minskat spill från produktionen. På anläggningen i Åmotfors finns även ett måleri, ett impregneringsverk och produktion av råspontluckor, vilket särskiljer Hilmer Andersson från många andra sågverk.

– Vilken avslutning vi fick på höstens regionfinaler när det äntligen var dags för oss i Svealand att hylla våra entreprenörer. Jag är imponerad av alla vinnarna och vilken drivkraft de har. Kari Andersson har tagit det värmländska sågverket till nya höjder och jag önskar henne stort lycka till i den nationella finalen i februari, säger Marie Olander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Svealand leddes av juryordförande Linda Take, vd Mericon AB, Pauline Grindvall, grundare My Perfect Day, Gerald Engström, grundare SystemAir AB, Anders Wall, vd, Dormy Golf samt regionvinnare 2020 och Mårten Åkeson, grundare och VD Proteinbolaget AB.

Juryns motivering löd:
Att både förvalta ett flera generationer gammalt arv, och samtidigt vara nyskapande, är naturligtvis en utmaning. Och för den som inte ser skogen för alla träd är det nog i det närmaste omöjligt. Men så finns det de som vågar bryta normer och tänka i nya banor, utan att lämna den ursprungliga affärsidén, men med produkter som påfallande ofta lämnar landet. Som med modiga och moderna idéer lotsar familjeföretaget in i en fortsatt ljus framtid där det trygga ledarskapet är direkt kopplat till medarbetarnas engagemang och laganda. En lokal och global framgångssaga.

Entreprenörer från Falun, Hammarö och Västerås mottog också utmärkelser
Under kvällen på Elite Stadshotellet i Karlstad delades det även ut pris till Falunentreprenörerna Oskar Ståhlberg och Linus Karlsson, Dalarnas Takmontage AB för ”Årets manliga stjärnskott”, till Hammaröbon Sophie Wilhelmsson, Equality Line AB för ”Årets kvinnliga stjärnskott” och pris för ”Bästa internationella tillväxt” gick till Mohammed Hadad, Commissioning Design Engineering Sweden AB (CDE) från Västerås. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 9 februari 2023.

Kari Andersson EY Entrepreneur Of The Year Region Svealand

Läs mer om alla finalisterna i region Svealand.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder från kvällen
https://flic.kr/s/aHBqjAhbXV

Jurymotiveringar region Svealand:

EY Entrepreneur Of The Year – Kari Andersson, AB Hilmer Andersson
Att både förvalta ett flera generationer gammalt arv, och samtidigt vara nyskapande, är naturligtvis en utmaning. Och för den som inte ser skogen för alla träd är det nog i det närmaste omöjligt. Men så finns det de som vågar bryta normer och tänka i nya banor, utan att lämna den ursprungliga affärsidén, men med produkter som påfallande ofta lämnar landet. Som med modiga och moderna idéer lotsar familjeföretaget in i en fortsatt ljus framtid där det trygga ledarskapet är direkt kopplat till medarbetarnas engagemang och laganda. En lokal och global framgångssaga.

Årets manliga stjärnskott – Oskar Ståhlberg och Linus Karlsson, Dalarnas Takmontage AB
Här är kvalitet centralt i alla led. I relationer med kunder och i att skapa ett vinnande lag som kompletterar varandras kompetenser. Från att ha arbetat med traditionell uppsökande försäljning, går man allt mer åt att låta det goda ryktet skapa fler affärer. Det här är ett företag som fortsatt är i en tillväxtfas, men det får inte gå fortare än att ett hållbart medarbetarskap bibehålls. Man vill växa med stil och inte gärna slå huvudet i taket.

Årets kvinnliga stjärnskott – Sophie Wilhelmsson, Equality Line AB
Med en hängiven passion kan man komma långt. I de här fallet en passion som driver verksamheten framåt i alla led. Med en lyhördhet för kundens behov utvecklas produkterna i nära samarbete med leverantörerna, så att de synnerligen kräsna kunderna fortsätter att köpa produkterna och dessutom rekommendera dem till andra. Det här företaget har gjort sig ett stort namn inom sin bransch och är nu ett självklart förstahandsval bland elitidrottare i yppersta världsklass. Man sporras med mottot ”Equine Quality for Quality Riders”.

Bästa internationella tillväxt – Mohammed Hadad, Commissioning Design Engineering Sweden AB (CDE Sweden AB)
En entreprenör som tidigt såg ett behov på marknaden; en lucka som han med sin kompetens kunde fylla. Men på en begränsad marknad finns inte utrymme att göra fel. Det betyder att en hög och jämn kvalitet är vad som behövs för att skapa det förtroende som varken konjunktur eller pandemi kan rubba. Med örat mot rälsen skapas erbjudanden, tjänster och utbildningar som fått verksamheten att göra en stark organisk tillväxt i flera år. Och för att kunna leverera är man därför i hög grad aktiv i sin egen kompetensförsörjning. Med sin egen och kollegernas kompetens bidrar den här entreprenören till ökad hållbarhet i Sveriges energisystem. En internationell spelare med en ostoppbar utveckling.

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Olander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 072 183 24 99, [email protected]

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Published

on

By

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.

Thomas Sörensson, vd Enviro.

Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.

Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).

– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.