Connect with us

Marknadsnyheter

Flexibla byggnader ökar kommuners möjligheter till hållbart lokalbestånd

Published

on

Adapteo Plc Press release, 26 Mars 2021 13:00 CET

Idag släpper det flexibla fastighetsbolaget Adapteo sin hållbarhetsrapport för 2020. Företagets affärsidé är att erbjuda anpassningsbara och cirkulära byggnadslösningar där offentliga verksamheter utgör en stor andel av kunderna. Rapporten visar på en stor potential för Sveriges kommuner att accelerera utvecklingen mot ett klimatneutralt byggande.

Sveriges vision om att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2050 ställer höga krav på omställning för att bli verklighet. Inte minst gäller det bygg- och fastighetsbranschen som idag står för 36 procent av koldioxidutsläppen i Europa. I den hållbarhetsrapport som Adapteo publicerar idag visar företaget hur ett klimatsmart komplement till traditionellt byggande är möjligt.

– Hela vår affärsmodell är cirkulär eftersom byggnadsenheterna kan anpassas och flyttas efter förändrade behov. Om fastighetsförvaltningar och stadsplanerare skapade utrymme för flexibla lösningar när de lägger detaljplaner, skulle det skapa förutsättningar att nå klimatmålen, säger Adapteos hållbarhetsdirektör Hanna Wennberg.

Adapteos byggnader kan monteras ner, anpassas och återvändas åtskilliga gånger, utan att kompromissa med inomhusmiljö eller kvalitet. Flera av företagets byggnadsenheter är fortfarande i bruk efter 30 år av återanvändning. Utöver detta arbetar företaget löpande med att stärka hållbarheten i verksamheten och klimatanpassa tillverkning och transporter, vilket bland annat lett till att Adapteo uppnått AA-status i MSCI:s ESG-rating.

Under 2020 har företaget även säkrat att allt trä som används i den svenska produktionen är miljöcertifierat enligt Forestry Stewardship Council, FSC. Dessutom använder företaget enbart el från förnyelsebara energikällor i verksamheterna i Sverige och Finland. Planen är att införa detta även på de andra marknaderna som Adapteo finns på.

Offentliga verksamheter utgör en stor del av Adapteos nuvarande kunder. Under 2020 levererade företaget 156 skolor och förskolor. Totalt studerar och arbetar nu cirka 140 000 elever och lärare i Adapteos lokaler. Skolorna når samma krav på utformning och inomhusmiljö som ställs på permanenta byggnader, men deras miljöpåverkan blir avsevärt lägre. Detta visas också i mätningar som genomförts av Finlands miljödepartement där utsläppen av växthusgaser under en typisk Adapteo-byggnads livscykel beräknades till blygsamma 13,48 kg CO2e/kvm per år.

– Vi bygger i trä vilket i sig avsevärt minskar miljöpåverkan. Om vi slutar se anpassningsbara byggnadslösningar som en tillfällig nödlösning får vi ett flexibelt och hållbart sätt att komplettera vårt traditionella och i huvudsak statiska tänkande kring fastigheter och byggande. Där finns en enorm outnyttjad potential, säger Hanna Wennberg.
 

Ladda ner Adaptoes hållbarhetsrapport härhttps://www.adapteogroup.com/investors/financial-reports/

För mer information, vänligen kontakta

Hanna Wennberg, Hållbarhetsdirektör Adapteo group
076 256 10 62, hanna.wennberg@adapteo.com

Om företaget

Adapteo är ett ledande flexibelt fastighetsbolag i Nordeuropa. Vi bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skola, förskola, kontor, vård och hälsa. Vårt samhälle står inför stora förändringar under kommande år och oavsett vad för utmaningar framtiden medför anser vi att anpassningsförmåga är den bästa lösningen. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan vi förändra, återanvända, skala upp och skala ner våra byggnader på ett par veckor. Våra byggnader kan användas i några dagar eller under obestämd tid, alltid optimerade för aktuella behov. Det är så vi bygger anpassningsbara samhällen.

Adapteo Group är noterade på Nasdaq Stockholm och är verksamma i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. År 2020 uppgick Adapteo Groups omsättning till 231 miljoner euro.

www.adapteogroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.