Connect with us

Marknadsnyheter

Fazer är en pionjär inom havreinnovationer – hör företaget berätta mer om havrens otaliga möjligheter i kommande webbinarium under temat ”Transforming the Wonders of Oats”

Published

on

Fazer är den största havreproducenten i Norden och är en av de ledande innovatörerna av havre i Europa. Företagets expertis om havre tas tillvara på i dess olika verksamheter och antalet havreprodukter från Fazer överstiger idag 200. Det senaste tillskottet till företagets produktionskapacitet är xylitolfabriken i Lahtis, Finland, som är den första anläggningen i världen att tillverka xylitol av havreskal med sin unika och patenterade teknik.

Matval och produktionsmetoder har en stor inverkan på klimatet. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att företagen ska bidra till förändring och att livsmedelsindustrin ska bidra till att lösa framtidens livsmedelsförsörjning [1]. Fazer är starkt engagerad i att hitta hållbara livsmedelslösningar för idag och imorgon.

Fazers havreproduktsortiment är mångsidigt och sträcker sig från bröd, bakverk, havredrycker, snacks och flingor till innovativa derivat, såsom xylitol. Fazer har som ambition att använda alla delar av havren och främja återbruk. På verksamheten Fazer Foodtech skapas ständigt nya tillämpningsområden för havre.

”Vi är stolta över att vara pionjärer inom innovation av havreprodukter och kommer att fortsätta forska och ta fram nya produkter samt tillämpningsområden även i framtiden. Vi har redan för tillfället fler än 200 havrebaserade produkter i vår portfölj, och vi exporterar havreprodukter och derivat till mer än 40 länder,” säger James Dedman, VP och chef för Foodtech-verksamheten vid Fazer Lifestyle Foods.

”Under de senaste tre åren har Fazer investerat mer än 300 miljoner euro i havreproduktion och innovation. Den mest betydande investeringen är Fazers xylitolfabrik i Lahtis. Xylitol är troligtvis mest känt som sötningsmedel och ersättning för socker, men har också kylande, återfuktande och antibakteriella egenskaper som ger nya möjligheter till produktutveckling inom kosmetik och läkemedelsbranschen. Fazer Xylitol finns tillgängligt i tre olika varianter: kristalliserad, mald och granulat”, fortsätter Dedman.

Havrens otaliga möjligheter

Havre är en ingrediens som har använts i tusentals år på grund av sin mångsidighet och näringsvärde. I Norden är förhållandena idealiska för att odla havre då de kalla vintrarna och de stora mängderna solljus på sommaren ger särskilda kvaliteter. Därmed har Fazer tillgång till havre av hög kvalitet i sin produktion.

Fazer har genom toppmodern och patenterad teknik kunnat utvinna och rena olika beståndsdelar av närodlad och lokalt skördad havre vid sina egna kvarnar. Varje havrederivat erbjuder unika funktionella och näringsmässiga fördelar när den omvandlas till konsumentprodukter. Fazers funktionella ingredienser betaglukan, havreprotein och havreolja kan användas i bageri- och frukostprodukter, växtbaserade produkter och näringstillskott samt för annan tillämpning som exempelvis produkter för välbefinnande och skönhetsprodukter. Dessa havrederivat möter den globala efterfrågan på hållbar innovation inom växtbaserade ingredienser för en hälsosam livsstil.

Webbinarium om havre den 26 januari

Torsdagen den 26 januari klockan 12:00 CET anordnar Fazer Foodtech ett webbinarium med temat ”Transforming the Wonders of Oats”. Under en timme bjuds man in att upptäcka de nordiska havreingredienserna och får höra mer om senaste konsumentinsikter kring hälsa, välbefinnande och hållbarhet. Webbinariet innehåller samtal och studier från Fazers experter med marknadsinsikt inom näring och växtbaserade ingredienser.

En kort introduktionsvideo om webbinariets teman finns här

Media kan registrera sig till webbinariet här. En sammanfattning kommer att skickas till alla deltagare efter seminariet.

Ytterligare information:

Anniina Niemistö, VP, kommunikation, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Presskontakt Fazer Sverige, press@fazer.com, 073 079 58 64

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real

[1] Innova Market Insights 2023

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.