Connect with us

Marknadsnyheter

Företag som ställer om till hållbara affärsmodeller och digitaliserar kommer snabbare att återhämta sig från COVID-19-krisen

Published

on

Ny rapport från Accenture visar att europiska företag förväntar sig att återhämtningen tar 18 månader i genomsnitt.

STOCKHOLM, Sverige; 27 januari 2021 – Europeiska företag som påskyndar sin digitala omvandling och sitt hållbarhetsarbete kommer sannolikt att återhämta sig snabbare och komma starkare ut ur COVID-19-krisen, enligt en ny rapport från Accenture.

Rapporten “The European Double Up: A twin strategy that will strengthen competitiveness,” som presenteras under den virtuella Davos Agenda Week, visar att europeiska företagsledare förväntar sig att det kommer ta i genomsnitt 18 månader att återgå till de vinstnivåer deras företag hade före pandemin. Enligt rapporten har COVID-19-krisen resulterat i stora skillnader mellan europeiska företags motståndskraft och tillväxtutsikter:

  • Hälften (49%) av europeiska företag har rapporterat om minskade intäkter eller vinster de senaste 12 månaderna och förväntar sig ingen förbättring under de närmaste 12 månaderna.
     
  • En femtedel (19%) av de europeiska företagen upplevde en stark finansiell utveckling före pandemin, men förväntar sig nu en negativ intäkts- eller vinstutveckling de närmaste 12 månaderna. Rapporten benämner dessa företag som ”fallna änglar”.
  • En tredjedel (32%) av de europeiska företagen förväntar sig en lönsam tillväxt under de närmaste 12 månaderna.

Rapporten indikerar att de företag som är ledande inom både digital anpassning och hållbara lösningar är tre gånger mer sannolika än andra företag att inkluderas bland ”morgondagens ledare” och därmed återhämta sig snabbare och komma starkare ur krisen.

”Digital omvandling definierade näringslivet under 2010-talet, och de företag som låg i framkant skapade ett övertag på marknaden,” säger Mattias Lewrén, VD på Accenture i Sverige. ”Vi går nu in i ett decennium med en ny våg av affärsförändringar, drivet av en övergång till hållbara affärsmodeller och lösningar. Hur europeiska företag hanterar denna ”tvillingtransformation”, där både digitala lösningar och hållbarhetsarbete står i fokus, är avgörande för hur snabbt de kommer att återhämta sig efter krisen. Anpassningsförmågan kommer att vara helt central för att bibehålla marknadspositioner och upprätthålla tillväxt efter pandemin.”

Enligt rapporten prioriterar nästan hälften (45%) av europeiska företag investeringar i både digital omvandling och hållbarhet. Specifikt planerar 40% av de europeiska respondenterna att göra stora investeringar i artificiell intelligens, 37% planerar att göra stora investeringar i molntjänster och 31% fördelar om sina investeringar för att fokusera mer på hållbara affärsmodeller.

Europeiska företag är osäkra på tillväxtmålen för 2021
Rapporten konstaterar att färre än hälften (45%) av de europeiska företagen förväntar sig att uppnå sina tillväxtmål för 2021. Företag med säte i Storbritannien, Frankrike och Tyskland är bland de mest optimistiska, där 59%, 52% respektive 51% av respondenterna förväntar sig att uppnå sina mål för 2021. Respondenter i Italien och Spanien är bland de mest pessimistiska, med endast 34% respektive 31% som förväntar sig att nå sina tillväxtmål för 2021.

”Även företag som ser affärsmöjligheter och påskyndar sin omställning till digitala och hållbara lösningar möter hinder i olika skeden av processen”, säger Mattias Lewrén. ”Behovet av att definiera affärsmodeller för hållbara lösningar och produkter samt att frigöra resurser för att bättre mobilisera organisationen och snabbt gå från småskaliga och isolerade projekt till storskaliga och företagsomfattande initiativ är några av utmaningarna.”

Rapporten föreslår flera strategiska steg som ett företag bör ta för att övervinna dessa hinder och framgångsrikt genomföra en förändring. Dessa inkluderar att:

  • Främja ekosystembaserade affärsmodeller som drivs av hållbarhet och möjliggörs av teknik: Marknadsledande företag genererar redan mer än 10% av sina intäkter på detta sätt.
     
  • Kombinera resurser för att använda innovativ teknik i hållbarhetsarbetet: Marknadsledare investerar mer i innovation och avsätter mer än 10% av sina årliga intäkter till forskning och utveckling. De inser också att hållbarhet och teknik inte är separata prioriteringar.
     
  • Leda, stärka och vårda talang: Marknadsledare tar ansvar för medarbetarnas fortsatta utveckling. De drar inte in på omskolning/vidareutbildning, och förstår att bygga och vårda talang är vitalt för att omvandla transformation till konkreta affärsvärden.

”Både digital omvandling och hållbarhet kommer att bli två nyckelfaktorer för företags återhämtning efter pandemin. Innovativ teknik och hållbara lösningar har länge gått hand i hand. I en värld som det senaste året präglats av digitalisering och kollektiv anpassningsförmåga har det skapats en förväntan snarare än en önskan, att företag ska erbjuda innovativa digitala lösningar och arbeta efter hållbara affärsmodeller. Genom att kombinera dessa två områden kan företag både stärka sina varumärken gentemot kunder och leverantörer, men även effektivera sin verksamhet och skapa snabbare tillväxt när samhällen börjar se slutet på Covid-19-krisen.”, säger Mattias Lewrén.

Om rapporten
Rapporten baseras på en undersökning med 4 051 högt uppsatta chefer i 13 länder och inom 19 olika branscher. Undersökningen genomfördes i november 2020 och omfattar företag med en årlig intäkt som överstiger 500 miljoner dollar. De representerade branscherna innefattar: luftfart och försvar: flygbolag / resor / transport; fordon; bankverksamhet; kapitalmarknader; kommunikation / media / underhållning; kemikalier; konsumtionsvaror; energi; hälsa; högteknologi; industriella varor och utrustning; försäkring; läkemedel / bioteknik / biovetenskap; public service; detaljhandeln; programvara / mjukvaruplattformar; samt elbranschen. De länder som representeras innefattar Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Singapore, Spanien, Storbritannien och USA.

 

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 514 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.